‘Gijp’: aangrijpend en humoristisch portret

Amrutha Mol
Journalistiek Ede Kijk-luister-leeslijst
2 min readApr 12, 2022

Journalist Michel van Egmond schetst in dit boek de carrière en persoonlijke overwinningen van oud profvoetballer René van der Gijp. Michel staat als eindredacteur van Veronica Inside dichtbij Gijp en weet op een mooie manier een intiem portret te beschrijven van dit mediafenomeen.

Vrolijk en humoristisch

Voor het lezen van dit boek was ik nogal sceptisch over de objectiviteit van de schrijver Michel van Egmond. “Hoe kan iemand die zo dichtbij Gijp staat een objectief portret schetsen”, dacht ik. Na het lezen van ‘Gijp’ kan ik concluderen dat de schrijver objectief is gebleven.

Ik vind ‘Gijp’ een mooi boek. Op mij kwam het over als een helder en waardevol verhaal. Door dit portret heb ik een andere kant van de oud PSV-speler leren kennen. René van der Gijp is meer dan alleen de man met “voetbalhumor” en een aanstekelijke lach. Het verhaal over zijn burn-out greep mij aan. Michel van Egmond wist de balans tussen humor en serieuze stukken goed te vinden. Al met al werd ik vrolijk van dit boek.

Vormgeving en diepgang

De “vormgeving” van het boek kon wel beter als je het mij vraagt. Het lettertype was wel erg groot. Daarnaast was er veel witruimte en klopte de paginavolgorde niet helemaal. Het is wel jammer dat, voor de echte fans, sommige stukken uit het boek achterhaald zijn. Soms mist er dus een stukje unieke diepgang die nog nergens eerder is vertoond. Bijvoorbeeld: grappen en anekdotes die ook al voorbij zijn gekomen in Veronica Inside.

De gevoelige kant van Gijp

Het is vooral interessant hoe de lezer door dit boek een andere kant van Gijp leert kennen. Er zijn veel vooroordelen over Gijp, ook ik maakte mij hier schuldig aan. Voor het lezen van dit boek kende ik Gijp alleen maar van Veronica Inside. Hij kwam op mij over als een lompe boer. Meerdere mensen hebben dit wellicht ook, als ze Gijp alleen zien bij Veronica Inside.

Maar het boek heeft mij een gevoelige kant van deze goedlachse man laten zien. Gijp komt in dit boek goed uit de verf en het verhaal doet eer aan alle betrokkenen. Doordat de lezer Gijp nu op een andere manier leert kennen is het boek van waardevolle meerwaarde.

Mocht je na het lezen van ‘Gijp’ interesse hebben gekregen voor andere boeken van Michel van Egmond, dan kan ik ‘Kieft’ ook aanraden. Dit boek gaat over de cocaïneverslaving van oud profvoetballer Wim Kieft.

--

--