“Door optimistisch te zijn, kom je een stuk verder in het leven”

Sanne de Lijster
Invisible Cities NL
4 min readDec 1, 2019

geschreven door: Sanne de Lijster

Eva Boer

De Apeldoornse Eva Boer is 17 jaar en zit nu in het tweede jaar van de opleiding journalistiek. Als journalist wil ze mensen wakker schudden en persoonlijke verhalen vertellen. “Ik wil verschillende culturen leren kennen en deze voorstellen aan de Westerse wereld”, vertelt ze. “Door middel van documentaires wil ik de Westerse wereld laten zien wat er speelt aan de andere kant van de wereld.

Greta Thunberg

Als Eva iemand zou mogen kiezen die ze graag wil ontmoeten, dan zou dat Greta Thunberg zijn. Eva vindt het bijzonder hoe het 16-jarige meisje uit Zweden zich inzet voor het klimaat. “Ik zou graag willen weten wat haar motivatie is om het zo groots aan te pakken en waar ze de kracht vandaan haalt om zich zo intensief in te zetten voor het klimaat.” Je kunt de bewondering, die Eva heeft voor Greta, heel goed horen in haar stem.

Standaard dingen

Eva woont nog thuis samen met haar ouders, zusje van 16 en broertje van 12. Omdat ze pas 17 is, ziet Eva zichzelf voorlopig nog niet het huis uit gaan. “Ik hoef niet zo ver te reizen om naar school te komen en ik vind het ook nog wel fijn om gewoon lekker thuis te wonen.”

In haar vrije tijd doet Eva meestal de ‘standaard dingen’. “Er moet natuurlijk aan school gewerkt worden, maar daarnaast vind ik het leuk om films en series te kijken op Netflix, met vrienden af te spreken en zo nu een dan een boek te lezen”, vertelt ze. “Als ik een leuk een boek heb, kan ik hem in één keer uitlezen, maar dan moet ik wel een leuk boek in huis hebben en dat heb ik meestal niet”, zegt ze lachend.

Evangelisch

De ouders van Eva zijn, zoals zij het zegt, opgegroeid in de zwartekousenkerk. Maar hebben ervoor gekozen om een vrijere vorm van het geloof aan te houden en zijn evangelisch geworden. “Wij hoeven geen rokjes aan en hoedjes op als we naar de kerk gaan”, grapt Eva.

Dat Eva’s ouders een vrijer geloof aanhouden, heeft binnen de familie nooit tot spanningen geleid. “We respecteren elkaars manieren van geloven en kunnen er goed over praten”, legt Eva uit. “Mijn opa en oma zijn allang blij dat we geloven. Ook al is het op onze eigen manier.” Van vervelende verjaardagen, door verschil in de geloofsuiting, is dus gelukkig geen sprake.

National Geographic

Eva wil bij de televisie werken en dan het liefst bij National Geographic. “Je kunt zo veel meer laten zien met beeld. Daarom vind ik fotografie ook zo leuk”, vertelt ze. National Geographic sluit volgens Eva perfect aan bij de onderwerpen waar zij items over zou willen maken. En mocht ze bij National Geographic nou alleen aan slag kunnen op de redactie die schrijft voor het magazine, dan zou ze dat ook met liefde doen, “het lijkt me gewoon fantastisch om daar te kunnen werken”, zegt ze lachend.

Optimisme

Eva is erg optimistisch ingesteld en probeert anderen te stimuleren om dat ook te zijn. “Optimisme helpt mensen om verder te komen in het leven en zich persoonlijk te ontwikkelen. Mensen kunnen altijd ergens beter in worden en hierdoor anderen weer helpen”, legt ze uit. “Door optimistisch te zijn, kom je een stuk verder in het leven”, vindt Eva.

Tevredenheid en voldoening

“Gelukkig zijn met de dingen die je hebt. Dat vind ik erg belangrijk.” Daarnaast maakt ook de goede relatie die Eva heeft met haar familie, dat ze zich oprecht gelukkig voelt. “Het voelen van tevredenheid en voldoening zorgt ervoor dat ik gelukkig ben”, vertelt ze. Voldoening haalt Eva bijvoorbeeld uit het halen van goede cijfers. “Het goede cijfer betekent dat ik mijn harde werk voor school niet voor niks heb gedaan”, legt ze uit. “Tijdens het hardlopen denk ik vaak na over wat mij gelukkig maakt en waar ik dankbaar voor ben.”

De Veluwe

Harplopen was de eerste sport die Eva kon bedenken nadat ze was gestopt met paardrijden. “Ik heb 7 jaar lang op een verzorgpony gereden, maar omdat ik te groot werd, ben ik gestopt.” Ze laat een foto zien van haar en de pony Zilver, tijdens hun eerste wedstrijd. “De pony is hetzelfde gebleven, alleen ik ben veranderd”, grapt ze.

Het hardlooprondje van Eva loopt over de Veluwe, waar ze graag komt. “Ik vind de Veluwe echt heel mooi. Het is een prachtig landschap en ik kan er echt rust vinden.” Ook toen ze nog paard reed kwam Eva veel op de Veluwe om te rijden. Paardrijden op de Veluwe gaf haar een bijna magisch gevoel. “Als ik op een paard door de natuur rijd, krijg ik het gevoel dat ik vlieg en dat is echt geweldig.”

--

--