»Injurymap er en gave, som jeg ikke vil være foruden«

Sebastian Schock
Injurymap
Published in
3 min readNov 9, 2017

73-årige Marianne Koltze Larsen har altid fundet stor glæde ved fysisk aktivitet. Men pludselig låser hendes venstre hofte sig: Det gør vanvittig ondt, og hun kan ikke komme ud af sengen. Injurymap har mindsket smerterne og hjulpet hende til at komme ovenpå igen, fortæller hun.

»Jeg har så længe, jeg kan huske, gået til fitness, svømning, lange ture og altid nydt at holde mig i gang,« siger 73-årige Marianne Koltze Larsen, som i dag er en pensioneret skolesekretær fra Køge.

Det var derfor overraskende for hende, at hun i april 2017 pludselig ikke kunne komme ud af sengen, fordi det bare gjorde »vanvittig ondt« i hendes venstre ben, og hun som konsekvens af smerten endte hos først kiropraktor, dernæst læge.

»Cirka en måned før jeg startede på Injurymap, besøgte jeg min kiropraktor. Han gav mig et ”knæk”, og siden da har jeg vel besøgt ham en 8–10 gange,« siger Marianne Koltze Larsen og tilføjer, at kiropraktoren også gav hende nogle øvelser, som hun skulle lave flere gange ugentligt.

»Øvelserne, min kiropraktor gav mig, hjalp. De lindrede smerten i mit venstre ben. Men jeg stoppede med øvelserne, så snart jeg startede på Injurymap,« siger hun.

Det er ifølge Marianne Koltze Larsen et spørgsmål om vilje, hvis man som hende inderligt ønsker at skubbe på for en hurtigere rehabilitering. Det nytter ikke noget at håbe på, at smerterne går over af sig selv. Eller at kiropraktoren, lægen eller fysioterapeuten lindrer dem for én.

»Man er nødt til foretage sig noget og ikke forvente, at problemet løser sig selv,« siger hun i en bestemt tone, så ingen i hendes dagligdagsstue er i tvivl om hendes standhaftighed.

Injurymap er en gave

Efter syv måneders intensiv træning med Injurymap kan Marianne Koltze Larsen mærke, at træningsøvelserne har hjulpet. Smerterne i hendes venstre ben er næsten væk. Da hun for nylig skulle forbi sin læge Charlotte Voglhofer fortalte hun, at når hun brugte Injurymap, så var det ligesom, at smerterne sivede ud af benet.

»Jeg følte næsten, at smerterne trængte ud gennem tæerne og ud af kroppen, så godt føltes øvelserne med Injurymap. Det skal ikke forstås sådan, at jeg ikke kunne mærke mine smerter i mit venstre ben længere. Men det var ikke som førhen,« siger Marianne Koltze Larsen og konstaterer:

»Jeg betragter sådan set Injurymap som en gave, jeg ikke vil være foruden. Det er meget mere praktisk at have træningsøvelserne på en app i min tablet, end at træningspapirer ligger og flyder rundt allevegne. Desuden er app’en let at komme i gang med, øvelserne er varierede og tilpas udfordrende.«

Et bevis på, at Marianne Koltze Larsen har været glad for Injurymap er, at foruden at have medbragt den i sommerhus til Nordjylland og på ferie i Grækenland også har opfordret den jævnaldrende vennekreds til at benytte sig af app’en.

»Jeg har anbefalet træningsprogrammet til et par af mine veninder. Om de udfører øvelserne, ved jeg ikke,« siger hun med et smil.

Se træningsprogrammet og prøv det selv.

--

--