SMS-klippekort holder 100 — iphone-app er et flop

Jon Lund
Jon Lund
Published in
2 min readApr 17, 2011

Efter to år med SMS-billetter åbnede DSB 1. marts for SMS-klippekort. Og det er helt i top. Det samme kan desværre ikke siges om Metros nye klippekorts app. Læs hvorfor her:

SMS-klippekortet holder

Det er fuldstændigt smertefrit at købe klippekort og klippe pr. sms.

For at købe et klippekort sms’er du simpelthen “klippekort” til 1415, du får en svar-sms, der spørger om du virkeligt mener det, og du svarer “ja” til 1415. That’s it. Så kommer klippekortet på næste telefonregning.

For at klippe skal du fortælle hvor du rejser fra og hvor mange zoner du vil rejse. Når jeg tager metroen fra Vanløse til Ordrup, skriver jeg “klip 2 3” (fra zone to og så tre zoner). Og så får jeg ligesom før en “mener du det”-sms, som jeg svarer “ja” på. Og så får jeg en ny sms, som er billetten.

Det virker bare. Fedt.

Det gamle for dyrt
SMS klippekortet er også smart fordi det koster det samme som et almindeligt klippekort. Faktisk er det lidt billigere, fordi jeg ikke er bundet til at tage klip a f.eks. to zoner stykket. Skal jeg tre zoner, laver jeg et tre-zone-”klip” i SMS-kortet. To zoner to. Fire fire. Osv.

SMS-billlet, som altså har været på banen i to år, var ligeså let at bruge som klippekortet. Det var bare dyrere. Her kostede en rejse nemlig det samme som en almindelig billet, altså 21 kr for to zoner. Og det var irriterende dyrt, når klippekort er så meget billigere — 14 kr for et to-zoners klip. Det har de altså rettet op på nu.

Summa summarum: Jeg er helt færdig med at have klippekort i pap, som jeg altid glemmer, og som altid kæmper for ikke at krølle. SMS-billetterne er rigtigt smarte!

App’en er meningsløs
Til gengæld er der ikke meget grin ved Metros nye klippekorts-app. Den er faktisk bare en fjollet omvej til den rigtig gode SMS-service. Bogstaveligt talt: Når du åbner app’en kan du vælge hvor du vil afsted fra, og hvor mange zoner du vil rejse. Når du har valgt dem, sender app’en dig over i — din SMS! Hvor den har udfyldt tekstlinien med den station jeg tager afsted fra, og det antal zoner jeg skal. Og så skal jeg ellers sms-bestille som normalt.

Ærligt talt, Metro: Jeg kan altså godt selv finde ud af at åbne min sms og skrive f.eks. “klip 2 3”. Det behøver jeg ikke en app til at hjælpe mig med. Faktisk føler jeg mig lidt snydt. Hvis I skal lave en app, må den altså kunne noget mere!

--

--

Jon Lund
Jon Lund

Var: Konsulent, kommentator og foredragsholder. Alt digitalt. Er snart: Head of Online Communications, Danske Bank