“Ik zie verkeerde keuzes maken als leergeld”

Redactie Reesing
Invisible Cities NL
5 min readDec 14, 2018

Ze is opgegroeid in het pittoreske Vierhouten, waar ze tegenwoordig nog maar weinig te vinden is. Door haar studie en studentenvereniging woont ze nu op kamers in Ede , wat haar uitermate goed bevalt. Ze geeft haar leven op dit moment ‘een steady 7’ , kan uren praten over haar backpackavonturen in Australië, en zit later niet te wachten op een 9-tot-5 baantje. Dit was in het kort Romee Tap(20)

Romee geeft haar leven op dit moment een dikke 7, maar ze geeft toe dat er wel dingen beter kunnen. “Mijn motivatie voor school moet wel echt een stuk beter. Ik moet me af en toe even bewust worden dat ik hier niet ben voor studentenvereniging of vrienden maar om een opleiding te volgen.

(On)Geluk

“Ik word altijd heel gelukkig van leuke en toffe mensen om me heen. Als mijn sociale omgeving chill is zit ik ook goed in mijn vel. Vrienden, leuke studiegenoten, familie, allemaal mensen waar ik van geniet en dus gelukkig van word.” Waar ze minder blij van wordt is als ze de controle kwijt raakt: “Ik vind het echt niet fijn als ik dingen niet op een rijtje heb, ik hou niet van chaos. Ik hoef niet per se alles onder controle te hebben, maar ik wil wel een globaal overzicht hebben van dingen die ik moet doen. Als mijn hele agenda vol staat en ik weet niet meer weet wanneer iets was, ga ik daar echt slecht op. Ook vertelt Romee dat routine niet echt haar ding is: “ Ik word niet heel gelukkig van een standaard week met alleen maar school en werk, daar moet ik mezelf dan wel even doorheen slaan. Als ik leuke afspraken heb staan, heb ik wel meer zin in de week. Ik hou niet zo van routine, ik hoef later geen 9–5 baantje. Journalistiek is bij voorbaat ook geen 9–5 studie, dus ik zit wat dat betreft wel op de goede plek.

Ouderlijke levenslessen

“Ik denk dat ik niet per se een les van mijn ouders heb geleerd, maar ze zijn op veel vlakken wel een voorbeeld voor me. Vooral hoe ze nog steeds samen zijn en nog verliefd zijn, dan denk ik wel, ‘aight dat wil ik later ook’. Ook vertelt ze dat ze heeft meegekregen om altijd te gaan voor wat je wilt: “Mijn pa deed naast zijn baan altijd een avondopleiding ernaast en dat vind ik tof. Dat wil ik later wel mijn eigen kinderen meegeven: dat ze er voor moeten gaan als ze een doel hebben. Mijn ouders staan wel altijd voor me klaar en dat wil ik later voor mijn kinderen ook wel. Ik ben ook wel in een gelukkig gezin opgegroeid. Natuurlijk had ik weleens ruzie met mijn zus, maar dat gebeurt in elk gezin wel denk ik.

Gemaakt door Gershon Osnabrugge

Backpacken

Als ze over haar backpack avonturen begint, fleurt Romee direct op en je kan goed zien dat ze hier graag over praat: “ Mijn ouders waren in het begin geen fan van het idee, maar dat is begrijpelijk aangezien ik ‘nog maar 17’ jaar was. Ze hadden liever dat ik met een organisatie meeging, maar ik wilde juist de vrijheid van het backpacken ervaren.” Het backpacken vroeg een grote mate van volwassenheid van haar:” Ik moest wel mijn eigen problemen oplossen en shit fixen. Ik moest van thuis wonen naar alles zelf regelen.”

“Ik vond het vooral chill om even uit je comfortzone getrokken te worden. In het begin ging dat vrij soepel voor mij. Toen het einde naderde dacht ik wel; ik ben nu ook wel blij dat ik weer naar huis ga en iedereen weer zie. De omschakeling van zeven maanden vrijheid naar de verplichtingen in Nederland viel toch niet mee vind ze: “Het is natuurlijk nogal een verschil hé, drie weken nadat ik terug was, zat ik alweer in de schoolbanken. Toen moest ik toch weer even helemaal omschakelen, je moet dan weer echt shit doen.” Haar hele attitude spreekt voor zich, je kan goed aan haar merken dat dit avontuur een groot stempel op haar leven heeft gedrukt.

Christelijk stempel

Romee vertelt dat ze ze nooit van kerk geswitcht is sinds de dag dat haar ouders haar meenamen naar ‘hun’ 7edagadventistengemeente: “Vroeger heb ik zeker wel grote twijfels gehad, met alle regeltjes die er bij geloof kwamen kijken, er was een tijd dat ik ook echt mee moest en geen zin had. Maar nu is dat heel anders, en ga ik omdat ik dat zelf wil. Vaak ga ik met vrienden uit Ede, of ga ik als ik in het weekend thuis ben met mijn ouders. Ik kom daar al sinds ik een baby ben, dus het voelt ook wel als mijn thuis. Misschien dat als ik ooit verhuis ik een naar een andere gemeente ga, maar van kerk switchen doe ik zeker niet.

Op de vraag of ze samen zou kunnen zijn met iemand van een ander geloof of een niet-religieus iemand antwoord ze stellig van wel. “Mijn toekomstige partner hoeft van mij echt niet dezelfde overtuiging of religie te hebben als ik, als er maar wederzijds respect voor elkaar en elkaars geloof is. Ik zal zeker niet iemand afwijzen vanwege zijn religie, en als iemand totaal anders over geloof denkt,’ we’ll figure out a way to make it work’.

Leergeld

Als je aan Romee vraagt of ze dingen in het verleden anders zou aanpakken twijfelt ze niet lang: “Alles heeft geleid tot dit punt dus ik zou niks anders doen . Alles draagt wel bij aan de persoon die je bent of wordt. Ik heb niet per se van; dat had ik echt anders moeten aanpakken , het is meer van; wat heb ik er van geleerd en hoe ben ik er uit gekomen. Ik probeer alles heel positief in te zien in het leven want het heeft geen zin om over alles je kut te blijven voelen. Ik zie verkeerde keuzes maken als leergeld.”

Gemaakt door Gershon Osnabrugge

--

--