“Als zwarte homoseksuele jongen uit een arm gezin en zonder media gerelateerde opleiding had ik weinig kans op een succesvolle carrière”

SekswerkOnline
Invisible Cities NL
6 min readDec 6, 2020

Jamaal Hussein, 25 jaar en geboren en getogen in Zeeland. Hij is in 2017 begonnen als model en nam deel aan verschillende televisieprogramma’s zoals “Dat Wordt Oorlog ” & “Schuldig Of Niet?”. Jamaal heeft in 2019 audities gedaan bij de BNNVARA Talentday, werd uit duizenden kandidaten geselecteerd en heeft vervolgens het intensieve leer/-werktraject aan de BNNVARA Academy volbracht. Momenteel is Jamaal presentator en redacteur bij “Spuiten & Slikken “, begeleid hij de nieuwe lichting talenten van 2021 & werkt hij mee aan verschillende bekende programma’s.

Wat was jouw droom toen je jong was?
“Toen ik jong was wilde ik al snel iets doen met entertainment. Ik hou van zingen, dansen, comedy en verhalen vertellen. Ik wist nooit precies wat ik wilde worden, maar ik wist dat het wel iets in die richting zou zijn. Ik heb dan ook heel veel georiënteerd en gedaan om erachter te komen wat er nu precies bij mij zou passen. Uiteindelijk ben ik dus presentator en programmamaker geworden bij BNNVARA”

Waarom hou jij van dit vak?
“Nou, je komt bijvoorbeeld op plekken waar je normaal nooit zou komen en je spreekt mensen die je anders waarschijnlijk nooit had gesproken. De ene week sta je op een podium als dragqueen en de week daarop stel je serieuze vragen aan Kamerleden. Je maakt elke keer weer nieuwe dingen mee en dat vind ik wel bijzonder. Ook kan je iets terug doen voor maatschappij of met de dingen waar je zelf al heel lang mee worstelt. Er zijn dingen waar ik tegen aan liep in het leven waarbij ik dacht: “Hoe kan dit gebeuren in Nederland? “of” hoe kunnen wij dit beter doen?”. Nu heb ik eindelijk een positie waarin ik misstanden of problemen in onze maatschappij kan aankaarten en daar soms zelfs invloed op kan hebben. Je hebt een groot bereik en die kun je op heel veel mooie manieren inzetten.”

Heb jij een specifieke doelgroep waar je voor staat? En hoe blijf je dan objectief?
“Nou er is niet echt een groep waar ik voor sta eigenlijk. Ik sta meer voor gelijkheid en gerechtigheid. Ik wil graag een stem geven aan mensen die ongehoord zijn. Dit kan natuurlijk van alles zijn, opstaan voor de rechten van een vrouw of voor de LGBTQ+ gemeenschap. Wanneer ik iets in positieve zin kan veranderen voor een ander dan probeer ik dat eigenlijk altijd te doen. Ik durf mijn nek uit te steken voor iets waar ik in geloof.

Ik denk niet dat je altijd objectief hoeft te blijven. In sommige gevallen natuurlijk wel, maar wanneer ik bijvoorbeeld een aflevering maak waarin het onderwerp homogenezing besproken wordt, dan ga ik niet objectief blijven. Iedereen weet dat ik homo ben en dan zou het juist wel gek en ongeloofwaardig zijn als ik heel neutraal zou blijven. Het ligt echt aan de setting, wanneer je een product maakt waarin je beide kanten moet belichten dan is het wel handig om objectief te zijn. Als ik iets maak over iets waar ik overduidelijk op tegen ben, dan laat ik dat vaak gewoon merken.”

Hoe kom je aan de juiste mensen en goed bereik?
“Met de doelgroep moet je echt kijken hoe je iets het beste overbrengt. Wanneer je een oude doelgroep wilt bereiken dan heeft het bijvoorbeeld geen zin om met hele heftige of drukke content aan te komen. Ouderen mensen kijken vaak liever naar iets wat rustig en inhoudelijk is. Bij jongeren is dit dan weer heel anders, die vinden sensatie en actie vaak leuk. Zo kun je bijvoorbeeld met het programma #BOOS van Tim Hofman een heel informatief programma maken voor jongeren, zonder dat het saai wordt.Als kijker wacht je dan toch vaak op die spannende confrontatie maar je leert ook veel over onze wetgeving in Nederland.”

“En hoe je aan de juiste mensen komt? Goede research en simpelweg blijven bellen! Veel mensen geven op na 10 ongeïnteresseerde mensen te hebben gesproken, maar het is juist de kunst van redactiewerk om dan door te gaan. Uiteindelijk is er wel iemand die mee wil werken, alleen jij moet diegene gewoon nog vinden. Soms bel je vijf mensen en dan heb je al direct de juiste persoon gevonden, maar het kan ook enorm lang duren voordat je iemand vindt.”

Wat is het gekste moment geweest in jouw carrière tot nu toe?
“Ik heb heel veel gekke en rare momenten meegemaakt. Qua draaien was de dragqueen aflevering wel echt het gekste. Het was compleet buiten mijn comfortzone en ik was ook nog nooit in een gaybar geweest. Ik moest ineens een string en een jurk aan, terwijl ik mij staande probeerde te houden op veel te hoge hakken. Daarnaast had ik ook echt geen idee hoe ik eruit kwam te zien. Ik had van tevoren gedacht dat ik mezelf nog wel zou herkennen na de transformatie, maar het leek echt compleet iemand anders. Dit was ook nog eens mijn eerste zelfgemaakte aflevering voor de BNNVARA Academy.”

Jamaal als dragqueen

Hoe ziet een werkdag ervoor jou uit?
“Nou dat is dus heel verschillend. De ene dag doe ik redactie werk en dan moet ik heel veel regelen. Er moeten dan bijvoorbeeld locaties, draaiboeken of gasten worden geregeld. Terwijl een draaidag er weer heel anders uit kan zien. Elke draaidag ziet er sowieso heel anders uit, alles wat wij maken moet vernieuwend zijn. De ene keer heb ik een serieus interview en de andere keer sta ik op een illegale rave.”

En je favoriet?
“Ik denk dat belevingsitems mijn favoriet zijn. Ik vind dat leuk omdat het altijd avontuurlijk en ongepland is. Je doet dingen die je normaal nooit doet en ik kan lekker mezelf zijn. Maar ook interviewen vind ik heel leuk. Ik hoor graag diepgaande verhalen van mensen of vind het leuk om felle discussies te voeren over moeilijke onderwerpen.”

Hoe zou je jezelf omschrijven?
“Ik ben best wel een open persoon, iemand die heel vrolijk is en echt wil genieten van het leven. Maar ik ben ook wel iemand die zich heel druk kan maken over bepaalde situaties en mensen. Daarom vind ik dit werk ook wel heel leuk omdat ik me kan storten op bepaalde problemen en daar soms iets aan kan doen.”

Ik vind je ook een toffe gast, je wilt mensen altijd helpen en nu ook met dit interview bijvoorbeeld; je doet het gewoon ook al ben je druk zat.
“Geen probleem hoor! Ik doe het graag. Ik heb zelf keihard moeten vechten voor deze positie en een baan in de mediawereld leek haast onbereikbaar. Als zwarte homoseksuele jongen uit een arm gezin en zonder media gerelateerde opleiding had ik weinig kans op een succesvolle carrière, dus ik weet heel goed hoe het is om helemaal aan het begin te staan.”

Heb je nog tips voor ons?
“Ja, tip 1: Werk hard voor wat je wilt bereiken en haal lessen uit je teleurstellingen. Ik heb zelf twee keer eerder meegedaan aan de BNNVARA Talentday en toen werd ik bij de 1e ronde al keihard afgewezen. Daarnaast heb ik talloze keren audities moeten doen voor casting/modellenbureaus.
Ik heb elke keer gekeken naar wat er fout ging, bleef doorzetten en heb door de jaren heen ervaring opgedaan in de praktijk. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat mijn 3e auditie bij de Talentday ontzettend goed verliep en ik die felbegeerde plek heb veroverd.

Tip 2: Blijf uniek. Er zijn zoveel jongeren die de nieuwe Emma Wortelboer of Tim Hofman willen zijn, maar bedenk dat deze mensen er al zijn. Maak je eigen style en blijf hier uniek in, want alleen dan val je op. Alleen jij hebt de visie die je hebt en alleen jij kan het werk maken dat jij wilt laten zien, en dat onderscheid jou van de rest.”

Tip 3: Kijk naar Spuiten & Slikken en volg mijn werk op Instagram via @iamjamalhussain haha!”

Bedankt Jamaal!
“Graag gedaan, veel succes!”

Door: Beau de Leeuw & Tom Bouman

--

--