‘Mensen haten me omdat ik kritisch ben’ legt de horrorholen van Europa bloot

Anne-lisa van Maastricht

Vluchtelingen, smokkelaars en spionage. De longread ‘Mensen haten me omdat ik kritisch ben’ beschrijft het verhaal van de Groene-correspondente Ingeborg Beugel. Op 13 juni werd zij op het eiland Hydra gearresteerd voor het verbergen van ‘ongedocumenteerde’ vluchtelingen.

De verhoudingen zijn krom, dat wordt al snel duidelijk. Vrijwilligers in heel Europa bieden vluchtelingen onderdak, eten of helpen hen door ‘oerwouden van asielwetten’ en worden vervolgens beschuldigt van spionage en mensensmokkel. Dit gebeurde eveneens met Ingeborg Beugel, die de Syrische vluchteling Fridoon in huis nam.

Een grote foto van Ingeborg Beugel met daaronder de uitspraak ‘Gecriminaliseerd omdat ik een vluchteling help’ opent de longread. Met een laconieke grande dame-houding, zoals ze het zelf noemt kijkt ze in de camera. Op het eerste gezicht geen dame die je zou verwachten in een stinkende cel tussen de junks en hip geschoren zigeunerjongens.

Op nauwkeurige wijze beschrijft de longread in de ik-vorm de situatie waarin Ingeborg zich bevond. Van de arrestatie tot de gevangenis en uiteindelijk de vrijlating. Het verhaal heeft wat weg van een dagboek, waardoor je je volledig in kunt leven in de situatie. Dat zorgt ervoor dat het fijn is om te lezen. De cynische opmerkingen die ertussendoor komen, maken dat de onmenselijke situatie waarin zij terechtkwam wat menselijker lijkt.

Dat het enkel zo lijkt is duidelijk. De longread laat ons niet alleen de dark side of Hydra zien, maar de dark side van de hele vluchtelingencrisis. Onder het paradijselijke schoon ligt een harde, xenofobe, gesloten gemeenschap verborgen. Mensen haten mij omdat ik kritisch ben, deze longread zet je met beide benen op de grond. Een must read als je wilt weten wat er huist in de horrorholen van Europa.

--

--