Durf jij de kans te pakken?

#incacademie

INC
Inc. Academie

--

Vorige week is de eerste Inc. Academie ten einde gekomen. Na drie maanden kan er geconcludeerd worden dat de academie een succes was. Allereerst hebben de deelnemers een duidelijk zelfbeeld gecreëerd en heldere doelen voor zichzelf gesteld. Daarnaast hebben 2 van de 3 deelnemers hun project omgezet in een baan en is er een samenwerking ontstaan met het Werkplein/UWV. In de toekomst willen we het project voortzetten en opschalen. Danielle Kok zal samen met Bob Egberink de Inc. Academie naar een hoger level tillen. Lees hieronder Danielle’s verhaal.

En dan komt de dag…………… Weer een werkloze erbij in de bouwbranche!

Mijn naam is Danielle, 35 jaar. Ik heb twee HBO-opleidingen afgerond, 13 jaar werkervaring opgedaan bij twee werkgevers en dan komt de dag dat je officieel werkloos bent.

Het was voor mij in het begin heel erg wennen om de titel te dragen als werkloze. Dat is iets wat niet bij mij past. Ik heb altijd veel en hard gewerkt en dan is het heel onwennig om dat dagelijkse ritme aan te passen. Toch kon ik deze situatie al heel snel naar iets positiefs ombuigen. Ik sprak met veel interessante en leuke partijen, kreeg mooie kansen aangeboden, maar mijn gevoel vertelde mij dat ik even moest wachten! Ik wilde goed onderzoeken wat ik graag wilde doen. Ik ben namelijk geen jobhopper. Als ik het naar mijn zin heb (dus elke dag met plezier naar mijn werk ga) en er ontwikkelingsmogelijkheden zijn dan is een bedrijf voorlopig niet van mij af.

Een nieuwe weg inslaan

Een ontslag hoeft dus zeker niet iets negatiefs te zijn, voor mij in ieder geval niet. Het heeft weer nieuwe deuren geopend. Je mag weer nadenken over jezelf: wat zou ik graag willen, wat zoek ik in een organisatie, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik balans houd tussen werk en privé, in welke cultuur wil ik graag werken en met welke mensen? Een bijkomend voordeel is dat ik heel erg geniet van de extra tijd met mijn dochter, heerlijk om te zien hoe zij een echt klein dametje wordt.

Op feesten en partijen is de crisis niet alleen voor mij, ook voor veel anderen, een favoriet gespreksonderwerp. Interessant om met mensen te sparren over mogelijke toekomstige kansen. Natuurlijk heb ik ook wel gesolliciteerd op vacatures via Linked-in of andere sites. Echter dan ben je één van de 100 of meer sollicitanten. Dan is het een kwestie van geluk hebben dat je uit wordt genodigd voor een gesprek. Daarom koos ik de weg van bekenden en vrienden. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat er iets positiefs zou komen en dat kwam!

Inc. was een nieuw initiatief begonnen, waarin werkloze intrinsiek gemotiveerde jongeren hun unieke kracht (talent, passie en business) kunnen ontdekken: de Inc. Academie. Dat sprak mij gelijk aan en om dat te onderzoeken ben ik eerst een aantal gesprekken aangegaan. Mijn gevoel bij binnenkomst was meteen goed: prettige en laagdrempelige cultuur, oprechte en plezierige mensen. Ik mocht in een open, nieuwsgierige en creatieve omgeving meedraaien met projecten om te ontdekken wat ik wilde. Weer terug naar de HR-baan of toch iets anders? Een unieke kans! Net als de deelnemers van de Inc. Academie ging ik dat pro deo onderzoeken.

Kansen pakken

En dan komt de eerste “werkdag” en dat is toch weer wennen! Maar het wende al snel en ik vond het heerlijk om weer aan de slag te zijn. Al snel kwam ik tot de conclusie dat het een prachtig initiatief is. Welke jongere weet in het begin van zijn carriere al waar zijn unieke kracht ligt? Ik denk dat mensen dit ontdekken naarmate de loopbaan vordert, of dat sommige mensen dit helemaal niet ontdekken. Tevens krijgen de deelnemers de kans om bij deelnemende bedrijven gedurende drie maanden werkervaring op te doen en de opgedane kennis van het talentontwikkelingsprogramma in de praktijk te brengen.

Samen met Bob Egberink, founder van de Inc. Academie, mag ik werken aan de ontwikkeling van dit concept! Om het concept verder inhoud te geven bezoeken wij onder andere scholen, bedrijven, gemeenten en overheidsinstellingen. Tevens hebben wij gesprekken met toekomstige deelnemers, subsidieverstrekkers, etc. En dat het een bijzonder en innovatief concept is blijkt wel uit het feit dat Bob Egberink door TedxUtrecht gevraagd is hierover een presentatie te geven. Ik vind het prachtig om hier deel van uit te mogen maken en dan vanuit dit positieve initiatief kijken wat de toekomst mij brengt! Ook enthousiast geworden, kijk op: www.incacademie.nl. Binnenkort meer!

Wij zijn op zoek naar samenwerkingspartners! Dit zijn bedrijven en organisaties die een werkplek of een project ter beschikking willen stellen. Daarnaast zoeken wij coaches, gastsprekers en onderwijsinstellingen die een bijdrage willen leveren aan het talentmanagement- programma. Voor meer informatie, neem contact op via 0541-672011, bob@incmerkbeleving.nl of danielle@incmerkbeleving.nl

--

--