Een signaal van Huib Modderkolk

Geschreven door: Joëlle Westerbeke

Foto: igeeksblog

‘Haha, ja doei! Dat is wel het laatste wat ik doe, Whatsapp verwijderen’. Dit zei ik tegen mijn vader toen hij over de geweldige app Signal begon die de wereld zou verbeteren. Want als privacy-deskundige bij de IT van de Erasmus Universiteit zou hij het wel even zeggen hoor, dat Whatsapp alweer ouderwets is geworden, en Signal zijn superieure vervanger is. Toch bleek het omgekeerde waar te zijn, nadat ik Huib Modderkolks boek had gelezen.

Natuurlijk heb ik wel eens een onderbuikgevoel gehad, dat er iemand stiekem al mijn appjes achter de digitale schermen meeleest. Bovendien gebruikt iedereen in mijn omgeving Whatsapp zonder problemen. Dus zo erg zal het toch niet zijn met deze app?

Helaas bleek mijn vader wel gelijk te hebben en is de digitalisering soms te mooi om waar te zijn, zo las ik in het boek: Het is oorlog, maar niemand die het ziet van onderzoeksjournalist Huib Modderkolk. De onderzoeksjournalist bevestigt het beeld dat digitalisering gevaren met zich meebrengt. Hierbij noemt hij expliciet Whatsapp als privacy schender en de chat-app Signal prijst hij aan als privacy-vriendelijk alternatief.

Na jarenlang onderzoek, heeft Huib al zijn bevindingen opgeschreven in één boek. De boodschap samengevat: Digitalisering is voor ons eigen gebruiksgemak, maar brengt gevaar met zich mee. Want wat vaak schuilgaat achter de digitalisering, zijn talloze ogen die stiekem met ons meekijken met vaak verkeerde bedoelingen. Dit zijn meestal hackers die je wachtwoorden stelen, je bankrekening plunderen of soms zijn het zelfs overheden die aan spionage doen.

Nu is het bij Whatsapp ook geen zuivere koffie volgens Huib. Veel privacy valt er niet meer te genieten op het internet. Gelukkig biedt Signal daarin wel meer privacy voor de gebruiker, doordat de berichten versleuteld zijn en de diensten open-source.

Oké, dat is wel allemaal leuk en aardig, dat je Signal vervangt door Whatsapp, maar in de praktijk is dit toch wel even een ander verhaal. Fijn dat naast mijn vader ook Huib met zijn technische kennis verkondigt dat Signal de bom is, maar naast hen is alleen nog mijn oom die Signal heeft aangenomen als communicatiemiddel.

Ondanks dat Huib zijn waarschuwingen in mijn geweten nagalmen, klamp ik me steeds vaster aan de vertrouwde, maar nu afgeschreven app, Whatsapp. En aangezien mijn contactenkring ook geen plannen heeft om Whatsapp in te ruilen en ik niet het gezag heb om al deze contacten om te praten, blijf ik, óf bespioneerd door Whatsapp óf vanaf de bestemde tijd vriendeloos. Gezellig.

--

--