Kto som a prečo to robím

Martin Šustek
Ihrisko pre dospelých
4 min readFeb 6, 2020

Martin Šustek

narodený v roku 1992 v Turí pri Žiline

Som inžinier informatiky.
Nie som vyštudovaný fyzioterapeut, ani tréner.

Prečo potom píšem o pohybe?

Lebo je dôležité, aby každý rozmýšľal nad tým ako a koľko sa hýbe, niektorých ľudí to zaujíma a pre mňa osobne je to srdcová téma.

Zároveň ma na to do určitej miery kvalifikuje nasledovné:

od 2021 — Brazílske jiu-jitsu — ŠTUDENT

od 2008— Capoeira (afro-brazílske bojové umenie) — ŠTUDENT

od 2013— Capoeira — UČITEĽ

od 2010— saltá, premety, akrobacia

od 2012— street workout, cvičenie s vlastnou váhou a na gymnastických kruhoch

od 2013— hand-balancing (seriózna práca na stojke)

od 2013— otužovanie a práca s dychom

Dajme si teda rýchle kolo otázka-odpoveď:

Q: Aha, takže učíš movement method Ida Portala?

A: Žiaľ nie. Považujem ju za najkomplexnejší spôsob pohybového rozvoja, ktorý v súčasnosti existuje. Som však čerstvý otec, manžel, a som stále ďaleko od toho, aby som sa naplno živil pohybom a investoval doň toľko času, že budem pôsobiť pod hlavičkou “movement”.

Q: No dobre, takže všetky pohyby, ktoré učíš, máš na 100% zmáknuté?

A: Nie, ale rozumiem tomu, čo sa pri nich deje a viem začiatočníka previesť jednotlivými krokmi až do mierne pokročilého štádia.

Ani fyziku na gymnáziu neučí držiteľ Nobelovej ceny, ale fyzikár. Navyše:

Nie každý vrcholový športovec je zároveň dobrý učiteľ.

Ak chceš zistiť, či ti sedí môj spôsob vedenia a vysvetľovania, prečítaj si zopár mojich článkov alebo si ho príď vyskúšať osobne. Každého zároveň rád nasmerujem na top ľudí schopných doviesť daný skill k dokonalosti. Je ich kopec na Slovensku, v zahraničí, aj na YouTube.

Q: Ako si mám teda predstaviť tvoje hodiny?

A: Ako ihrisko pre dospelých. Je to miesto, kde sa bez hanby lezie, skáče, stojkuje, kričí, padá, vlní, tvrdo maká, ale aj smeje.

Ide však v prvom rade o zlepšenie kvality života — zdravie a v druhom rade o pohybový rozvoj — skills, sila, rozsah.

Preto kladiem veľký dôraz na držanie tela, aktívny strečing, ťažké silové prvky, po ktorých na 100% budeš mať na druhý deň svalovicu, ale hlavne na učenie sa nových vecí — zlepšuje to neuroplasticitu mozgu, ktorá za odmenu uľahčuje učenie sa nových vecí (začarovaný kruh v dobrom zmysle slova)

Q: Aha. A zvládnem taký tréning? Pre koho sú tréningy určené?

A: Zvládne ich absolútne ktokoľvek. Nie som tréner, ktorý naloží 5 sérií po 40 klikov všetkým bez rozdielu zdravotného stavu, veku a pohlavia a potom na nich kričí, nech makajú.

Ku každému pristupujem individuálne, vysvetlím mu variáciu preberaného pohybu, ktorú zvládne vykonať a tempo vykonávania mu prispôsobím tak, aby sa nepreťažil, ale zlepšil sa.

Q: Mám zdravotné problémy, ale rád by som sa hýbal, prípadne si ich zmiernil. Sú tréningy vhodné aj pre mňa?

A: Na prvom tréningu konkrétny problém skonzultujeme, vysvetlím ti, ktoré pohyby nebudeš môcť vykonávať, prípadne ich budeš vykonávať v obmedzenom rozsahu, a na ktoré pohyby sa zameriame extra, aby sa tvoj problém zmiernil. Taktiež ti navrhnem alternatívy, aby si počas toho, ako ich budú cvičiť ostatní, len tak nesedel.

Veľký dôraz kladiem pri výučbe na 100% dodržiavanie techniky cviku a zároveň vediem každého svojho zverenca k spevneniu tých partií jeho tela, ktoré mu bránia v jeho správnom držaní

Nečakane: Aj niektorí “nabúšení” chlapci majú problém so zaguľatenými ramenami alebo vypučeným bruškom.

Q: Spravíš mi tréningový plán a jedálniček, aby som schudol tuk a nabral svaly?

A: Nie, toto nerobím. Nechcem produkovať ľudí, ktorí vedia zopakovať to, čo im poviem a urobia to len vtedy keď ich k tomu motivujem.

Loren Seagrave raz povedal (a Petr Růžička o tom napísal):

Ľudí vzdelávajte, zvieratá trénujte.

Aj preto netrénujem, ani neučím. Smerujem ľudí k tomu, aby premýšľali, sami si hľadali informácie a boli si vedomí svojho vlastného tela.

Preto ihrisko pre dospelých. Ani na tom detskom vám kamarát nehovoril, že pri pieskovisku sa správne čupí takto.

Chceš sa naučiť nejaký prvok? Fajn, prines nápad, nájdeme dobré zdroje, zamyslíme sa nad jeho mechanikou, budeme ho skúšať, precítime čo sa v ňom deje a nakoniec ho spolu zvládneme.

Slovo na záver

Som 100% presvedčený, že v Senci a okolí existujú ľudia ako ja. Aj preto som sa rozhodol začať s mojimi tréningami a s týmito článkami.

Chcem vybudovať komunitu ľudí, pre ktorých je pohyb neoddeliteľnou súčasťou života, tak ako jedlo alebo dýchanie.

Pridáte sa? :)

ihriskopredospelych@gmail.com

--

--