Hoe reclamemakers de jongere generaties verleiden

Amrutha Mol
Journalistiek Ede Kijk-luister-leeslijst
2 min readAug 22, 2022

Vanaf mijn kindertijd consumeer ik reclames. 23 jaar later word ik mij steeds meer bewust van de invloed die reclames op mij hebben. Na het lezen van ‘Verborgen Verleiders van Jaap van Ginneken, heb ik veel inzicht gekregen in de kunst van het reclame maken.

We zien als reclameconsumenten steeds meer reclames. Zelfs een korte reclame kan beïnvloedend werken. Zo zien jongeren via sociale media steeds meer korte reclames. Niet alleen door winkels, maar ook door politieke partijen. Van Ginneken spreekt in zijn boek over het gebruik van influencers. Deze, vaak bekende, mensen worden ingezet als reclamebord voor een merk.

Doordat een specifieke influencer reclame maakt voor een merk, is de consument sneller geneigd om een product of dienst van dat merk te consumeren.

Zelf heb ik pas later door dat reclames mijn koopgedrag beïnvloeden. Zo kocht ik vorige week een broek, die ik in de afgelopen zes maanden bij meerdere influencers voorbij zag komen. In eerste instantie wilde ik deze broek niet kopen. Uiteindelijk ben ik, na zes maanden, toch overstag gegaan en heb het product gekocht met de gedachte: “Al mijn favoriete influencers hebben deze broek ook.”

Dit is één van de vele manieren waarop reclamemakers jou hun kant op lokken. Zo heeft van Ginneken meerdere trucs op een concrete en overzichtelijke manier bij elkaar gezet. Beeld- en geluidseffecten spelen ook een grote rol in betrokkenheid van consumenten naar het merk toe.

Een actueel voorbeeld deed zich in de zomer van 2022 voor. Een realityster die een schoonheidsproduct aanprees. De gepromote crème moest ervoor zorgen dat de consument sneller afslankt. Gelukkig kon ik deze reclame snel als onrealistisch zien, maar wat als je je niet bewust bent van de trucjes van reclamemakers? Wat als al je vriendinnen deze crème kopen en jij niet achter wilt blijven?

Doormiddel van speciale trucjes zorgen reclamemakers ervoor dat wij beïnvloed worden. Als consument zijn wij sneller geneigd om iets te kopen als het beeldgebruik aantrekkelijk is. Of als er een bekend persoon in de reclame speelt. Deze trucs zorgen ervoor dat we niet 100% objectief kopen. Daarom is bewustwording van reclametrucjes zo belangrijk. Misschien moeten we daar reclame voor maken: hoe reclames ons koopgedrag beïnvloeden.

--

--