سرگذشت Idena دوره 116–119

Kasra D
Idena
Published in
10 min readDec 22, 2023

معیارهای شبکه

دوره شماره 0119

ماینرهای فعال — تعداد کل هویت‌های استخراج فعال که گره‌های استخراج خود را اجرا می‌کنند یا به استخرهای استخراج تفویض می‌شوند.

گره‌های استخراج — تعداد کل گره‌های استخراج کامل توسط هویت‌های فردی یا مالکان استخری که وضعیت آنلاین را فعال کرده‌اند، اجرا می‌شوند.

تازه واردان — تعداد آدرس هایی که برای اولین بار اعتبارسنجی شدند

نسبت موفقیت — سهم کاربران در تأیید اعتبار شرکت کردند و با موفقیت تأیید شدند

کیف پول‌های فعال — کیف‌پول‌های منحصربه‌فردی که در دوره گذشته تراکنش‌هایی انجام می‌دادند

رقبا

آمار شبکه

تعداد هویت های تایید شده بر اساس وضعیت

تعداد گره های اعتبار سنجی

آخرین آمار اعتبارسنجی

گره در VPS — کاربرانی که گره خود را روی VPS اجرا می کنند

  • گره داخلی — کاربران برنامه دسکتاپ Idena با گره داخلی
  • گره مشترک (وب) — کاربران برنامه وب گره های مشترک را از طریق بازار اجاره می کنند
  • گره مشترک ناشناخته (وب) — کاربران برنامه وب که به گره های مشترکی متصل می شوند که در بازار گره های مشترک Idena فهرست نشده اند.

برای داشتن یک تجربه مراسم اعتبارسنجی روان و قابل اعتماد، توصیه می کنیم اگر اتصال اینترنت سریع و روتر خوبی دارید از VPS یا گره های داخلی استفاده کنید، یا در موارد دیگر از گره های لیست شده در بازار نود در برنامه رسمی وب Idena استفاده کنید.

بازارها

به روز رسانی تیم هسته ایدنا

  1. گره ثانویه در برنامه وب Idena
  2. به روز رسانی پروکسی گره مشترک
  3. ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای به چالش کشیدن پازل های آسان

گره ثانویه در برنامه وب Idena

بر اساس درخواست انجمن برای کاهش شکست گره مشترک در طول اعتبارسنجی (به عنوان مثال:

https://github.com/idena-network/idena-docs/discussions/156

گزینه اتصال به گره ثانویه را معرفی کرده ایم. گره ثانویه در هنگام اعتبارسنجی به موازات یک گره اولیه استفاده می شود. این تضمین می‌کند که در صورت بروز هرگونه مشکل فنی با یک گره ، گره دوم اجازه می‌دهد اعتبارسنجی ادامه یابد.

این قابلیت در حال حاضر در حالت آزمایش بتا است.

برای اعتبار سنجی بعدی با استفاده از این نسخه از سرویس گیرنده وب به آزمایش بپیوندید:

  • با استفاده از پیوند به برنامه وب بروید: https://idena-web-git-secondary-node-idena.vercel.app/
  • کلید خصوصی رمزگذاری شده خود را وارد کنید
  • تنظیم گره های اولیه و ثانویه (تنظیمات>گره)
  • از این ابزار در اعتبار سنجی استفاده کنید

اگر با مشکلی در ارتباط با این عملکرد مواجه شدید، لطفاً به ما اطلاع دهید: https://github.com/idena-network/idena-web/issues

به روز رسانی پروکسی گره مشترک

نسخه جدیدی از پروکسی برای گره های مشترک وجود دارد. اگر یک اپراتور گره مشترک هستید، لطفاً پروکسی گره خود را به‌روزرسانی کنید: https://github.com/idena-network/idena-node-proxy/releases/tag/v1.2.1

این نسخه از پروکسی از درخواست های دسته ای پشتیبانی می کند که توسط نسخه جدید برنامه وب Idena با یک گره ثانویه استفاده می شود (به بالا مراجعه کنید).

ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای به چالش کشیدن flip های آسان

در ماه‌های گذشته، ما روی ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی کار کرده‌ایم که ارزیابی می‌کند آیا یک flip به راحتی قابل حل است یا خیر. هدف این است که با کمک یک هوش مصنوعی دوستانه، ساده‌ترین flip ها را در مرحله ایجاد flip شناسایی و حذف کنیم، بنابراین دشواری حل flip ها در حین اعتبارسنجی توسط یک هوش مصنوعی متخاصم ناشناخته افزایش می‌یابد. ما فرض می‌کنیم که حتی اگر هوش مصنوعی متخاصم قوی‌تر از هوش مصنوعی دوستانه باشد، نمی‌تواند به نسبت موفقیت در سطح انسانی برسد زیرا flip های آسان فیلتر می‌شوند. چنین هوش مصنوعی دوستانه ای باید در طول زمان با استفاده از flip های جدید ایجاد شود و در نتیجه دشواری flip های اضافی افزایش یابد.

در حال حاضر، این ابزار به عنوان یک وب سایت مستقل غیر عمومی (فقط برای اهداف توسعه) پیاده سازی شده است. به عنوان یک داده ورودی، این ابزار به داده های چرخشی در قالب JSON نیاز دارد. برای راحتی کار، دکمه Copy to clipboard را به ویرایشگر flip اضافه کرده‌ایم که به ما امکان می‌دهد داده‌های flip را در این فرمت مشخص شده کپی کرده و ابزار را آزمایش کنیم.

پس از وارد کردن داده های flip به هوش مصنوعی، پردازش تشخیص تصویر انجام می شود و متعاقباً به هر دو دنباله تصویر امتیاز می دهد. با استفاده از این نمرات، هوش مصنوعی تعیین می کند که آیا یک flip به راحتی قابل حل است یا خیر.

در حال حاضر، ما در مرحله تحقیق و توسعه هستیم و شما را در جریان پیشرفت قرار خواهیم داد.

پرسش و پاسخ از تیم توسعه دهنده IDENA

سؤال: «آیا می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد وام‌های هویتی وثیقه‌شده (collateralized identity loans) به ما بدهید؟ آیا می توان چنین قرارداد هوشمندی ایجاد کرد؟»

وام های هویت نیازمند این است که پروتکل دارای قابلیت انتقال کنترل بر وضعیت هویت به یک قرارداد خاص باشد. به عنوان مثال، یک کاربر می تواند کنترل هویت خود را به قراردادی واگذار کند که می تواند هویت را فسخ کرده و سهام آن را دریافت کند. چنین قراردادی می تواند کنترل را به مالک هویت بازگرداند یا حتی کنترل را به قرارداد دیگری منتقل کند. این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا با استفاده از هویت به عنوان وثیقه، وام هایی را از سایر کاربران دریافت کند که کل یا جزئی از مبلغ وام تحت پوشش سهام IDNA قفل شده است.

به عنوان مثال، یک کاربر وام گیرنده که به دنبال وام است، کنترل هویت خود را به یک قرارداد واسطه واگذار می کند. یک بستانکار-کاربر با ارسال آن به این قرارداد واسطه، پولی را در اختیار وام گیرنده قرار می دهد. وام گیرنده پول را از قرارداد خارج می کند و متعهد می شود که آن را در مدت توافق شده برگرداند. در صورت عدم بازپرداخت وجه، طلبکار از طریق قرارداد، هویت وام گیرنده را فسخ می کند و سهم او را به عنوان غرامت زیان دریافت می کند.

در حال حاضر ایدنا اجازه تفویض کنترل هویت به هیچ قراردادی را نمی دهد. با این حال، از طریق قراردادهای هوشمند، امکان اجرای staking توکن‌های سفارشی وجود دارد که عملکردی مشابه با سهام IDNA دارند و به وضعیت یک هویت معتبر مرتبط می‌شوند (قرارداد می‌تواند سن و دوره ارتباط را برای نظارت بر وضعیت هویت ذخیره کند). با stake کردن توکن های سفارشی، امکان اجرای وام های هویتی با پشتوانه سهام توکن های سفارشی وجود دارد. علاوه بر این، قرار دادن توکن‌های سفارشی می‌تواند به روشی شبیه به stake کردن IDNA (برای کسب جوایز توکن یا برای رای‌گیری جامعه با استفاده از فرمول زیرخطی) استفاده شود.

سؤال: “نوشتن آن مقاله در مورد قرارگیری زیرخطی پویا چگونه پیش می‌رود؟ من کاملاً نگران آن هستم.» (توسطNPC)

مقاله اکنون در مرحله پایانی خود است. ما زمان زیادی را برای نوشتن آن صرف کردیم. بررسی و انتشار کمی زمان بیشتری می برد، اما ما تمام تلاش خود را برای تسریع این روند انجام می دهیم.

Q:«اضافه کردن به سؤال NPC69: آیا نویسندگان مشترکی وجود دارند؟ آیا این یک مقاله ناشناس خواهد بود، یا در نظر دارید آن را با نام واقعی منتشر کنید؟ (توسطUbiubi)

این مقاله با همکاری متخصصان برجسته در زمینه هویت نوشته شده است. در حال حاضر نمی خواهیم نام نویسندگان را فاش کنیم.

سؤال: “در حال حاضر روی چه چیزی کار می کنید؟” (توسطEDM)

در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر تحقیق و توسعه است. به عنوان مثال، ما در حال کار بر روی ایجاد هوش مصنوعی با قابلیت فیلتر کردن flipهایی هستیم که به راحتی قابل حل هستند.

از آنجایی که پروتکل در حال حاضر قابل اعتماد عمل می کند، بنابراین ما برنامه ی فوری برای توسعه فعال نداریم. با این وجود، ما به گرمی از ابتکارات استقبال می‌کنیم و درخواست‌های توسعه‌دهندگان جامعه، هم در مورد node (در صورت نیاز از طریق IIP) و هم برای افزایش UI/UX در سمت مشتری Idena را می‌پذیریم. ما همچنین شما را تشویق می کنیم که پروژه هایی را بر اساس قراردادهای هوشمند ایدنا توسعه دهید.

پروتکل فقط به خوبی برنامه های واقعی ساخته شده در محیط آن است.

سؤال: «در حال حاضر برای تازه‌کارها ماینینگ سودآور نیست، اما آنها همچنین هیچ حفاظتی برای stake خود و سودآورتر کردن آن ندارند. این فقدان حفاظت از سرمایه، سوء استفاده توسط مزارع انسانی را کاهش می دهد، اما افراد واقعی را نیز دور نگه می دارد. همچنین هیچ راه محافظت شده ای برای سرمایه گذاران — که دوست ندارند خودشان flip game را انجام دهند — برای سرمایه گذاری در سهام درجه دوم وجود ندارد. آیا فکر می کنید امکان تغییر آن وجود دارد؟ ( یک ایده: https://discord.com/channels/634481767352369162/647573315640098817/11503655551462449252 )” (توسط)

Hitchhiker یک پیشنهاد جالب است که هدف آن تشویق سرمایه گذارانی است که یا نمی خواهند validators باشند یا نمی خواهند هویت خود را تأیید کنند.

پیش‌بینی اینکه پیشنهاد چگونه بر تعداد حساب‌های تایید شده و تعداد گره‌های استخراج اثر می‌گذارد دشوار است. از نقطه نظر پیاده سازی، چندین عدم قطعیت و پیچیدگی وجود دارد که باید از بین برود. به عنوان مثال، در طرح پیشنهادی مشخص نیست که چگونه می توان از شرط بندی زیرخطی (Ske⁰.9) برای سهام های Hitchhiker استفاده کرد. تشخیص آدرس‌های منحصربه‌فرد سرمایه‌گذاران نامعتبر ممکن نیست (به عنوان مثال، اگر یک سرمایه‌گذار بزرگ سهام خود را بین حساب‌های زیادی تقسیم کند). با وجود تخصیص پیشنهادی 2/3 پاداش به حساب های معتبر (اگرچه ممکن است منجر به افزایش قیمت IDNA شود) چنین تقسیم بندی ممکن است منجر به کاهش پاداش IDNA برای همه حساب ها شود.

شاید یک رویکرد ساده‌تر و سرراست‌تر، اجرای یک «هویت مجازی» واحد باشد، که نیازی به اعتبارسنجی ندارد، و سهم آن برابر با مجموع سهام سرمایه‌گذاران تایید هویت نشده است. این «هویت مجازی» سپس با استفاده از یک فرمول زیرخطی برای کل مجموعه سهام خود با هویت‌های معتبر رقابت می‌کند (با یک سهم بزرگ، بازده آن کمتر از APY هویت‌های تأیید شده فردی خواهد بود). پاداش‌های این «هویت مجازی» را می‌توان به آدرس کیف‌پول‌های سرمایه‌گذار تایید نشده به نسبت سهم آنها توزیع کرد (بدون استفاده از فرمول زیرخطی، زیرا نمی‌توانیم حساب‌های منحصربه‌فرد را شناسایی کنیم).

از آنجایی که Idena Chronicles قالب مناسبی برای بحث در مورد چنین پیشنهاداتی نیست، پیشنهاد می کنیم یک IIP را رسمی کنید و بحث را در GitHub ادامه دهید.

سؤال: «آیا انتقال quadratic از دیدگاه شما انجام شده است؟ یا اینکه جامعه باید انتظار داشته باشد که مثلاً رای گیری درجه دوم (سکه) در IIP ها باشد؟ به همان اندازه که می‌خواهم به «یک نفر، یک رأی» بچسبم، نمی‌توانم امکان OEV (مقدار قابل استخراج اوراکل) و IIPهای دستکاری شده را در این اندازه شبکه کوچک نادیده بگیرم. فقط چند درصد از هویت‌های واجد شرایط در اوراکل رای می‌دهند، بنابراین یک shadow farmer با نیت بد و چند ده شناسه غیر رسمی می‌تواند تأثیر بسیار بیشتری بر تصمیم‌گیری‌های مربوط به آرای اوراکل داشته باشد تا اینکه بتواند روی کار خودکار اوراکل داشته باشد. تایید یا پیشنهاد بلوک ها سهم او از شبکه به طور بالقوه مشارکت 100 درصدی رای دهندگان دارد، در حالی که اکثریت افراد منحصر به فرد و منفرد اغلب اوراکل ها را نادیده می گیرند؟ آیا این خطر دستکاری با افزایش اندازه شبکه به لطف مرتب سازی اوراکل ها کوچکتر می شود؟ (توسطUbiubi)

براساس IIP-11، مقدارstake هویت در هنگام رای‌گیری در نظر گرفته می‌شود: آرای حساب‌هایی که دارای سهام کمتر از آستانه هستند در رای گیری اوراکل، به روز رسانی فورک و در اجماع بلوک در نظر گرفته نمی شود. با این حال، اصل “یک حساب = یک رای” همچنان حفظ شده است. این بدان معناست که برای حمله به شبکه، نه تنها لازم است تعدادی از حساب‌ها را برای رای‌گیری اعتبارسنجی کنید، بلکه حداقل مقدار IDNA را روی همه این حساب‌ها قرار دهید. این امر مهاجم را از کاهش ارزش سرمایه گذاری های خود در سکه منصرف می کند. علاوه بر این، برای افزایش هزینه یک حمله، می توان آستانه حداقل سهام را افزایش داد.

گزینه رای گیری زیرخطی نیز امکان پذیر است. با این حال، باید اذعان کرد که در سناریوهای خاص، هزینه حمله به رای گیری زیرخطی بدون آستانه در حداقل سهام ممکن است حتی کمتر از IIP-11 باشد (به عنوان مثال، اگر یک کاربر مخرب دارای استخر بزرگی از low-paid workers باشد. در حالی که قیمت IDNA بالاست).

-اگر سوال بیشتری دارید در نظرات زیر مطرح کنید. ما جالب ترین سوالات را برای پاسخ به آنها در تاریخ های بعدی انتخاب خواهیم کرد.

--

--