Første sociale lokale tilbudsfinder til både Facebook og smartphone på banen

Jon Lund
Jon Lund
Published in
4 min readJun 13, 2011

For et par måneder siden blev jeg tippet om en ny smart tilbudsfinder, der var under udarbejdelse. Sådan en, hvor brugere kan tippe hinanden om gode tilbud, når de spotter dem — ganske enkelt ved at hive deres smartphone op, og knaste fundet ind, evt. suppleret med et hurtigt foto fra mobil-kameraet.

Screendump af Sparetrippet til iPhone

Sparetrippet laves både til iPhone og Android, ser det ud til, fra skærmsiderne, men jeg har kun prøvet iPhone-app’en. Og for at det ikke skulle være løgn er den tæt vævet sammen med Facebook, hvilket både gør den lettere at bruge og sørger for at de gode tilbud bliver spredt mere effektivt. Jeg har ikke før set sådan noget — hverken i Danmark eller elsewhere. “Sparetrippet” hedder den.

Wow, det er cool
Først tænkte jeg: wow, det her er cool. Det er alle — eller ihvertfald 3–4–5 af de store Buzz-words, der koges sammen i en enkelt tjeneste: Det er en lokal tilbudstjeneste — ligesom Groupon eller herhjemme f.eks. downtown, Sweetdeal eller Dagensbedste. Det er en app. Den er lavet til smartphones — og ikke blot til iPhone, men også til Android. Og den er tænkt social — ligesom alting for tiden.

Sparetrippet som Facebook-app

…men fænger ikke rigtigt
Men når jeg så har Sparetrippet i hånden er det lige som om det ikke helt svinger for mig. Måske er det fordi den er i beta, og stort set alle tilbuddene ligenu er ren mumble-jumble-tekst, og dem der ikke er det, ser stadig ud som om det er rene test-indtastninger. Måske er det fordi der, af gode grunde, endnu ikke rigtigt er nogen brugere på systemet. Så måske bliver det meget bedre lige om lidt.

Der er ellers ihvertfald fem smarte ting ved Sparetrippet
Sparetrippet er ellers godt tænkt. Jeg kan se ihvertfald fem smarte ting i den:

1. Sparetrippet er — fordi den ligger på din smartphone — lige ved hånden, når du spotter et tilbud. Det gør det let at indrapportere gode fund.

2. Sparetrippet finder selv gode tilbud i nærheden — igen fordi den ligger på din smartphone, der takket være dens indbyggede GPS hele tiden ved hvor du befinder sig.

3. Det er — på grund af den tætte Facebook-sammenvævning — let at bruge Sparetrippet. Du behøver ikke opfinde nyt brugernavn og password. Og når du skal indtaste et tilbud, har den Facebooks register over butikker i nærheden at trække på. Så du kan for det meste nøjes med at vælge den butik, hvor du har fundet tilbuddet, fra en liste på skærment.

4. Tilbudsfinderen bliver ikke så let væk. Det sker ellers ofte for smartphone-apps — du downloader den, prøver den en gang eller to, og glemmer så alt om den, hvorefter den drukner blandet de mange andre apps, du har liggende på din mobil. Men Facebook-sammenknytningen gør, at tjenesten af og til vil poppe op i din nyhedsstrøm på Facebook, og minde dig om dens eksistens.

5. De gode tilbud på tilbudsfinderen vil — igen takket være Facebook — let blive spredt ud gennem brugernes vennekredse.

Men er der nok motivation for brugeren til at bruge den?
Smarte systemer er imidlertid ikke nok. Hvis ikke det smarte er så smart at brugerne kan se at de selv får klare fordele ved at investere kræfter og tid i systemet, kommer det aldrig til at flyve. Og det kan jeg godt have mine tvivl om. Særligt fordi tilbudsfinderen først for alvor kan give dig gode tips, når rigtigt mange anvender systemet. Og det kommer der jo aldrig, før systemet er en succes. Så det bider sig selv i halen.

Fiat 500 som kunstigt åndedræt
For at motivere nye brugere, udlover tilbudsfinderen en præmie til månedens bedste tilbud. På Facebook-siden står der lige nu, at man kan vinde en Fiat 500. Men det, tror jeg, kun er noget der står der her i testfasen. Udviklerne bag systemet fortæller mig, at præmierne, når tilbudsfinderen går live, bliver penge og gavekort.

Men selv penge og gavekort vil ikke kunne holde tilbudsfinderen i live i det lange løb, hvis ikke grundideen tager rigtigt fat. Spørgsmålet er: er der nogen grupper af mennesker der vil synes tilbudsfinderen er så god, at de rigtigt vil tage den til sig? Hvis heldet er med dem, så ja. Men det kan ligeså godt gå grueligt galt.

Hvad med Foursquare, Deals og Places?
Det man kan med tilbudsfinderen kan man nemlig også med andre systemer. Foursquare, f.eks., ligger på mange måder tæt op ad Sparetrippet. Og Facebook places og deals ligeså. Er der nok ekstra i Sparetrippet til at det gør en forskel. Eller er de andre systemer faktisk så gode at de på grund af deres udbredelse i sig selv vil vinde — også selvom Sparetrippet på et enkelt punkt eller to måtte være mere to-the-point?

Diffus branding
Det er JyskeBank der står bag Sparetrippet. Sikkert fordi de tror at det giver lidt branding både at være først med smarte tjenester. Og fordi hele Sparetrippet jo handler om at spare penge, hvilket jo også er sådan en bankdyd. Men ærligt talt er det ikke superklart for mig, hvorfor det ligepræcis er JyskeBank, der giver mig denne app. Som branding er det hele lidt diffust.

Men JyskeBank skal alligevel have credit, synes jeg. Jeg kan godt lide deres måde at tænke ud af boxen på med kaffe i banken, storstilet web-tv med allehånde fine programmer og nu også fine nye apps. Det giver for mig — som ikke-JyskeBank kunde — et billede af en bank der rækker ud og vil mig et eller andet. Om det også ville kunne få mig til at skifte bank er nok en anden ting.

— — — — — -

Kortene på bordet — eller som de siger “full disclosure”
Jeg har ingen økonomisk relation til hverken Jyske Bank eller Komfo, der har lavet tilbudsfinderen. Men jeg tjener blandt andet penge på at rådgive om og holde foredrag om tjenester som Sparetrippet.

Det er Mikael Lemberg fra Komfo, der har tippet mig om Sparetrippet og givet mig test-adgang. Mikael Lemberg sidder i bestyrelsen for DONA, hvor jeg er formand.

--

--

Jon Lund
Jon Lund

Var: Konsulent, kommentator og foredragsholder. Alt digitalt. Er snart: Head of Online Communications, Danske Bank