‘Chinese mensen werken hard zodat hun kinderen een goed leven krijgen’

Van de week keek ik het programma van de VPRO: De wereld van Chinezen. Bij de zevendelige serie wordt gekeken hoe Chinese mensen impact op de wereld hebben. China-expert Ruben Terlou gaat bij Chinese mensen op bezoek. Van studeren tot een bedrijf opzetten: Chinese mensen hebben wereldwijd invloed.

De laatste aflevering van de zevendelige serie was Ruben Terlou in ons eigen land: Nederland. Van alle afleveringen leek het mij het meest interessant om deze te kijken omdat het zo dichtbij is. De plek waar Ruben als eerste heen ging was Giethoorn. Giethoorn? Dat kwam mij bekend voor. Ruben Terlou ging in gesprek met een Chinese vrouw die rondleidingen met de boot geeft. Zij vertelde dat Chinese toeristen graag in Giethoorn komen, omdat het daar zo rustig is. Terwijl ik dit zag dacht ik aan mijn eigen vakantie een paar jaar geleden: overal om mij heen waren mensen van Chinese afkomst te vinden.

Behalve voor toerisme zetten Chinese mensen in het buitenland een bedrijf op. Zo zijn er in Nederland steeds meer Chinese restaurants te vinden. Ruben Terlou ging ook op bezoek bij een restaurant en kwam erachter dat Chinees eten erg in trek is bij de Nederlanders. Op dat moment zei de eigenaar van het restaurant ook:’’ Chinese mensen werken hard zodat hun kinderen een goed leven krijgen.’ Van deze mentaliteit had ik nog nooit gehoord. Het was interessant om deze man te horen praten over zijn familie. Een ander bedrijf exporteert Nederlandse producten naar China, zoals melkpoeder en wijnen. Deze Nederlandse producten zijn dus erg populair. Andersom importeert Nederland ook producten uit China zoals elektronische producten. Bij dit Nederlandse bedrijf werken ook Chinese mensen, het bedrijf heeft veel succes.

Wat zo interessant was aan deze documentaire serie waren de verschillende verhalen. Toch is er ook een keerzijde aan het succes. Zo ging Ruben ook op bezoek bij twee Chinese vrouwen. Zij zijn beide geadopteerd door een Nederlands gezin toen zij nog jong waren. Zij merken dat er veel discriminatie en racisme is over hun uiterlijk. Beide vrouwen vertellen dat zij bijvoorbeeld nageroepen worden of mensen maken gebaren van spleetogen. Hier hebben zij beide veel last van. Zij voelen zich dan ook op hun gemak toen zij naar China gingen: ‘Je valt minder op.’ Zei een van de vrouwen.

Tijdens het kijken van de documentaire zie je aan de ene kant een succesverhaal en aan de andere kant zie je ook discriminatie tegen de Chinese bevolkingsgroep. Zo zie je dat discriminatie ook in ons land nog steeds een groot probleem is.

--

--