“Oké zijn met jezelf, maar ook oké zijn met dat het niet altijd oké is.”

Redactie Reesing
Invisible Cities NL
4 min readDec 12, 2018
Jaco Wilschut — door Naomi Reesing

Geloof, muziek, en een rood wijntje drinken met zijn vrienden. Dat zijn een paar van de dingen waar hij voor leeft. Loslaten, je thuis voelen en genieten maar ook keuzes maken daar draait het voor Jaco allemaal om.

Hij is opgegroeid in Houten waar hij woonde met zijn ouders, twee broers, zusje en zijn hond Hazel. Er zit redelijk wat leeftijdsverschil tussen hem en zijn broers, maar nu hij wat ouder wordt, begrijpen ze elkaar steeds beter. Zijn zusje is drie jaar jonger. “Zij is echt grappig” zegt hij. Een belangrijke les die hij heeft geleerd van zijn ouders is het stimuleren van zelfontdekking en zelfkennis.

Sinds begin vorig jaar woont hij op kamers in Utrecht en geniet hij volop van het studentenleven. Jaco Wilschut (19) studeert journalistiek op de Christelijke Hogeschool Ede maar in Ede wonen ziet hij niet zitten. “Mijn vrienden wonen allemaal op kamers in Utrecht en zitten daar bij een studentenverenigin. “Ik ook. Bij mijn vrienden in de buurt wonen is tof en heel gezellig!”.

Thuis is een gevoel
Afgelopen jaar is hij maar liefst drie keer verhuisd naar een nieuwe kamer, hij beschrijft het woord thuis daarom ook meer als een gevoel en niet als een plek. “Zolang mijn vrienden in de buurt zijn en ik me helemaal mezelf kan voelen en zijn, voelt het voor mij al snel als thuis.” Op dit moment is hij erg gelukkig, hij beschrijft het als volgt. “Geluk is oké zijn met jezelf , maar ook oké zijn met dat het niet altijd oké is”.

Loslaten
“Ik ben altijd erg kritisch op mezelf maar ben aan het leren dat ik dat los mag laten. Het is wat het is. Nadenken over dingen die al gebeurt zijn heeft weinig zin want het is niet anders. Daarover malen helpt niet bij het veranderen van dingen, toch doe ik dat nog wel vaak. Niemand is altijd tevreden met zichzelf, en dat is prima.” zegt hij lachend.

Jaco Wilschut — door Naomi Reesing

Genieten
Als het even kan, is Jaco het liefst bezig met schrijven, muziek luisteren of een wijntje drinken met zijn vrienden. Hij noemt goede gesprekken met een rood wijntje het beste wat er is. Ook muziek speelt een grote rol in zijn leven, je zult hem vaak zien met oordopjes in. Zijn favoriete nummers op dit moment zijn ‘Voor Alles’ van Wende en ‘SICKO MODE’ van Travis Scott. ‘SICKO MODE’ is volgens hem een nummer waarbij je gewoon even hard kan gaan. “Even knallen en alles los laten”. Het andere nummer is compleet het tegenovergestelde van knallen. “ ’Voor Alles’ gaat over de angst die ik kan hebben over en voor de wereld en de dingen die ik niet kan beïnvloeden. Dat nummer beschrijft dat heel goed, als ik me even minder goed voel, luister ik er graag naar.”

Impact en zingeving
De grootste angst van Jaco is het leven an sich. De grootsheid van alles, de oncontroleerbaarheid van dingen binnen en buiten jezelf en de mogelijkheid dat veel dingen die hij doet of gaat doen geen tot weinig impact zullen maken.

“Daar sta ik natuurlijk niet de hele dag bij stil, maar zo af en toe kan ik er wel eens wakker van liggen. Als dingen geen impact maken, waarom zou ik het dan doen? Dat is toch wel een stukje zingeving waar ik naar op zoek ben”. Waar hij tot nu toe het meest trots op is, weet hij niet zo goed — “Ik heb nog niet zoveel grootse dingen gedaan in mijn leven, maar de dingen die ik heb gedaan waren allemaal bewuste keuzes. Daar ben ik blij mee”.

Het mysterie van het leven
“Doordat ik geen invloed heb op bepaalde factoren, voelt het soms alsof de wereld niet eerlijk is. Negentig procent van de dingen die gebeuren zijn afhankelijk van zaken die buiten je eigen kunnen liggen. De een wordt geboren in een stabiel gezin met één goed inkomen en de ander niet. Daar heb je geen invloed op“.

“Door je leven heen gaat het steeds meer ook afhangen van keuzes, maar je blijft altijd last hebben van externe factoren” zegt hij. Een andere vraag waar Jaco mee bezig is, is:“ De grote vraag is of je moet willen dat de wereld eerlijk is en iedereen hetzelfde kan bereiken. Het feit dat de wereld niet te controleren is, is het lastigste maar daarmee ook het mooiste van het leven. Als we de wereld zouden kunnen controleren, zou er niks meer aan zijn. Controle haalt het hele mysterie van het leven weg.”

Jaco Wilschut — door Naomi Reesing

Mijn liefdevolle God
“De wereld is een onzekere plek en ik geloof daarom dat iedereen daarom op zoek is naar een stukje zekerheid, een geloof. Dat kan in een God zijn of in jezelf. Ik denk dat iedereen dat ook op een bepaalde manier nodig heeft. Voor mij houdt geloven in dat ik geloof in een liefdevolle God die mij liefheeft en goed genoeg vind maar ook niet bang is om tegen mij te zeggen dat ik dingen op een andere manier moet doen voor mijn eigen bestwil.”

Fun facts over Jaco:
- Favoriete uitspraak: sociale media, zijn die nou wel zo sociaal?
- Bij een brand zou hij als eerst redden: zijn laptop, mobiel en een pakje sigaretten. Waarbij hij zegt: “Je moet echt superlang buiten staan hé haha”.

Auteur: Naomi Reesing

--

--