Ugens interaktive grafikker

Snarf
Grafik og kode i medierne
4 min readMay 1, 2017

Det er mandag og her er den forgangne uges opsamling af interaktive grafikker fra medierne. Der er ikke så voldsomt meget denne uge, men lidt har osse ret.

Fra udlandet:

Trumps første 100 dage

Præsident Trump har nu overstået sine første 100 dage i embedet. LAtimes.com har lavet en meget flot quiz om hvad han har opnået på den tid. Den måde den sætter Trump op mod to andre præsidenter giver quizzen en god historie og et perspektiv man ikke så ofte ser i quizzer.

Herhjemme fra:

DR.dk

Klima-quiz

DR har lavet en quiz om klimaets tilstand med virkelig flot grafik og animation. Dejlig nemt at navigere og interaktiviteten er ikke til at overse. Jeg er vild med måden de har lavet interaktionen som en stor slider der fylder hele skræmbredden istedet for at lave f.eks. knapper. Det føles meget friskt.

Til gengæld er det på min laptops 13-tommer skærm umuligt at se spørgsmålet og mit gæt samtidig. Når jeg kan læse det aktuelle spørgsmål forsvinder mit gæt under folden og for at se resultatet skal jeg scrolle væk fra spørgsmålet. Det havde været så dejlig hvis både spørgsmål, interaktivitet og resultatet af mit input havde været på skærmen samtidigt, f.eks. ved at placere de tre ting ved siden af hinanden i stedet for over hinanden.

(Med en meget større skærm kan man snildt se det hele. Måske det klassiske “designeren har en kæmpe skærm”-syndrom?)

På mobil kan man meget bedre se det hele og input fungerer skæppegodt. Her er der så et andet lille problem: man kan blive fanget i grafikken når man prøver at scrolle videre.

Alt i alt er det godt at se hvor meget data der ligger bag og hvor simpelt den data bliver præsenteret grafisk. Det er god formidling.

Grafik: Emil Thorbjörnsson

TV2.dk

På twitter beskrev teamet selv denne feature som et nyt format de prøver af. Konceptet går ud på at fortælle historien i “slides”, altså delt op i hele skærme. Så istedet for at scrolle igennem historien i eget tempo, bliver man sendt afsted i hele skærm-intervaller. Formatet er set i apps som Snapchat og instagram, og giver mulighed for at kontrollere hvad læseren ser på sin skærm. Det giver nogle grafiske muligheder, men har sin pris.Når scroll pludselig opfører sig anderledes end det plejer, risikerer man at forvirre og frustrere sine brugere. Flere medier eksperimenterer med dette format for tiden og det bliver spændende at se hvordan det ender.

Men tilbage til TV 2’s historie om den utrolige løber Anna Møller:

Jeg er meget begejstret for den interaktive mulighed for at sammenligne sin løbetid med artiklens hovedpersons. Dog vil jeg sige at det er lidt belastende at man kun angive sin egen løbetid via 10 sekunders intervaller. Det havde været rart at kunne taste et tal ind selv. Den animation man får lov at se af løbet, er virkelig underholdende og gør det nemt at relatere til hvor hurtigt hun løber. (I sær hvis man selv har løbet DHL-løbet i København) Det er skønt.

(denne produktion her er lidt ældre end den forgangne uge, men den blev i sidste uge nomineret til Danske Mediers digitale pris)

Min egen afdeling her på Ekstra Bladet prøver også kræfter med formen, hvor vi blandt andet har lavet en historie om Twerk Queen Louise :

Her testede vi Louises tempo og puls i en intensiv twerk-test.

Ja, det var hvad jeg fandt denne uge. Husk at sende mig tips og links, hvis du finder/laver noget derude i det digitale.

--

--