Een moord mag niet meer levens kosten

Stijn de Jong
2 min readJan 31, 2022

--

‘Hoe zorgen we er met elkaar voor dat er niet nog meer moorden worden gepleegd?’ Telkens als dit soort onderwerpen in het nieuws komen, denk ik daaraan. Geïntrigeerd door die gedachtegang, dook ik in het boek van Peter R over Paul Spruit. Deze man ging net als zijn vader de misdaad in. Hiermee werd hij dus een replica van hem.

Ik weet niet wat het was, maar ik leefde meteen mee met Paul. Hoe hij met een pseudoniem naar school moest, hoe hij alleen verder moest met biljarten nadat zijn vader gearresteerd werd. Dat onwetende kereltje wist niet wat hem te wachten stond. Totdat zijn moeder hem vertelde waarom zijn vader gearresteerd werd en zijn leven in duigen viel. ‘Arm kind’, dacht ik. ‘Zijn leven in de knop gebroken.’

Paul gaat hartverwarmend met zijn moeder om na al de gebeurtenissen van zijn vader. Al vloog die hartverwarmende blik bij mij al gauw om. Hij gaat ontzettend ver in de bescherming van zijn moeder. ‘Veel te ver.’ Uit die bescherming steekt hij zijn stiefvader dood. Terwijl ik aan het lezen was, wierp ik zo nu en dan een blik naar buiten. Even het besef dat het soms zo ontzettend verkeerd kan gaan.

Vroeg me af hoe het in Nederland eigenlijk geregeld is met familieleden als een naaste een moord pleegt. Het voelde voor mij alsof familie Spruit compleet aan haar lot was overgelaten. Dat ze gezien werd als het ‘moordgezin’ en er daarom weinig omkijk naar ze was. Waardoor het leven van vader Spruit had geresulteerd in het geruïneerde leven van zoon Spruit. Ik bleef de hoop houden dat Paul uiteindelijk de goede keuzes maakt, maar hij ging steeds meer op zijn vader lijken. Ik realiseerde me dat een veilige thuissituatie en hulpverlening zo belangrijk voor je vorming is.

En dat kan me boos maken, want stel dat je dat nou niet hebt? Zoveel leed had voorkomen kunnen worden als Paul goede hulpverlening had gehad. Er moet meer worden gedacht aan de mensen die moord in de familiekring hebben meegemaakt. We moeten er met elkaar voor zorgen dat er niet nog meer slachtoffers vallen. Bescherm zo iemand als Paul. Vraag hoe het gaat. Het blijkt zo belangrijk. Een moord mag niet meer levens kosten.

--

--