Generation Jobless

#incacademie

INC
Inc. Academie

--

De Inc. Academie loopt inmiddels 7 weken en deze week deelt Tom zijn ervaringen.

Vier weken geleden heb ik mezelf als deelnemer van de Inc. Academie voorgesteld via onze blog. Mijn belangrijkste doel was ‘om te achterhalen waar mijn kwaliteiten liggen en hoe ik deze maximaal kan benutten’, zodat ik mijn positie op de arbeidsmarkt kan verbeteren. Nu, twee talentontwikkelings-sessies met Robert later, heb ik hier de nodige verdieping in gebracht. Tijdens de sessies ben ik erachter gekomen waar mijn valkuilen liggen, maar ben ik mij ook bewuster geworden van mijn kwaliteiten en talent.

Generation Jobless

Waar ik verder ben achtergekomen is dat er een naam voor het beestje is: ik maak deel uit van de weinig vleiende ‘Generation Jobless’. Deze generatie bestaat uit jonge hoogopgeleiden die geen aansluiting kunnen vinden bij de arbeidsmarkt. De cijfers van deze generatie spreken voor zich:

  • Het aantal jonge mensen zonder baan is sinds 2007 met 30% gestegen (The Wall Street Journal, 2011).
  • Volgens onderzoek van The International Labour Organisation (2013) zijn er wereldwijd 75 miljoen jongeren werkloos.
  • Het percentage jeugdwerkloosheid in Europa is op dit moment 23.4% (Biflatie, 2013).

Als ik de cijfers moet geloven is er dus weinig hoop voor mij. Deze gedachte werd versterkt door overheidsinstantie UWV. Na een kort kennismakingsgesprek met mijn jongerencoach kreeg ik enkele dagen later via de mail het ‘fantastische’ aanbod om een eenjarig leer/werktraject voor logistiek medewerker te gaan volgen. Daar zakte mijn broek vanaf. Over aansluiting op de arbeidsmarkt gesproken…

Deze ervaring heeft er echter niet voor gezorgd dat ik in zak en as ben gaan zitten. Integendeel, het zorgt er alleen maar voor dat ik wil bewijzen dat het Inc. Academie project waar ik ben ingestapt het juiste is. In de afgelopen weken zijn er de nodige gesprekken, e-mails en belletjes tussen jongerencoach, juridisch medewerker, arbeidsbureau en werkgever geweest en nu, in de zevende week van de academie, is alles geformaliseerd. Met behoud van uitkering kan ik nu deel uitmaken van dit project zonder dat ik moet voldoen aan inschrijvingen bij arbeidsbureaus, sollicitatieverplichtingen, netwerkgesprekken etc.

Ideeën-platform ‘Oons’

Binnen de academie heb ik mij de afgelopen weken voornamelijk bezig gehouden met Oons. Oons is het Twentse woord voor ‘ons’: een woord waarmee je over een groep praat waar je zelf bij hoort. Oons haakt hierop in, het is namelijk een platform dat bedenkers van ideeën een podium biedt en hen verbindt met andere individuen, bedrijven, instellingen en gemeenten die willen samenwerken om de ideeën te realiseren. Andersom wil Oons organisaties faciliteren om verbinding te maken met de samenleving om hen bij vraagstukken of initiatieven te betrekken en samen te werken.

Oons bevindt zich nog in de opstartfase, maar overal waar het gepresenteerd wordt is men laaiend enthousiast. De uitdaging die ik hierbij heb is om dit enthousiasme concreet te maken, zodat het volume van het platform groeit en er steeds meer ideeën geïnitieerd, gedeeld, geliked en gerealiseerd worden. De afgelopen tijd heb ik mij vooral bezig gehouden met een aanbesteding vanuit de provincie Overijssel en de overige werkzaamheden bestaan onder andere uit acquisitie, relatiebeheer en redactionele werkzaamheden.

Volgende keer vertelt Kees over zijn ervaringen. Tot dan!

P.s. Ben je nieuwsgierig geworden naar Oons? Kijk voor meer informatie op www.oons.com. Je kan hier ook je eigen idee uploaden!

--

--