Grafik og Kode i medierne — uge 26

Snarf
Grafik og kode i medierne
5 min readJul 11, 2017

Tiden er relativ og denne opsamling er et håndgribeligt bevis på det, for den er her en hel uge senere end den burde have været. Sådan går det nogengange. Bedre sent end aldrig.

Tour de France er over os, men den optræder kun en enkelt gang i denne opsamling. Der er osse lidt om Nordkoreas missiler og noget om 100 mennesker i Danmark. Til sidst kommer vi forbi en feature om Emilie Meng som jeg selv har været med til at lave.

Denne gang fandt jeg intet spændende nok fra udlandet så vi hopper direkte til hjemlandet…

Herhjemme fra:

DR

Dig og touren

Der er mange ting DR gør rigtigt her. Jeg er altid fan af at man kan putte sig selv ind i en visualisering. Her kan man taste sin egen tid på cykel til arbejde ind og blive sammenlignet med en Tour de France cyklist i et væld af eksempler. Det er en skøn ide. Grafikken er frisk og kæk. En kommentar en entusiastisk cyklende ven var dog “det der kan man overhovedet ikke sammenligne” for som han siger, er der jo ingen traffik-lys for Tourens cyklister. “Man kunne ligesågodt sammenligne sin tid med et fly” Jeg er til dels enig, men jeg syns nu alligevel det er sjovt at se sammenligningen mellem min egen tid og en professionels. Selv om det ikke er en korrekt sammenligning giver den mig en fornemmelse af hvor hurtigt de cykler og det tror jeg var hele pointen.

Der er ikke rigtig nogen grænser for hvad man kan taste ind, så man kan godt ende med nogle meget vanvittige resultater. Lidt løjerligt at der ikke er nogen kode der lige tjekker hvad man taster ind.

Det hele slutter lidt brat. Det kunne have været fedt med en mere engagerende afslutning. For eksempel tips til at komme hurtigere afsted på sin cykel (uden at være til fare for andre cyklister vel og mærke!) eller andre cykle-relaterede ideer.

Når det er sagt så er det her en sjovfeature og det er meget underholdende at sætte sig selv ind i Tour de France på sådan en nem og ligetil måde.

Featuren har en supercool video intro. Grafik: Emil Thorbjörnsson
Jeg har haft meget sjov med at taste overdrevne tal ind.
Jeg er sygt meget hurtigere end Chris Froome! Grafik: Emil Thorbjörnsson

Politiken

Nordkoreas missiler

En helt enkel flad grafik om Nordkoreas nye missil. Den her grafik gør noget jeg har savnet i andre grafikker: den viser hvordan de har testet missilet. Alle andre medier jeg har set har blot vist på et kort hvor langt missilerne (efter sigende) kan nå, men Politiken viser hvad der rent faktisk har foregået. Det kan jeg godt lide. Simpelt og effektivt.

Grafik: Jens Herskind

Danmarks Statistik

100 i Danmark

Danmarks Statistik har publiceret en meget fin video der viser hvordan Danmark ville være hvis vi kun var 100 mennesker. Det er en fin måde at vise statistikken. Det er nemt at overskue tallene når de sættes i forhold til 100. Rent visuelt er stilen virkelig flot, men jeg syns der går noget tabt med den grønne highlight farve. Den skiller sig ikke så meget ud fra den grønne så den er for nem at overse. Når der samtidig zoomes så meget ind at man kun ser et lille udsnit forsvinder det visuelle overblik.

Jeg kan ikke se hvem der har lavet videoen. Jeg ville gerne se mere fra hende/ham/dem. Er der mon nogle af jer læsere der ved hvem der står bag?

EDIT: Mysteriet er løst! Det er Ferdio der står bag videoen! Tak for hjælpen kære læsere.

Grafik og animation : Ferdio

EKSTRA BLADET

Emilie Meng tidslinie

Det tragiske mord er på årsdagen stadig uopklaret. Vi har lavet en tidslinie der stræber efter at give et overskueligt overblik over forløbet som det ser ud indtil videre. Forhåbentlig bliver det hele snart opklaret.

Vores koder Mikkel Jensen har lavet en scrollende feature med en tidslinie ude i venstre side der viser hvor man befinder sig tidsmæssigt. Navigationen kan ske på to måder. Enten bruger klikker man på pilen i bunden (eller bruger piletaster på sit tastatur) eller scroller afsted. Når man bruger pilen springer man afsted skærm for skærm, som et slideshow og hvis man scroller bliver de spring slået fra. Vi har selv oplevet at “låst scroll”, hvor man bliver skubbet fra hele skærm til hele skærm føles som en klods om benet på scrollet og derfor har vi valgt at lade scrollet flyde frit. Det giver en mere naturlig følelse når man scroller, men det kan nogengange gøre det lidt udfordrende at ramme rigtigt i forhold til indholdet. Vi eksperimentere med det og hvis du, kære læser, har noget input i forhold til denne løsning, så hører vi meget gerne fra dig.

Jeg har brugt Google Earth og After Effects til at lave de animerede, zoomende videoer. Jeg synes det giver en bedre fornemmelse af stederne end et almindeligt kort. Måske ville et enkelt statisk kort dog alligevel have været en god ide at inkludere. Det skriver jeg mig selv bag øret.

Det ligger i Ekstra Bladets betalte univers: +. Jeg har lavet en lille video der demonstrerer både pile-navigationen og scroll-navigationen her:

Udvikling Mikkel Jensen / Video: Frans Wej

Det var alt for denne gang

Jep. Det var det. Jeg vender tilbage i næste uge (dvs. i denne uge, for denne uges opsamling er en uge forsinket… arg!)

Som altid er alle spørgsmål, foreslag, feedbacks og links meget velkomne! Send det hele til @snarf på twitter.

--

--