‘Go with the flow’

Sander van Deventer
Invisible Cities NL
3 min readDec 14, 2018

Met Invisible Cities laten wij verhalen zien van mensen die vaak niet of nauwelijks begrepen worden door de wereld om hen heen. Maar wie zijn eigenlijk de mensen die deze mensen in beeld brengen? Ik sprak met Niels Beelen om te kijken wie hij is. Wel zo leuk toch?

Tekst gaat verder onder de foto.

Foto: Sander van Deventer

Wie is Niels?

Hij noemt zichzelf nuchter, rustig en bedachtzaam. Soms werkt dit positief, maar soms ook niet. ‘Ik ga overal teveel over nadenken — is dit logisch, klopt dit?’ Zelf zou hij dit graag anders zien. ‘Het zou wel wat spontaner kunnen.’ Niels is over het algemeen tevreden met zichzelf, al blijven er altijd nog wel verbeterpunten.

‘Misschien is het een beetje koppig zijn als je daar vanaf stapt.’

Hij heeft een oudere broer en een oudere zus. Als jongste van de drie woont hij samen met zijn ouders in Barneveld. De christelijke opvoeding die hij kreeg vond hij niets. ‘Ik vond er gewoon niks aan. Ik ben het er niet altijd mee eens, ik leef liever naar mijn eigen normen en waarden.’ Zijn ouders hebben hem ook altijd naar een christelijke basis- en middelbare school laten gaan. Alles was in de christelijke bubbel. ‘Misschien is het een beetje koppig zijn als je daar vanaf stapt.’ Zeker als puber is het niet geheel ongebruikelijk.

Vervolgstudie? Toch dichterbij dan hij dacht.

Een christelijke hogeschool was dan ook totaal niet zijn eerste keuze als het ging om een vervolgopleiding. Het nadeel is alleen dat je voor een journalistieke opleiding niet zo heel veel keus hebt. ‘Op een open dag heb ik gevraagd hoe christelijk de opleiding in Ede was, maar dat bleek wel mee te vallen. Door het kleine aanbod zie je hier veel verschillende mensen en het is praktischer. Mijn huis is maar twintig minuten hier vandaan.’

Bij zijn studiekeuze heeft hij verschillende opleidingen bekeken, maar dat was allemaal niets. ‘Toen ik bij de opleiding journalistiek ging kijken vond ik dit eigenlijk wel hartstikke leuk!’ De maatschappelijk relevante onderwerpen spreken hem wel aan binnen de journalistiek. Invisible Cities sluit hier dus prachtig bij aan. Vooroordelen zijn snel gemaakt vandaag de dag.

Ruim een jaar op de opleiding heeft hem meer inzicht gegeven in wat hij wel of niet leuk vindt. ‘Het bloggen van vorig jaar was echt verschrikkelijk, ik had er een hekel aan.’ Het maken van videoreportages en nieuwsvideo’s liggen veel meer in de lijn van wat hij leuk vindt. ‘Je komt er echt achter wat je wel en niet leuk vindt tijdens de opleiding.’

Geluk en toekomst

Ik vroeg Niels wat hem nu gelukkig maakt. ‘Eigenlijk van die simpele dingen’, antwoordt hij. Hierbij kan je denken aan het halen van een deadline, of juist het samenzijn met vrienden. De meeste mensen waar hij gelukkig van wordt wonen in Barneveld. ‘In de toekomst wil ik liever in de stad wonen waar er meer is.’ Hij vult aan dat Amersfoort een mooie plek zou zijn omdat hij dan toch alles van een stad heeft, maar ook makkelijk weer in Barneveld kan staan.

‘Als ik maar genoeg verdien om te kunnen wonen en leven is het voor mij al goed.’

Als het neer komt op levensdoelen kijkt Niels niet heel ver vooruit. ‘Ik wil eerst mijn studie halen en werk vinden.’ Go with the flowis eigenlijk zijn lijfspreuk. ‘Als ik maar genoeg verdien om te kunnen wonen en leven is het voor mij al goed. Het grote geld trekt mij niet zo. Ik zie wel wat er op mijn pad komt.’

Niels heeft naar eigen zeggen een lineair, saai leven gehad als je het vergelijkt met andere mensen. Binnen Invisible Cities kan dit juist een kracht zijn. Doordat je helemaal niet bekend bent met het ‘tussen wal en schip vallen’ kan je juist de vragen stellen die veel mensen zullen hebben. Vanuit deze kracht wil hij dan ook de verhalen overbrengen op de lezer.

Korte biografie

Niels Beelen is achttien jaar oud. Hij woont heel zijn leven al midden in het hart van de bijbelbelt, Barneveld. Hij is nu tweedejaars journalistiek student aan de Christelijke Hogeschool Ede en zijn kracht binnen Invisible Cities is het op afstand kunnen benaderen van de geïnterviewde. Hij kan juist de invalshoek pakken die je als ervaringsdeskundige makkelijk over het hoofd kan zien.

--

--

Sander van Deventer
Invisible Cities NL
0 Followers
Editor for

Journalist | 24 jaar | Allround tv en radiomaker | fotograaf van fotomomenten | politiek, veiligheid en samenleving