“Geluk betekent voor mij tevreden zijn met wat je hebt.”

Redactie Insomnia
Invisible Cities NL
5 min readNov 29, 2020

Door: Dave Prins

Op die maandagmiddag zat Anne-Sophie in een kerkgebouw in Bennekom. Het is een grote hal gevuld met tafeltjes die netjes op anderhalve meter staan. Ze wilde ergens anders zitten en stond daarom op. Ze ging één van de dubbele deuren door om zo in andere grote hal te komen, die ingericht was als een soort lounge. Ze ging zitten en kraakte een walnoot met haar handen.

Anne-Sophie op de Brooklyn Bridge

Zichzelf omschrijven in drie woorden vindt zij altijd lastig. “Ik denk dat ik heel gedreven, creatief en denk wel zorgzaam ben. Dat zijn de drie kernwoorden.” Al op jonge leeftijd was zij creatief bezig. “Vroeger, toen ik een jaar of acht was, schreef ik gedichtjes van de preek. Later maakte ik ook filmpjes op YouTube van pony’s, filmpjes maken en editen. Ja, dat zit er ingebakken.”

Op de opleiding mediaredactie had ze het naar haar zin. “Wat ik ging doen, vond ik wel lastig maar het omschreef alles wat ik interessant vond. Het filmen en fotografie, de vormgeving, het interviewen. Alles kwam daar bij elkaar.” Alle studenten die niet zo gemotiveerd waren stopten in het eerste jaar. “Er zijn geen journalistiek opleidingen op het mbo. Alles werd dus gegeven op hbo-niveau. Dit maakte het voor mij wel uitdagend.”

Op die opleiding maakte zij een documentaire. “Het was in 2017 dat ik daarmee aan de slag ging. Ik was op zoek naar een verhaal met doorzettingsvermogen. Ook als dingen, zeg maar, niet zoals gepland gaan. Toen kwam ik Estee tegen, toen dacht ik: dit is interessant, ook was het met paarden en ze is echt een doorzetter. Het was een uniek verhaal die ik graag wilde delen.”

“Ik heb ook echt geen idee wie dat is.”

Journalistiek

Ook al heeft ze een soortgelijke studie afgerond, studeert ze nu journalistiek in Ede. Een keuze die ze niet gemakkelijk heeft gemaakt. “Ik heb daarvoor nog wel een tussenjaar gehad om daarover na te denken.” Ze vindt dat er nog genoeg punten zijn waarin ze beter kan worden. “Ik vind het gewoon zonde om niet mijn tijd te benutten met leren, dingen te doen die ik leuk vind, en een studentenleven te hebben. In plaats van dat ik niet tevreden ben met wat ik kan en dan aan het werk gaan om pas in het werk te gaan doorgroeien.”

Als een journalist kan je veel mensen interviewen. Sommige mensen willen graag een wereldster interviewen. Nadat ze haar zin was begonnen vertelde ze dit. “Eigenlijk zou ik iemand willen interviewen die heel veel impact heeft of voor mensen veel betekend heeft, maar eigenlijk dat niemand die persoon kent. Ik heb ook echt geen idee wie dat is. Die verhalen, die verstopt zitten en mooie mensen die niet persé in de spotlights willen staan. Dat soort mensen vind ik veel interessanter dan mensen die op de voorgrond staan. Ik heb dus geen specifieke naam, die moet ik nog vinden.”

Anne-Sophie weet al welke kant ze op wil van de journalistiek als de opleiding is afgelopen. “Sowieso wil ik de leerzame kant op, de kant van documentaires, om dingen over te brengen en dingen mee te geven. Of ik wil de kant op met kinderen, kinderprogramma’s. Dan denk ik aan het Klokhuis of Topdoks. Op een creatieve en leuke manier kinderen wat te leren. In ieder geval wil ik de film kant op.”

Ze zou graag alles willen bepalen wat in het programma komt. “Eigenlijk wil ik regisseur zijn. Dingen uitzoeken, kinderen zoeken en interviewen, maar ook bepalen hoe het beeld wordt. Alles doen behalve het filmen en editen. Dat vind ik ook leuk, toch zeg ik liever hoe alles moet, dat vind ik echt fantastisch.”

“Geluk betekend voor mij tevreden zijn met wat je hebt.”

Tussenjaar

In het tussenjaar heeft is zij afgereisd naar Canada om familie te bezoeken. “Ik vind dat gewoon een interessant, daarnaast ging ik met mijn beste vriendin. We gingen naar de familie, voor de rest gingen we rondreizen en leuke dingen doen.” Voor dat ze naar Canada gingen heeft ze de familie maar een enkele keer gezien.

Anne-Sophie in Canada

“Die augustus, voor ik naar Canada ging, had ik ze voor het eerst gezien.” De familie reisde dat jaar in twee weken heel Europa door. “Ze stonden toen drie dagen in Nederland. En ik ben daar elke dag geweest, het was echt heel gezellig.” Terwijl ze weer terugging in gedachte naar dat moment, begon ze te genieten. “Toen zei ik ‘wij komen in oktober naar Canada, zij wisten van niks. Toen zeiden zij kom bij ons en we nemen je overal mee naartoe. Het is eigenlijk spontaan gegaan. Na afloop had ik er echt een familie bij gekregen.”

Ze is gelukkig, maar wat betekend geluk? Terwijl ze lacht antwoord ze. “Geluk betekent voor mij tevreden zijn met wat je hebt, en in de situatie waarin je zit. En daarin vinden wat je blij maakt en dat ook lekker gaan doen.”

“Het helpt mij met veel dingen.”

Geloof

Voor Anne-Sophie staat het geloof heel centraal. “Ik denk dat het vooral de laatste jaren centraler is te komen staan.” Door muziek te luisteren en te maken uit zij haar geloof. “Ik ben nu bezig met gitaar spelen, ik ben er alleen nog niet goed in. Daarnaast luister ik veel worship muziek, dat vind ik heel leuk en chill. Ik word daar rustig van.” Door het geloof heeft ze het gevoel dat ze niet alleen staat. “Hij is er altijd bij, het is Iemand waarop ik op terug kan vallen.”

Over de vraag hoe gaat het studentenleven samen met het geloof hoefde ze niet lang na te denken. Ze werd enthousiast en zei: “Bier en Bijbel. Mijn studentenleven doe ik bij Navigators Ede, NSEde en in mijn studentenhuis.” In het studentenhuis heeft Anne-Sophie best veel gesprekken over het geloof. Specifiek met huisgenoot Maartje, met haar bid zij regelmatig. “Dat is heel grappig. We zitten dan in de woonkamer, dan hebben we het ergens over. Maartje vraagt soms ‘zullen we daarvoor bidden?’ We gaan dan bidden en daarna gaan we weer verder met ons leven.”

Anne-Sophie op de Ginkelse Heide

Naar haar mening gaat het combineren van de studententijd en het geloof verrassend goed. “Soms merk je dat: oh, ik ga het studentenleven in en laat het geloof een beetje los. Ik heb het gevoel dat juist: Ik ga het studentenleven in en het geloof wordt alleen maar meer, dus dat is alleen maar fijn.” Er worden ook diepe gesprekken gehouden in het studentenhuis. “De gesprekken worden vaak dieper wanneer het ’s avonds is en met een biertje, dat helpt altijd mee.” De huisgenoten in haar studentenhuis zijn oprecht geïnteresseerd. “Daardoor kom je heel snel op diepere gesprekken, omdat je goed op de hoogte bent van elkaar en weet hoe je ergens over denkt.”

--

--