Novinka ze světa Apple, aneb nový čip M1 a M1X z WWDC 21

Martin Mikš
Inflow — KISK
3 min readJun 15, 2021
https://flic.kr/p/2jHSvCR

WWDC, Apple Worldwide Developers Conference.
Celosvětová konference vývojářů Applu proběhla včera, 7. června v 19. hodin SEČ. Apple představil celou řadu nových produktů, nicméně se vyhnul bližším specifikacím nových hardwarových kousků a čas konference zaplnil spíše softwarovými inovacemi. Ty dopomohou k lepšímu uživatelskému prostředí. V tomto článku se ale zaměříme na Apple M1 čipy a pokusíme se rozebrat,
co nového víme o nových čipech Apple M1X. Rozebereme poměr cena/výkon oproti stávajícím procesorům na trhu. Ale prvně k původním čipům M1, jejich představením.

Čip Apple M1
Minulý rok na podzim Apple představil nové čipy Apple M1, které usadil do počítačů MacBook Air a Mac Mini. V listopadu jsem si Mac Mini s čipem Apple M1 sám pořídil, abych pocítil rozdíl s předchozími generacemi. Tyto stroje byly osazeny čipy M1, které byly původně míněné na domácí, studentské,
či pracovní záležitosti. Nicméně se později ukázalo, že kromě velké úspory energie, přinesly i velkou změnu ve výkonu, která byla byť neočekáváná, na druhou stranu lowendový procesor od Applu dohnal highend technologii u konkurence.

Pocity z výkonu
Rozdíl jsem pocítil po té, co jsem z iMacu 27“ s procesorem Intel Core i5 přesedlal na nový Mac Mini. Rozdíl byl například takový, že když jsem upravoval fotky z jedné akce, kde jsem dělal fotografa, fotky o celkové velikosti 1 GB se na starém počítači nenahrály všechny do photoshopu Affinity, který měl nativní podporu u Applu. Musel jsem tedy zhruba po 10 fotkách fotky nahrávat, upravovat a přesouvat. Po přechodu na M1 jsem si z legrace vyzkoušel, jak moc se počítač sekne a jak dlouho mu bude trvat, než aplikaci shodí a systém rozchodí, za předpokladu, že 1GB fotky o rozlišení 8–16K, se do photoshopu nahraji naráz. K mému udivení se všechny fotky nahrály, než jsem se stihl uvelebit v židli. Následně během procházení mezi různými fotkami jsem ve photoshopu nezaznamenal jediné seknutí.

Reálný výkon
Například článek z poloviny listopadu od LSA pojednává o tom, že počítač
s M1 čipem za 22 tisíc korun překonává ve výkonu na jedno jádro počítač od Applu z roku předtím za 105 tisíc korun, osazený čipy od Intelu. Tento fakt pro mě byl tehdy velmi šokující. Samozřejmě v porovnání výkonu na více jader byl více jádrový procesor od Intelu výkonnější, nicméně to by měl změnit nový čip M1X. [1]

Co víme o novém M1X?
Co se týče nového hardwaru, novinky o novém procesoru M1X ještě nedorazily. Ačkoliv Apple potvrdil nový čip a jeho název, bližší specifikaci jsme zatím nedostali. Je tedy možné, že Apple vyčkává na příchod novinek
od konkurence, nebo také, že fáze testování ještě nebyla úspěšně dokončena.
Nicméně z uniklých testů vyplavá, že by se M1X mohl na výkonu na více jader dostat na dvojnásobek výkonu M1. Tedy v benchmarových bodech výkonu na multicore, to u M1 bylo 7000 bodů a nově uniklí hodnoty M1X 14400 bodů. Což by pořád překonával výkon i9, zhruba o polovinu. [2]

--

--

Martin Mikš
Inflow — KISK
0 Followers
Editor for

Student of bachelor degree in Information and librarian science on FF MUNI, IT admin in STAREZ — SPORT, a.s. Company , 25 yo.