,,We moeten lol maken zolang het kan’’

Lucas Draw
Invisible Cities NL
6 min readDec 14, 2018

Interview met Wouter Merjenburg door Lucas Versteeg

Met zijn achttien jaar is Wouter een jonge leerling. Zijn mede-studenten in jaar twee van de studie Journalistiek op de Christelijke Hogeschool Ede zijn gemiddeld een paar jaar ouder. Toch is Wouter ook al met veel volwassen zaken bezig, zoals het geloof, zijn toekomst en kritisch terugkijken op het verleden. Wie is, was en wordt Wouter?

Het interview is voorbij, en Wouter pakt het bakje M&M’s. Hij oogt net zo ontspannen als het afgelopen halfuur, en spreekt zich uit over het interview. ,,Het ging wel goed naar mijn idee. Maar ik vind het nog wel wat vaag.’’ Het is even stil. ,,Nee nee, ik bedoelde niet jouw manier van interviewen, maar de opdracht vanuit school. Ik heb zoveel kleinere dingen verteld dat ik heel benieuwd ben wat eruit gaat komen. Want ik snap zelf ook niet precies wat de bedoeling uiteindelijk is.’’ Wouter lacht een beetje, zoals hij vaker doet.

De roots van Wouter liggen in Oud-Bijerland, waar zijn ouders nog steeds wonen. ,,Ik kan goed opschieten met mijn ouders. Mijn vader is een beetje sullig, maar wel op een goede manier. Hij is altijd vrolijk. Met mijn moeder kan ik goed praten over dingen die me bezighouden.’’

Hij heeft één zus, zij studeert in Rotterdam. ,,De band met mijn zus is moeizaam, maar over het algemeen wel goed. Ze is wel heel anders dan ik en ik vind haar soms bemoeierig en betweterig… Er ontstaan best vaak irritaties als we samen zijn, maar ik denk dat we daar wel doorheen groeien.’’

,,Ik was een beetje een raar kind’’

Makkelijk babbelen
Wouter komt over als een sociale jongen. Hij is beleefd en maakt graag een babbeltje met iedereen. ,,Dat was niet altijd zo. Ik was een beetje een raar kind. Op de basisschool was ik niet zo sociaal en sprak ik niet vaak af buiten school. Gelukkig ging dat beter toen ik ouder werd. Op de middelbare school werd ik steeds socialer, en vanaf de derde heb ik echt gezellige jaren gehad op school.’’

Wouter komt over als een sociale jongen. Hij is beleefd en maakt graag een babbeltje met iedereen. ,,Dat was niet altijd zo. Ik was een beetje een raar kind. Op de basisschool was ik niet zo sociaal en sprak ik niet vaak af buiten school. Gelukkig ging dat beter toen ik ouder werd. Op de middelbare school werd ik steeds socialer, en vanaf de derde heb ik echt gezellige jaren gehad op school.’’

,,Als ik iets aan mijn ‘oude ik’ zou kunnen veranderen, zou ik willen dat ik mezelf iets meer had geforceerd om me te ontwikkelen. Op sociaal gebied. Dan had ik misschien al eerder zulke gezellige jaren kunnen beleven als vanaf de derde klas.’’

Hij heeft één zus, zij studeert in Rotterdam. ,,De band met mijn zus is moeizaam, maar over het algemeen wel goed. Ze is wel heel anders dan ik en ik vind haar soms bemoeierig en betweterig… Er ontstaan best vaak irritaties als we samen zijn, maar ik denk dat we daar wel doorheen groeien.’’

Pyjama-ochtend
,,Nu zou ik niets meer aan mezelf willen veranderen op sociaal gebied. Het gaat allemaal prima. Wat ik misschien wel aan mezelf zou willen veranderen, is dat ik mezelf wat meer zou willen pushen. Ik woon op kamers in Ede en kan vrij lui zijn als niemand zegt wat ik moet doen. Ik blijf dan bijvoorbeeld de hele ochtend in mijn pyjama blijven rondlopen, maar soms moet ik gewoon iets gaan doen. Dan zou ik wel wat meer discipline willen hebben om die luiheid de baas te zijn.’’

Die discipline heeft hij wel voor opdrachten voor zijn opleiding die hij leuk vindt. ,,Ik vind heel veel dingen leuk in de journalistiek. Ik weet niet of ik echt reporter wil worden, maar ik wil wel iets met media doen. Films maken en ontwikkelen lijkt me ook heel cool.’’ Wouter kijkt zelf ook graag films: ,,Een luie middag Netflixen vind ik heerlijk. Maar ik merk dat ik, nu ik ouder word, ook steeds meer plezier haal uit gezellig een avondje uitgaan, met mijn huisgenoten bijvoorbeeld.’’

,,Niemand wil alleen oud worden’’

Huisje, boompje, beestje?
Volgend schooljaar moet Wouter de definitieve keuze maken tussen audiovisuele of schrijvende journalistiek, en ondanks zijn voorliefde voor films, vindt hij dit een lastige keus. ,,Als ik aan de toekomst denk, denk ik meteen aan die nabije keuze voor school. Ik weet het echt nog niet.’’ Hoe Wouter de verdere toekomst ziet? ,,Ik wil graag trouwen. Of ik kinderen wil weet ik nog niet. Nu ben ik nog single, maar ik vind vast wel iemand. Niemand wil alleen oud worden. Op dit moment mis ik het hebben van een partner niet per se, maar ik zou het wel willen. Bijna al mijn huisgenoten hebben een relatie, en dan voel je je soms extra single. Vorig jaar zat ik wel eens op Tinder, maar sinds de zomervakantie heb ik dat wat losgelaten. Ik kijk wel wie er op mijn pad komt.’’

Wouter heeft het de afgelopen vijftien minuten al een aantal keer over zijn huisgenoten gehad. Wat voor rol hebben zij in zijn leven? ,,Op zich hebben ze best een grote rol in mijn leven. Naast dat ik ze elke dag zie en spreek, kan ik het ook echt goed met ze vinden. Daar heb ik geluk mee gehad. Ik woon nu anderhalf jaar in mijn studentenhuis, en sommige mensen ken ik beter dan andere. Het is altijd weer spannend als er een nieuw iemand bijkomt.’’

,,Ik ben veel bezig met de vraag of er een God is.’’

‘Zoekende’
,,Al mijn huisgenoten zijn gelovig, en ze zijn best wel veel met levensvragen bezig. Ik kan diepe gesprekken hebben met mijn huisgenoten, iets wat ik met mijn vrienden in Oud-Beijerland minder doe.’’ Wat voor levensvragen heeft Wouter zoal? ,,Ik ben veel bezig met de vraag of er een God is. Vanuit huis ben ik christelijk opgevoed, maar als kind vond ik de kerk maar saai. Als tiener was ik er ook niet mee bezig, maar sinds ik zestien ben, denk ik er meer over na. Van mijn huisgenoot heb ik nu een christelijk boek geleend, waar ik binnenkort aan ga beginnen. Op dit moment zou ik mezelf ‘zoekende’ noemen, maar geen christen. Ik vind het heel raar om te bedenken hoe de wereld gemaakt zou zijn, maar wil hier wel tijd insteken.’’ Toch lijkt Wouter het een beetje uit te stellen, en dat heeft hij zelf ook door. ,,Tja, daar komt weer die bepaalde luiheid naar boven. Ik heb ook best vaak geen zin om aan zware dingen te denken, dus dan stel ik het uit. Dat boek ligt al twee weken op mijn nachtkastje, maar ik moet er nog aan beginnen.’’

Betekenis van het leven
,,Ik had het pas nog met één van mijn huisgenoten over de betekenis van het leven. Op dit moment denk ik dat je zoveel mogelijk lol moet maken en liefde en vrolijkheid moet uitstralen op het moment dat je op aarde bent, en dat dit niet ten koste moet gaan van anderen. Je moet zo goed mogelijk voor anderen zorgen.’’

,,Ik weet niet of er een doel is. Ik denk altijd: het scheelde niks of mijn ouders hadden elkaar niet ontmoet. Dan had ik hier niet gezeten. Ik denk dat er niet echt een missie is waarvoor we hier op aarde zijn. Je bent hier voor jezelf, om het maar zo vrolijk mogelijk te maken. Als ik oud ben en in het bejaardentehuis zit, wil ik graag terugkijken op een mooi leven. Met die gedachte leef ik nu zo gelukkig mogelijk.’’

,,Je bent hier voor jezelf’’

WhatsApp Status
,,Wat er na de dood gebeurt vind ik spannend. Ik weet het niet, en ik focus me meer op het leven op aarde. Ik geloof wel dat iemand de wereld kan veranderen. Natuurlijk niet zoals je in films ziet, dat is allemaal erg overdreven, maar ik geloof wel dat de wereld al een beetje verandert als je één persoon blij maakt. We zijn kort op deze planeet, dus moeten we lol maken zolang het kan en leren van onze fouten. ‘Why do we fall? So that we can learn to pick ourselves up’, is ook mijn status op Tinder.’’ Hij begint te lachen om zijn verspreking. ,,WhatsApp bedoel ik!’’

--

--