‘Dankzij Corné weet ik dat de kleine dingen in het leven er toe doen’

Jeffrey Hage
Invisible Cities NL
5 min readDec 2, 2019
Silvan Bruinstroop. Foto: Jeffrey Hage

Silvan Bruinstroop (24) uit Krimpen aan den IJssel beschrijft zichzelf als ‘prettig, enthousiast en meedenkend’. Met een stralende lach (maar soms ook een traan) vertelt hij over zijn leven wat zich laat typeren door de zorg voor andere mensen: “Ik wil graag meewerken aan een klimaat waarin iedereen zichzelf prettig kan voelen.”

Door: Jeffrey Hage

Silvan Bruinstroop is — zoals altijd — keurig netjes aangekleed op de CHE. Hij draagt een voor hem kenmerkend zwart jasje, met een bijbehorende zwarte broek, schoenen en een rode spencer. Bruinstroop’s strak geknipte kapsel en vriendelijke uitstraling (mede dankzij zijn ronde brillenmontuur) maken het vriendelijke plaatje helemaal af. Het feit dat Bruinstroop zichzelf als ‘prettig’ in de omgang omschrijft, komt vervolgens ook niet uit de lucht vallen: “Ik vind het echt heerlijk om in contact te zijn met andere mensen. Gewoon een babbeltje maken met andere mensen, zelfs als ik die mensen niet eens zo goed ken.”

‘Je hoort hier nooit iemand zeggen dat het saai is.’

Krimpen

Silvan werd geboren op 17 oktober 1995 in het ziekenhuis van Capelle aan den IJssel. Na zijn moeders bevalling verhuisde Bruinstroop mee met zijn ouders naar het nabij gelegen ‘Krimpen’ waar hij nu nog steeds woont. Met een stralende lach vertelt Silvan over zijn woonplaats: “Het voordeel wat we hier in Krimpen hebben, is dat we dicht bij Rotterdam zitten. Als wij de brug overrijden zien we Rotterdam al liggen en dat is voor ons wel fijn. Anders hadden we wellicht een ‘saai’ imago gekregen hier, maar omdat Rotterdam zo dichtbij is hoor je nooit iemand zeggen dat het hier saai is,” besluit Silvan terwijl hij op zijn gemak naar achter leunt in een groene lederen bank.

Bezige bij

Silvan en zijn vriendin Anne-Marie. Foto: Silvan Bruinstroop
Silvan en zijn vriendin Anne-Marie. Foto: Silvan Bruinstroop

“Ik ben zelf ook wel begaan met de stand van het dorp,” vervolgt Bruinstroop. “Zo ben ik naast mijn studie journalistiek ook nog betrokken als vrijwilliger bij de SGP in Krimpen. Ik woon af en toe een raad bij en haal daar zeker veel voldoening uit. Daarnaast werk ik ook nog eens in de lokale cafetaria waar ik friet sta te bakken. Dan gaat dit mooie pak natuurlijk uit (gniffelt) en komt een t-shirtje met wat oude gympen tevoorschijn. Daarnaast probeer ik ook mijn vriendin Anne-Marie zoveel mogelijk te zien, ben ik regelmatig de hort op met vrienden én organiseer ik — samen met een vriendin — twee huwelijken voor vrienden van mij. Je zou dus wel kunnen zeggen dat ik echt een hele bezige bij ben,” grapt Silvan terwijl zijn ogen glinsteren.

‘Ik neem alles wat ik met Anne-Marie doe bloedserieus’

Trouwen

“Wij spreken iedere vrijdag met een grote groep vrienden af om samen wat te gaan drinken. Ik ken die gasten al zeker tien jaar, en zo’n twee maanden geleden kreeg ik ineens de vraag of ik mee wilde helpen met het organiseren van de ceremonie voor twee vrienden die gaan trouwen. Ik voelde me vereerd en heb meteen ‘ja’ gezegd (gniffelt). Ik moet ook wel zeggen dat ik — zeker nu ik een relatie heb — zelf ook na ben gaan denken over het huwelijk. Ik zie Anne-Marie helaas niet zo vaak (eens per vijf en een halve week, aangezien Anne-Marie in het buitenland woont, red.), maar haal toch heel veel kracht uit mijn relatie met haar. Ik wil echt aan een toekomst met haar samen werken. Ik wil voor haar zorgen en neem alles wat wij doen écht bloedserieus,” besluit Silvan met een zeer vastberaden blik.

Corné

Zus Monique, Corné en Silvan. Foto: Silvan Bruinstroop

Terug naar het ouderlijk huis in Krimpen, waar Silvan iedere dag een fijn gezig heeft wat op hem wacht. “Ik woon samen met mijn ouders (allebei 56), mijn zus (22) en mijn broer (29).” Vooral over zijn broer Corné (Bruinstroop noemt hem als laatste), heeft Silvan erg veel bewondering: “Mijn broer is verstandelijk beperkt. Hij werkt bij PostNL en ik heb echt een enorme zwak voor hem. Wij mensen hebben vaak de neiging om onszelf over de stomste dingen druk te maken, maar hij laat mij inzien dat juist de kleine dingen in het leven zo plezierig zijn. Zo kan Corné al ontzettend blij zijn als mijn moeder bami voor hem maakt, of als hij gewoon een rondje gaat fietsen naar ‘de grote stad’”.

‘Wij moeten hem vertellen dat hij een super leuke vent is”

Maar niet alles is met Corné altijd even goed gegaan. En als Silvan de vraag krijgt of er ook moeilijkheden met Corné waren slaat de stemming van het gesprek om. Silvan’s ogen worden rood en hij krijgt een brok in zijn keel als hij verder vertelt: “Mijn relatie, mijn vrienden én het feit dat ik nu hbo studeer is voor Corné wel lastig ja. Hij heeft daardoor wel een beetje het gevoel alsof hij door zijn jongere broer is ingehaald. En dat zorgt er dan weer voor dat er tijden zijn waarop we elkaar even niet zo leuk vinden en hij heel erg aan zichzelf twijfelt. Terwijl dat nergens voor nodig is, want ons hele gezin houdt onzettend veel van hem. Maar hij kan zichzelf echt in de put praten. Dan denkt hij bijvoorbeeld dat hij nooit een relatie kan krijgen, en moeten wij hem vertellen dat dat nergens op slaat en hij een super leuke vent is.”

‘Ik ben God dankbaar voor alles wat ik mag ervaren’

Hij geeft zoveel goede dingen

Met een lage kuch wrijft Silvan kort in zijn ogen. Hij schuift zijn been weer over zijn knie op de groene leren bank en verteld dan over zijn relatie met God. “Ik geloof dat alles in het volgende leven perfect is. Er kan in het volgende leven alleen maar liefde, harmonie en plezier zijn. Daar geloof ik echt heilig in,” lacht Silvan terwijl hij verder ook aangeeft altijd wel blij te worden van een goede pot voetbal, rondhangen met vrienden (met een paar pilsjes op tafel) en te genieten van de feestdagen. “Daarin moet ik ook Corné echt voor bedanken, want hij heeft mij echt laten inzien dat ik gewoon moet genieten van alles om me heen. Ik leer nog steeds heel veel van die jongen en daar ben ik hem en God vanuit de grond van mijn hart dankbaar voor,” besluit Silvan met een positieve zucht.

--

--

Jeffrey Hage
Invisible Cities NL

Hi! Mijn naam is Jeffrey Hage en ik ben een 26-jarige student journalistiek. Houdt dit account in de gaten voor al mijn Invisible cities content!