‘Het gaat erom dat je jezelf bent!’

#incacademie

INC
Inc. Academie

--

Nadat Kees vorige week verteld heeft over het zilver wat goud bleek te zijn, deelt Ilse deze week haar ervaringen.

Ilse ter Haar,
regisseur bij Inc. en deelneemster Inc. Academie

“We staan er maar zelden bij stil, maar los van elkaar zijn wij heel bijzonder. Toch is het vreemd dat als we praten over een ‘bijzonder persoon’ het vaak een negatieve associatie krijgt. Als we spreken over ‘een persoon met bijzondere kwaliteiten’ klinkt het ineens super positief. Het zit hem dus in de benadering - de manier waarop we er naar kijken. De laatste maanden zijn wij bij de Inc. Academie bezig geweest deze kwaliteiten voor onszelf helder te krijgen, hoe we deze maximaal kunnen benutten en hoe wij ze verder kunnen ontwikkelen.

Afgelopen dinsdag hadden we een tussentijdse evaluatie met Robert. Tijdens het evalueren zei Robert iets heel treffends: “Het gaat erom dat je jezelf bent!”. Zoiets hoor je natuurlijk vaker maar het zette me ineens aan het denken. Is het echt zo simpel?

Binnen- en buitenkant op één lijn

Doordat ik al langere tijd meedraai bij Inc. weet ik dat het niet alleen gaat om je kennis en kunde. Het gaat er om wie je bent, wat je doet en wat je voor collega’s en klanten kunt betekenen. Ik ben ervan overtuigd dat je een mooier mens wordt wanneer je de binnen- en buitenkant op één lijn brengt. We verkeren vaak in een ‘overlevingsstand’, waardoor we sociaal wenselijk gedrag laten zien, dat niet overeenkomt met hoe je je daadwerkelijk voelt. Je anders voordoen dan dat je bent. Die tijd kunnen we veel beter gebruiken om datgene te doen waar we goed in zijn en waar we echt gelukkig van worden. De Inc. Academie spiegelt dit, als je daar voor open staat.

Kinderen zijn een mooi voorbeeld. Ze uiten zich makkelijker en geven vaak heel duidelijk aan wat ze willen en wat ze vinden. We raken veel puurheid kwijt in de loop van de jaren omdat we ons aanpassen aan de omgeving. Bij Inc. word je gewaardeerd als je jezelf bent.

Fouten maken mag

Ik ben een perfectionist. Fouten maken vond ik vroeger ondenkbaar. Nu door de Inc. Academie zie ik het anders. Ik maak nog steeds niet graag fouten, maar fouten maken zie ik nu als leermoment om mezelf te verbeteren. Ik realiseer mij ook dat je het dichts bij perfectie komt wanneer je je fouten omarmt.

Inc. is mijn referentiekader. Voor mij en de Inc. familie is het heel logisch dat je jezelf bent en dat je dat laat zien. Wat voor ons zo normaal is kan voor een ander heel bijzonder zijn. De gesprekken met mijn medepioniers van de Inc. Academie hebben mij laten inzien dat ik bij een bedrijf werk waar ik écht mezelf kan zijn. Ik heb ook geleerd dat iedereen een andere energie met zich meebrengt en dat dit niet altijd slecht hoeft te zijn. Hoe meer bijzondere mensen, hoe meer bijzondere kwaliteiten!”

Ilse ter Haar

Volgende week vertelt Lieke verder. Tot dan!

--

--