Ontdek en kapitaliseer jouw potentie

Schrijf je in voor de tweede editie
van de Inc. Academie

INC
Inc. Academie

--

Inc. geeft je 52 weken een blik achter de schermen waar we werken aan organisatie- en conceptontwikkeling. Deze week roepen we mensen op voor de tweede editie van de Inc. Academie, die 1 september weer van start gaat.

Wij komen steeds vaker hoog opgeleide, getalenteerde mensen zonder baan tegen. Het UWV vermeldt in 2013 dat in een jaar tijd het aantal jonge werklozen met ruim vijftig procent is toegenomen. The Economist spreekt zelfs over een Generation Jobless.

“Na twee hogescholen, één universiteit en drie diploma’s gaat de eerste sollicitatiebrief de deur uit. En daarna de volgende en volgende… en de afwijzingen inclusief drogredenen stromen binnen: ‘te weinig affiniteit’, ‘onvoldoende werkervaring’, ‘voldoet niet helemaal aan ons profiel’… Wat nu?”
— Tom van Bentheim (deelnemer Inc. Academie)

Ook zien we steeds vaker mensen die binnen hun bestaande functie hun talent verder willen ontwikkelen en behoefte hebben aan tijd en ruimte om na te denken over vragen als: Is dit wat ik de komende jaren wil doen? Hoe zorg ik voor voldoening in mijn werk? Hoe kapitaliseer ik mijn talent en potentie? Dat soort vragen.

“Wat ik lastig vind om in de dagelijkse hectiek echt stil te staan bij vragen als: ‘Wie ben ik?’, ‘Wat wil ik?’ en ‘Waar ben ik goed in?” — Ilse ter Haar (deelnemer Inc. Academie)

Tegelijkertijd zien wij ook veel mensen en organisaties die juist in deze tijd van crisis en snelle verandering, hun eigen kansen weten te creëren. Wil jij leren hoe je dit doet? Dan is de Inc. Academie mogelijk wat voor jou.

Wat is de Inc. Academie?

De principes die Inc. (organisatie- en conceptontwikkeling) hanteert om te zorgen dat organisaties aangesloten blijven bij de veranderende wereld en de brug te maken naar de dagelijkse praktijk blijken ook op persoonlijk niveau te werken. Samen met drietal werkzoekenden en iemand die vanuit zijn bestaande functie wilde ontwikkelen hebben wij tijdens een pilot van drie maanden een programma ontwikkelt en getest (lees hier de ervaringen van de deelnemers).

Daarnaast bleek er bij de werkzoekenden de behoefte te zijn om tijdens het programma de inzichten in de praktijk te brengen en tegelijkertijd werkervaring op te doen. Daarom kunnen werkzoekenden tijdens het programma aan projecten werken die beschikbaar zijn gesteld door uiteenlopende bedrijven en organisaties (dit zijn o.a. startup projecten waar kansen liggen om een baan te creëeren). De tijd die jij in een project investeert zorgt ervoor dat je niets voor het programma hoeft te betalen. Zie het als een soort ruil. Het project loopt gedurende het programma.

Voor mensen die vanuit hun bestaande functie/werk willen ontwikkelen kunnen meer informatie hierover opvragen door te mailen naar bob@incmerkbeleving.nl

Het programma

Het programma is gebaseerd op de praktijk en gebruikt de theorie als verklaring. Het richt zich op het ontwikkelen van emotionele intelligentie (EQ) en bestaat uit drie delen in een tijdsbestek van drie maanden.

  1. Ontdekken van je potentie
    De eerste vier weken van het programma bestaan uit viertal sessies van een halve dag waarin je helderheid creëert in:
    - welke doelen streef ik na (ambitie)?
    - wat zijn mijn drijfveren en wat kan ik elke dag waar maken (belofte)?
    - welke valkuilen, kwaliteiten, allergieën, ontwikkelgebieden en toegevoegde waarde heb ik?
    Uiteindelijk vormen bovenstaande vragen de basis voor het vormen van een persoonlijke strategie om van belofte naar ambitie te komen.
  2. Verdiepen van je potentie
    Het tweede deel van het programma staan in het teken van het verdiepen van jouw persoonlijke strategie en thema’s. Deze verdieping vindt plaats in tweetal persoonlijke gesprekken met de coach.
  3. Kapitaliseren van je potentie
    De laatste vier weken werk je aan de toepassing van de informatie en inzichten die je in de voorgaande weken hebt opgedaan. Hiervoor worden workshops georganiseerd. Bijvoorbeeld: “Hoe zet ik mijn doelen om in actie?” door Mirjam Spitholt, docente bedrijfseconomie en gelukskunde: de maakbaarheid van geluk.

De sessies en persoonlijke gesprekken worden begeleid door Robert de Groot. Robert is organisatieontwikkelaar bij Inc. en persoonlijk coach bij Groot begint Klein.

Wat levert het jou op?

Elke deelnemer haalt natuurlijk de dingen er uit die voor hem of haar op dat moment relevant zijn. Hoofdzakelijk levert het programma zelfkennis, zelfvertrouwen, focus en voor de werkzoekenden: praktijkervaring op. Hieronder lees je wat het voor de deelnemers van de pilot heeft opgeleverd:

“Door de sessies ben ik er achter gekomen dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat ik zoveel ideeën heb. Het is een kwaliteit van mij. Als ik dit koppel aan mijn schrijftalent dan heb ik een gouden combinatie in handen.”
—Kees Hendriksen, 30 jaar, HBO Small Business & Retailmanagement, ervaring als Accountmanager IT, heeft tijdens en na de Inc. Academie zijn eigen Hot Sauce ‘Duvelmieg’ ontwikkelt. Daarnaast schrijft hij vanuit zijn startup voor verschillende opdrachtgevers.

“Ik heb geleerd dat wat ik heel ‘normaal’ vind om te doen voor anderen heel bijzonder kan zijn.”
— Ilse ter Haar, 23 jaar, HBO communicatie, projectmanager bij Inc., heeft tijdens het programma focus en zelfvertrouwen gekweekt binnen haar functie.

“Tijdens de sessies ben ik erachter gekomen waar mijn valkuilen liggen en ben ik mij bewuster geworden van mijn talenten.”
— Tom van Bentheim, 25 jaar, Master Business Administration, geen werkervaring, is per 1 augustus begonnen als trainee sales operations bij de Ster.

1 september gaat de Inc. Academie weer van start! Ben jij werkzoekende en wil jij jouw eigen kansen creëren? Schrijf je dan voor 15 augustus in door een mail te sturen naar bob@incmerkbeleving.nl

Heb jij vanuit jouw bestaande werk/functie interesse in het programma? Stuur dan een mail naar bob@incmerkbeleving.nl voor meer informatie.

Waar sta jij elke dag voor op?

Week 31

52 weken Inclusief

--

--