Hoe belangrijk een groot netwerk is, door Liam Tjoa

Hoe belangrijk een groot netwerk is

Waarom je connecties moet leggen met andere ondernemende jongeren.

Liam Tjoa
7 min readOct 20, 2013

--

Medium is een schitterend platform waar ik al veel artikelen heb mogen lezen.

Waarom dit een grote dag is

Dus. Vandaag is de grote dag. Mijn eerste Medium post! Waarom heb ik nooit wat eerder gepost, zal de eerste vraag zijn die in je op komt. Het antwoord is simpel: ik had geen leuk onderwerp om wat over te schrijven. Vandaag, op 20 oktober 2013, schrijf ik geschiedenis door eigenlijk mijn eerste blog ooit te schrijven. Jullie, lezers van Medium, hebben de eer om dit als eerste te lezen.

Zal ik dan maar beginnen met mezelf voor te stellen? Op een vrij nieuw platform als Medium zal niemand mij kennen en ook in de blogwereld ben ik onbekend. Aan de andere kant zal het je helemaal niks kunnen schelen dat ik een 16 jarige ondernemer uit Tilburg ben. Ik ga dat dus ook niet vertellen. Toch ben ik dit jaar in de race als freelancer van het jaar. Stemmen kan altijd! (#VoteLiam)

Hoe mijn levensverhaal samenhangt met dit artikel

Om te komen op mijn onderwerp, waarom een groot netwerk belangrijk is, zal ik toch maar beginnen met een stukje levensverhaal. Daar zit toch echt de kern van mijn verhaal. Eigenlijk begin je op de middelbare school al met het netwerken voor later. Dit lijkt wat vroeg, maar het is toch echt zo. Mensen met wie je op de middelbare school goed kon opschieten blijken later toch je beste vrienden te zijn. Ik probeer altijd tegen alle andere leerlingen op school aardig te doen. Ik ben eigenlijk altijd wel vrolijk, soms natuurlijk niet. Ik moet de puber uitstraling hebben om connected te zijn. Op z’n tijd ben ik dan ook half chagrijnig.

Eigenlijk is zo’n beetje alles wat ik doe, op school, bij de voetbalclub of in een kroeg één groot toneelstukje. Een toneelstukje waar ik later veel aan zal hebben. Mijn toneelstukje is echter wel altijd eerlijk. Ik beschouw het wel als een toneelstukje, maar is dat eigenlijk wel zo?

Enfin, iedereen kent mij dus als die aardige jongen. Dat komt omdat ik over alles nadenk. Wat ik ook doe. Ontzettend handig! Als ik een keer iets nodig heb (zoals een koekje), dan krijg ik dat ook. Maar een koekje, wat heb ik daar nou weer aan. Niks. Eigenlijk alleen maar waardering. En laat waardering nou juist datgene zijn waar je later veel aan hebt.

Hoe ik leerde dat netwerken belangrijk was

Ik begon op 13 jarige leeftijd mijn online carrière als eigenaar van een eigen maffiaspel. Daar leerde ik hoe belangrijk het was om aardig te zijn tegen andere mensen. Ik had immers mensen nodig die mijn spel wilden promoten. In het begin had ik daar enorm veel moeite mee. Ik moest me professioneel opstellen, maar hoe kon ik dat doen als 13 jarige?

Ik typte toen nog als kleuter uit de oertijd die grottekeningen maakte

Ik had geluk dat ik op de basisschool erg veel las. De Harry Potter serie had ik al veelvuldig gelezen. Boeken van Roald Dahl (weliswaar in het Nederlands), Jan Terlouw en uiteraard Jacques Vriens las ik met plezier. Daarom wist ik hoe normaal Nederlands er uit zag.

Door te oefenen leerde ik hoe ik goed zinnen moest formuleren, hoe ik mijn interpunctie het beste kon gebruiken en hoe ik mijn spelling juist moest toepassen. Ik kwam zo professioneel over. Ik leerde snel. Uiteraard had ik als 13 jarige wel schoonheidsfoutjes, maar onderstaande bericht zegt voldoende:

Voorbeeld op het forum van MijnMaffia, de hoster van mijn maffiaspel. Ik was op het moment van dit bericht 13 jaar.
De reactie van een 24 jarige

Deze persoon is dus geen onderdeel geworden van mijn netwerk. Mensen die niet fatsoenlijk kunnen typen neem ik bij voorbaat al een stuk minder serieus. Uitsluiten moet je natuurlijk nooit doen. Een proefperiode heb ik dan ook gehad met deze persoon. Helaas voldeed hij niet aan mijn eerste voorwaarde, na een paar dagen stond hij op straat.

Op 13 jarige leeftijd werd ik beschouwd als 16/17 jarige. Daar was ik best trots op.

Gelukkig waren er een boel ouderen waar ik ontzettend veel van kon leren. Ook waren er mensen van mijn leeftijd waar ik goed mee kon opschieten, enkele zijn nu nog steeds een belangrijk onderdeel van mijn netwerk. Een goed voorbeeld is Max Wolfkamp (@MaxWolfje op Twitter). Max heeft op dit moment ook een succesvol bedrijf, Maxify, en is een erg waardige collega! Met Max heb ik nog maandelijks contact en ik denk dat Max ook een belangrijk onderdeel is van mijn netwerk.(Max is trouwens ook in de race als freelancer van het jaar, #VoteMax) Ook Roel van Oers, die inmiddels aan de bak probeert te komen als producer/dj met zijn project Blackmashers, heb wekelijks contact.Roel Kuijer, eigenaar van SecretCrime.nl, het grootste MijnMaffia spel van Nederland, heeft mij recent nog proberen te strikken als marketingmannetje.

Junior Talents

Na vele omzwervingen, twitteraccounts, maffia spellen en onder andere het forum SiteDeals, begon ik serieuzer na te denken over een netwerk. Ik was inmiddels 15 en had al een boel mensen in mijn MSN bestand staan, maar wilde eigenlijk een nieuwe start maken. Ik had inmiddels geleerd hoe ik simpele websites kon maken met Wordpress en HTML/CSS, dus daar ging ik me verder op concentreren. Ik ‘ontdekte’ het toen al bekende Skype. Dat was handig! Daar kon je groepsgesprekken houden die voor altijd bleven bestaan! Samen met Alessandro van den Wijngaard en Julius van Dijk richtte ik de Skype groep Junior Talents op. De groep was bedoeld voor jonge ondernemers tot ongeveer 25 jaar. Na een paar weken hadden we 20 leden. Het netwerken kon beginnen! Al mijn vragen konden direct beantwoord worden, er werden nieuwe concepten de lucht in geknald en er was tijd voor een online borreltje. Na een paar maanden was het leden aantal verdubbeld. Inmiddels taan we op zo’n 60 leden. Ik heb op dit moment projecten lopen met vele mensen uit deze groep, de meesten heb ik nooit ontmoet! Wanneer je ook interesse hebt om te netwerken dan kun je me toevoegen op Skype: LiamTjoa

Junior Talents bracht me in een enorm netwerk

Young Creators

Young Creators is een ander voorbeeld van een groep ondernemende jongeren. Deze Facebook groep, opgericht door Robert van Hoesel, is een geweldige manier om te netwerken. Het project Unfolds, wat ik momenteel doe met Sander van Hirtum, gaat een platform worden waar bekende en onbekende mensen hun verhaal kunnen doen. Binnen Young Creators worden ook geweldige meetups georganiseerd en zijn er andere events.

Ook was ik laatst op een heus ‘volwassenen’ congres, Veilig door Innovatie, om daar te praten over de nieuwe online technieken en hoe jongeren daar een rol in spelen.Dat was een mooie plaats om mijn visitekaartje te verspreiden en te netwerken.

De Facebook groep Global Young Innovators, opgericht door Jesse van Doren samen met Nir Kouris, Max Simbula and Niels Oosterhof, gaat binnen zeer korte tijd een enorme rol spelen binnen de internationale startup wereld onder jongeren. In de groep zitten op dit moment al mensen uit onder andere Nederland, Belgie, Oostenrijk, Singapore, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, India, Israel en vele andere landen. Ik zie veel potentie in de groep en ben dan ook al flink in gesprek met een jongen uit Miami die zich ook bezig is met startups.

Op dit moment werk ik ook met Samuel Handgraaf mee binnen het bedrijf Juramy van Juul Manders, Ralph de Geus, Eljero Elia en Demy de Zeeuw. Deze mensen hebben een enorm bereik over de hele wereld en komen zo ongeveer elk bedrijf binnen. Dit netwerk gaat mij in de toekomst wellicht ook nog helpen.

Een levensverhaal verder…

Zo, mijn levensverhaal weet je nu en het algemene belang van een netwerk lijkt me ook wel duidelijk. De kern van mijn verhaal ligt echter anders. Bouw een netwerk op voor jezelf, omdat je deze wereld niet in je eentje kunt pakken. Zorg dat je altijd mensen op de juiste plaats hebt, dat je mensen kunt gebruiken waar je ze nodig hebt. Gebruiken is misschien niet het juiste woord, maar de kern van mijn verhaal is duidelijk. Voor reclame van jouw concept is immers reclame nodig.

Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd met mijn verhaal. Voor vragen ben ik bereikbaar via Twitter, @LiamTjoa

Je kunt me volgen op Twitter: @LiamTjoa | #VoteLiam

Je kunt beter één avondje met je collega’s uit, dan wekenlang programma’s voor teambuilding volgen. Die nachten zijn memorabel, daar zul je het over 5 jaar nog hebben.

Credits voor:

Samuel Handgraaf, mede-oprichter van ons bedrijf en belangrijk voor mijn netwerk. (@SamuelHandgraaf)

Patrick Verloo, die altijd voor mij klaar stond, terwijl ik een 13 jarige snotneus was (@Antalus_Patrick)

Ralph de Geus & Juul Manders, die mij op dit moment een kans geven binnen het enorme netwerk van Juramy (@RalphDeGeus, @JuulManders, @FCBalr, @433nl, @byBalr)

Tycho Litjens, voor mijn dagelijkse glimlach, inspirerende designs en inspirerende tweets.(@Stalin)

Maar ook: Joeri Ras, Wilma Westenberg, Demy de Zeeuw, Jordi Coumans, Ben Boogaardt, Dennis de Graaf en jou, als lezer van dit artikel.

--

--