Verscheur het perfecte plaatje

Amrutha Mol
Journalistiek Ede Kijk-luister-leeslijst
3 min readFeb 7, 2022

Beeld ter illustratie: Eaters Collective

Column | ‘De communicatiekaart van Nederland’ | Amrutha Mol

Ondanks dat ik zelf in een social media tijdperk ben opgegroeid, vind ik het wel lastig om met social media om te gaan. Ik weet hoe je een bericht moet plaatsen of een reactie moet achterlaten onder een foto. Maar soms mis ik oprechte connectie. Soms heb ik het idee dat ik geen realistische plaatjes meer zie.

Daarnaast gaan de ontwikkelingen binnen het medialandschap ook erg snel. Dat besef was er al, maar werd groter toen ik het boek ‘De communicatiekaart van Nederland’ las. Kun je nagaan dat er 30 jaar geleden nog geen Facebook bestond en dat we in de jaren ’90 alleen maar konden bellen en sms’en. Geen Instagram privé bericht sturen als je met een bedrijf wilde samenwerken. Een nette brief sturen of langsgaan, dat was toen de manier om met elkaar in contact te komen voor een samenwerking.

Ik heb echt met veel verwondering gelezen hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van media zijn gegaan. Ik heb een goed beeld gekregen van de startpositie, hoe de ontwikkelingen in vogelvlucht door de jaren heen zijn gevlogen en waar we nu staan. Van radio naar televisie en weer doorontwikkeld naar social media. Binnen een paar generaties was het gepiept. Zelfs ouderen weten hoe Facebook werkt. Mooi en bijzonder om te zien. Aangezien deze ouderen niet zijn opgegroeid met social media.

‘Het perfecte plaatje’

Samen met nog veel anderen, ben ik het zo gewend om mensen, nieuws en informatie snel op te kunnen zoeken. Hier zit ook een schaduw kant aan. Doordat iedereen massaal gebruik maakt van Instagram ontstaat er een soort beeld van hoe je eruit moet zien. Wat is het huidige schoonheidsideaal? Kijk op Insta en je ziet het allemaal. Maar sinds een aantal jaren zijn er ook AI en AR bijgekomen. Daarnaast staat heel Insta bol van filters die met veel plezier gebruikt worden.

Iedere gebruiker ziet alleen nog maar het perfecte plaatje op social media. Veel beroemdheden en influencers delen maar al te graag hoe zonnig hun vakantie op een privé-eiland was of welke designertas ze nu weer hebben gescoord. Veel jongeren voelen die drang om er net zo uit te zien als de modellen op Instagram. Maar dit ‘perfecte plaatje’, zorgt er ook voor dat we de realiteit uit de ogen verliezen.

Meer oprechtheid

Daarom vind ik het belangrijk dat wij vooral met elkaar in gesprek blijven over wat echt is en wat niet. We moeten minder scrollen en vaker oprechte aandacht geven aan elkaar. Als wij meer oprechte aandacht aan elkaar geven dan zal die bewijsdrang en prestatiedrang om er net zo uit te zien als een Instagram model ook minder zijn. Ik moet mezelf er in ieder geval vaak aan herinneren dat ‘het perfecte plaatje’ niet echt is. Dat oprechte connectie er ook nog wel is.

--

--