»Injurymap er et genialt redskab. Derfor bruger jeg det på ottende måned nu«

Sebastian Schock
Injurymap
Published in
4 min readNov 9, 2017

44-årige Ivan Olsen, der i 20 år har haft rygproblemer af vekslende karakter, er så begejstret for Injurymap, at han efter ottende måned fortsat bruger app’en.

I 20 år har Ivan Olsen, der er 44 år og til dagligt er ansat hos Domstolsstyrelsen, haft kroniske lænd- og rygproblemer af forskellig karakter. De sidste halv snes år har dog været særlige slemme.

»Midt i 20’erne havde jeg en kiropraktor, som lynhurtigt kunne fikse mine smerter ved at lægge en albue i lænden på mig — og så var de væk. Men inden for de sidste fem-seks år er de taget til igen. Der har smerterne været så slemme, at jeg har været helt nede at ligge i en uges tid, hvor jeg kun lige kunne komme ud i bilen og blive kørt til kiropraktor,« siger Ivan Olsen og understreger, at han før Injurymap ikke tidligere har gjort meget ud af fysiske øvelser.

»De par gange, hvor jeg har modtaget træning via en fysioterapeut, har jeg fået sådanne nogle øvelser med pindemænd med hjem,« siger Ivan Olsen og peger på nogle tegninger, som ligger på spisebordet hjemme i hans stue i Hundested.

»De her øvelser er så kedelige, at det står soleklart for én, når man står ved behandleren, at lige så snart man kommer hjem og begynder på dem, så går motivationen i sig selv — og man mærker ikke noget fremskridt,« konstaterer han.

Privatlægen introducerede Ivan for Injurymap

På et tidspunkt i begyndelsen af februar 2017 går Ivan Olsen til sin læge for at få en henvisning til en fysioterapeut. Her bliver han introduceret til Peter Stæhr, som er læge og ekspert i ryglidelser.

»Han lagde mig på briksen, tog mine ben til sig, trykkede lidt på den nederste del og bad mig om at stemme lidt imod. Det gjorde jeg så. Og i løbet af fem minutters behandling var jeg næsten helt oppe. Ren magi,« siger Ivan Olsen, mens han tydeligt erindrer, hvordan han gruede for, at han af endnu en behandler ville blive sendt hjem med en række pindemænds-øvelser.

»Jeg tænkte med det samme: ”Nu piller han de her forbandede papirs-øvelser frem — og så ender det med, at jeg igen ikke får lavet dem, som jeg skal”. Men i stedet viste han mig denne her nye træningsapp. Og jeg tænkte, ”jamen — den kan jeg da godt prøve”,« siger Ivan Olsen og tilføjer:

»Lynhurtigt kunne jeg jo se genialiteten ved Injurymap. Og for mig har det været som at opdage en helt ny verden. App’en har gjort, at jeg nu på ottende måned stadig bruger den regelmæssigt, mens jeg til sammenligning kun formåede at opretholde papirs-øvelserne i maksimum 14 dage.«

Injurymap skubber til en positiv livsstil

Ivan Olsen er efter eget udsagn blevet så begejstret for øvelserne i Injurymap, at han har taget aktiv hånd om sin egen helbredssituation og opsøgt en diætist. Ved siden af den vedholdende og stabile træning med app’en tre gange om ugen, har han de sidste par måneder kombineret lænde- og rygøvelserne med 30 minutters gang og løb hver anden dag på et løbebånd, som han har anskaffet sig derhjemme.

»Efter at min fysioterapeut for et stykke tid siden fortalte mig, at den delvise grund til at jeg har rygproblemer skyldes min overvægt, så har jeg aktivt forsøgt at ride på flere heste. Derfor har jeg via min sundhedssikring fået fat på en diætist, der kan hjælpe mig med at sammensætte en fornuftig og varieret kost,« siger Ivan Olsen, der samtidig har intensiveret den fysiske træning via råd og vejledning fra fysioterapeuten hos Fysio Danmark i Hillerød.

»Jeg har vist min fysioterapeut Injurymap app’en, og hun synes også, den er genial, fordi den hjælper mig med at blive mine smerter kvit, få øget min bevægelighed og få opbygget noget styrke i min krop,« siger han og konstaterer storsmilende:

»Siden min fysioterapeut og jeg lavede en aftale om, at jeg skulle følge app’ens øvelser tre gange om ugen, har jeg haft mindre behov for at se hende. I starten kom jeg forbi hver uge. Så blev til hver anden uge. Og nu er det hver tredje uge.«

Injurymap har ifølge Ivan Olsen været et enormt effektfuldt redskab i hans higen efter at blive smerterne i hans lænd- og rygregion kvit. Det har resulteret i, at han i dag er mere selvhjulpen end nogensinde før.

Ved at tage sin helbredssituation i egne hænder har han siden august 2017 tabt otte-ni kilo og tager ikke længere tre smertestillende piller om dagen, men blot to.

Opskriften på en smertefri tilværelse er for Ivan nu at spise ordentligt — og så ellers løbe på sit løbebånd og lave sine øvelser på Injurymap 3–4 gange om ugen.

»Hvis jeg har smerter i min ryg i dag, så er det på grund af ømhed efter træning. Min ryg, og musklerne omkring den, er nemlig blevet så stærk af træningsindsatsen, at jeg i dag kan klare alt selv. Før i tiden kunne jeg ingenting, end ikke selv tage bukser eller sko på, når smerterne tog til.«

Se træningsprogrammet og prøv det selv.

--

--