Sådan skaber 3D-printere og augmented reality nye markeder

Jon Lund
Jon Lund
Published in
1 min readSep 14, 2011

Det er virkeligheden selv — ikke bare strukturer og mekanismer — to af tidens de hotteste tech-trends, lover at ændre på.

Se: Slides fra print en kanin-foredraget på Dansk ITs mobility-konference i går.

Hvordan sælger du fysiske produkter, som en kop eller en legoklods, hvis de kan downloades fra nettet ligesom musik og film — og skrives ud i komplet fysiske form? Og er de gamle kopper og legoklodser gode nok, i en verden af ellers intelligente produkter, hvor f.eks. min badevægt kan give mig gode helbredsråd og tweete min vejninger? Det er de grundlæggende spørgsmål, teknologierne stiller.

For den nye verden lægger pres på både forretningsmodeller og innovations-strategier. Patent- og ophavs- og brugsret skal redefineres hvis de skal virke også i det virtuelt/fysiske mashup, som verden i svimlende fart er ved at udarte sig til. Mange bække små-strategier, co-creation og hyper-distribution er blandt redningsplankerne.

Det var emner som disse der var i fokus da jeg i går holdt den afsluttende tale til Dansk ITs mobility-konfence hos Berlingske Media. Klik dig gennem slideshowet (ovenfor) kan bliv klogere på plastic-, mad- og organ(!)-printere, airbagcykelhjelme og meget andet godt og på den mulighedshorisont, de tilsammen åbenbarer.

--

--

Jon Lund
Jon Lund

Var: Konsulent, kommentator og foredragsholder. Alt digitalt. Er snart: Head of Online Communications, Danske Bank