Ik hoop dat ik een ander, die een carrièremove overweegt, kan inspireren

#incacademie

INC
Inc. Academie

--

De Inc. Academie loopt inmiddels een maand. Deze week vertelt Kees over zijn beweegredenen om mee te doen aan de academie.

Volgens het CBS wordt de man tegenwoordig gemiddeld 79 jaar. Ik ben op mijn 24ste begonnen met een fulltime baan. Ervan uitgaande dat ik tot mijn 67ste moet werken heb ik er nu 11% opzitten. Nog 89% te gaan tot mijn pensioen. 38 jaar. 9880 werkdagen met daarvan 1976 maandagen. Deze som maakte ik enige tijd geleden tijdens mijn werk. De uitkomst gaf me stof tot nadenken. Is dit wat ik wil? En waar werk ik eigenlijk voor? Is het voor de hypotheek van een huis waar ik maar twee dagen echt van kan genieten?

Mijn jeugd was een groot feest. Door veel te reizen heb ik bijna elk continent op aarde gezien. Voor mijn 24ste verjaardag had ik een eigen BV in evenementenvervoer en mijn HBO studie Small Business & Retailmanagement behaalde ik op sloffen. Ik volgde de opleiding Voetbaljournalistiek en heb dingen gepresteerd waar ik trots op ben. Hoewel het zoeken naar werk ook voor mij niet geheel zonder tegenslagen verliep (te weinig werkervaring, overgekwalificeerd enz.), vond ik een goede commerciële baan in de IT.

Langspeelplaat

Na twee jaar werken kwamen bij mij de twijfels. Mijn bruisende leven van vroeger was opgegaan in een langspeelplaat die op repeat stond. Maandagmorgen werd de naald op het vinyl gezet en vrijdagmiddag om 17:00 mocht hij er twee dagen vanaf. Naar die twee dagen had ik op dat moment al vijf dagen uitgekeken. Om mij heen zag ik ontevreden mensen die van koffiezetautomaat naar koffiezetautomaat trokken om te klagen. Op het werk, verjaardagen of de voetbalclub hoorde ik ineens tal van mensen klagen over hun werk. Ik kwam tot de conclusie dat ik zo niet wilde worden.

‘Met een hanglip wijzen naar een ingestorte
arbeidsmarkt is te makkelijk. Dat doet
iedereen al.’

Ik ben inmiddels 29 jaar en vastberaden mijn maandag tot en met vrijdag een passende invulling te geven. Dat er geld in het laatje moet komen om te kunnen leven hoeft in mijn ogen niet te betekenen dat we onze dagen moeten invullen met iets waar we niet gelukkig van worden. Het streven moet een combinatie van passie, talent en financieel voordeel zijn. Door te werken aan jezelf en te vertrouwen op je kwaliteiten kun je veel bereiken. Ik heb het, net als iedereen, zelf in de hand. Met een hanglip wijzen naar een ingestorte arbeidsmarkt is te makkelijk. Dat doet iedereen al. Ga van jezelf uit en steek je kop eens boven dat maaiveld uit, want nergens op Monsterboard of Jobbird staat de vacature ‘De droombaan van ….’. Denk eens na wat je zou doen als geld geen rol zou spelen? Zou je dan hetzelfde doen als wat je nu doet?

What would you do when money was no object?
- Alan Watts

Hoewel ik een nuchtere Tukker ben die ‘nadenken over het leven’ in het verleden gauw afdeed als gelul voor zachte eieren, was het filmpje hierboven voor mij een eyeopener. Gesprekken met mensen van Inc. hebben me ervan overtuigd medepionier te worden van de Inc. Academie. Ik hoop dat ik in de toekomst anderen, die een carrièremove overwegen of werkeloos zijn, kan inspireren. Om iets te bereiken moet je soms buiten je comfortzone treden. De academie haalt je hieruit. Voor mij is dit noodzakelijk om mijn doelen te bereiken. Hoelang het duurt voordat ik weer in mijn comfortzone zit weet ik niet. Het doel is in ieder geval om te kunnen zeggen: ‘Ik mag nog maar 9880 dagen werken’.

Volgende week komt Ilse aan het woord. Tot dan!

Update

Afsluitend nog even een update: de Inc. Academie heeft een nieuw logo! Het logo is afgeleid van Inc.’s huidige logo. Het lijkt geschetst te zijn met een viltstift, wat verwijst naar het feit dat de academie een soort ‘opleiding’ is. Daarnaast impliceren de witruimtes dat er binnen de academie ruimte is om jezelf te ontwikkelen, op zowel professioneel als persoonlijk vlak. Zonder Dennis Ikink, visueel conceptontwerper bij Inc., was dit logo er niet geweest, dus bij deze heel erg bedankt Dennis!

--

--