‘Een goede man slaat soms zijn vrouw’ opent ogen voor de wereld van Egypte

nsneigenhuis
Journalistiek Ede Kijk-luister-leeslijst
2 min readFeb 3, 2023

--

Column over debuut van Luyendijk

Hoe is het mogelijk, nog een boek van Joris Luyendijk dat ik met plezier in één ruk uitlas. Misschien ben ik ondertussen toch een klein beetje superfan geworden. In Een goede man slaat soms zijn vrouw legt Luyendijk zijn tijd in Egypte vast, als student en eigenlijk ook als stiekeme journalist. Integreren in een islamitisch land en niet opvallen: dat was zijn missie. Zijn bevindingen vlocht hij tot één verhaal, bijna een dagboek zonder dagboekvorm. Luyendijk weet als geen ander hoe je non-fictie moet laten lezen als fictie.

Door Nieke Eigenhuis

Wat maakt dit boek van Luyendijk zo goed? Hij schrijft met humor. Je leest tussen de regels door zijn passie over Egypte. Hoewel hij ‘alleen’ als student door het leven gaat, merk je dat hij een duidelijk doel voor ogen had. Wat mij opvalt, is dat je dat doel vrij snel doorkrijgt zonder dat het benoemd wordt. Tegelijkertijd blijft ‘het doel’ open voor de lezer. Alleen goede journalisten en schrijvers kunnen dat. Luyendijk zorgt ervoor dat misverstanden, vooroordelen en stigma’s over Egypte ontkracht kunnen worden binnen 225 pagina’s. Ik zeg expres ‘kunnen worden’, want hij laat ruimte over voor interpretatie. Mocht je het niet eens zijn met het beeld dat Luyendijk schetst in zijn boek, heeft hij er in ieder geval alles aan gedaan om je een zo goed mogelijk beeld te geven van alles omtrent de Egyptische cultuur.

Misschien ben ik een klein beetje bevooroordeeld over Luyendijk en zijn boeken, maar als hier een andere auteur boven had gestaan had ik waarschijnlijk echt iets anders geschreven. Naast dat dit boek eigenlijk zijn debuut was, kan je het ook zien als een onbedoelde voorloper op Het zijn net mensen. Voor Luyendijk had ik weinig interesse in de wereld van het Midden-Oosten, vooral door onwetendheid. Hij slaagt erin om door middel van humor, ervaringen en af en toe heftige verhalen mijn interesse steeds weer te wekken. Het westen is echt niet alles, zo blijkt maar weer.

Egypte als cultureel en religieus divers land wordt goed in beeld gebracht. Een kijkje in het leven van Luyendijk als student leert je relativeren en twee keer nadenken over alles wat je dacht te weten van een stad als Cairo, of een religie als de Islam. Mocht het nog niet duidelijk genoeg zijn, ik raad dit boek ten zeerste aan. Interesseert dit onderwerp je niks? Dan juist wil ik je aansporen tot het lezen van het boek. Op een toegankelijke en luchtige wijze maak je kennis met een land zoals het niet vaak wordt afgebeeld.

--

--