13.11.19 Hanna&Knut på besøk

Inga Skogvold Rygg
Inga&Christian i London
5 min readFeb 2, 2020

--

Museum, shopping og grining på Løvenes Konge

9.-13. november var vi så heldige å få Hanna og Knut på besøk. De er venner av undertegnede, fra medisin og verv i Norsk medisinstudentforening. For tida turnusleger i Harstad, med stort behov for noen dager uten vakt.

Og der stiller vi selvfølgelig opp! Det ble rolige helgefrokoster og litt turistliv.

Lørdagstaco

Lørdag var ankomstdag, og vi gikk derfor for rolige aktiviteter i nabolaget. Øl på Peckham Levels, med påfølgende middag på Taco Queen. Der har vi vært flere ganger, alltid digg mat og veldig gode drinker. Du får dessuten mye sprit for penga, her sparer de ikke på tequilaen. Fin kveld, lite bilder!

Søndagsmarked

Søndag dro vi til Maltby Street Market, et lite og hyggelig matmarked på sørsida av elva, like ved Tower Bridge. Egentlig for å sjekke ut et klesmarked i nærheten, men en fin bonus å oppdage mat! De hadde bod på bod med ulike retter, fra omtrent alle verdenshjørner, sammen med et par søte butikker.

Vi fikk også en kikk på klesmarkedet like ved, og var etter en øl/kaffe enige om at det skulle bli en rolig søndag.

Skolebrød og æbleskiver

Da Hanna oppdaget at Christian enda ikke har fått smake skolebrød tok hun raskt grep, og vi dro til Sainsbury’s for å jakte vaniljekrem og kokos.

Dansken lot seg ikke skremme av en habil, norsk baker og kontra med æbleskiver. Vi har et fint lite æbleskivejern hjemme, som han bare har ventet på å bruke siden han fikk det i fjor høst en gang. Jeg har ikke pushet så mye på disse æbleskivene fordi jeg, logisk nok, tenkte at de inneholdt æbler, og det er jeg sånn medium glad i.

Æbleskivepanden som har stått bakerst i skapet en stund.

Det gjør de altså ikke. Det er akkurat det samme som munker (som jo ikke er et så mye mer logisk navn på denne desserten), for de som kjenner til det. Google har en beskrivende beskrivelse, heldigvis:

Munker er en slags pannekake/vaffel/svele-hybrid, formet som en ball.

Alt det beste i verden i ballform, med andre ord. Man dypper dem i syltetøy, sukker eller melis, og jeg angrer på at jeg ikke oppfordret til bruk av det jernet før. Heldigvis/dessverre er det mest en juleting. Men vi skal jo rekke å samle sammen en hel del veldig spesifikke kjøkkendingser før vi blir 50, så jeg synes denne er en god start.

Kjæresten til Hannas bror kom også innom (alle som finner veien til London, hæ), så det ble en veldig hyggelig søndag, på alle vis slik søndager burde være.

Wonderful Things

Mandag var museum- og shoppedag. Hanna og Knut hadde reservert billetter til Tim Walker på Victoria&Albert Museum (eller V&A som de innvidde kaller det. Jeg var ikke blant dem da jeg ble invitert og lurte på hva vi egentlig skulle på hehe). Tim Walker er motefotograf, og utstillingen utforska karrieren hans ganske bredt. Flink fyr og morsom utstilling!

Inngangen til utstillinga

Vi dro også en tur innom Liberty, som jeg vel har snakket varmt om før. Alle gjester dras med innom, og juleutstillingen er ekstra nydelig. Vi fant julepynt til Hanna&Knut sitt juletre, det aller første. Jeg synes det er veldig hyggelig å være med når folk kjøper med sånt, liker å tenke at man husker på det når man ser på juletreet hvert år som kommer. “Den kjøpte vi da vi besøkte Christian&Inga i London. Var det i 2018? Nei, det må ha vært 2020. Nei, nei, nei. 2019. Det var en torsdag.”

British Museum og Lion King

Tirsdag bød på mer museum (❤ ❤ ), digg mat og musikal. Vi dro til British Museum, like ved nydelige Covent Garden. Det må være favorittstrøket mitt i London så langt, så mange hyggelige butikker, kafeer og restauranter.

British Museum er gigantisk, og det er umulig å se alt på én dag. Vi koste oss i et par avdelinger, blant annet i den egyptiske, hvor vi ble med på en guidet omvisning. Guiden vår var ett av de mest entusiastiske menneskene jeg har møtt, men i et veldig rolig format — ispedd en god dose britisk humor og godt humør. Veldig flott. Vil virkelig anbefale å møte opp på én eller flere av disse omvisningene hvis man drar innom, man ser utstillingen på en helt annen måte etterpå!

På kvelden dro vi på Sticks’n’Sushi Covent Garden. Det er et dansk konsept, og som det meste som er dansk, er det rimelig fantastiske greier. Flott sushi med mange spennende kombinasjoner, og sticks (grillspyd) med kjøtt og grønnsaker. De hadde et fint, dansk ordtak i menyen sin: “Livet skal vare — livet skal smage.” Altså, gå inn og les den menyen her. Grafikeren i meg jubler og matelskeren i meg blir veldig, veldig sulten.

Til slutt sto Lion King for tur. Jeg har sett det én gang før, men det er lenge siden, så jeg visste det ville være bra, men hadde glemt hvor bra det er. Én tone fra “Circle of Life”, og så sto tårekanalene på vidt gap.

Alle dreiv og tok selfie foran Lyceum Theatre, så vi hev oss med, høyst motvillig.

Vil virkelig anbefale denne om du ikke har sett den og skal på musikal i London, særlig om du er Disney-fan. Den er en del annerledes enn filmen i uttrykket, men det passer perfekt for teaterscenen. Musikken er på et vis mer intens, danserne får det til å se ut som om tyngdekraft er et ukjent begrep for dem og kostymene er av en annen verden.

Tenk at folk kan lage noe så fint.

--

--