Hoe technologie het hart van een luie scholier veranderde

Melissa Bos
Kaliber Interactive
5 min readJun 11, 2020

--

Als afgestudeerde student kan het lastig zijn om aan de bak te komen. Dat was bij mij niet anders. En toen ik eindelijk een baan had gevonden, ging het bedrijf failliet. Een tegenslag dus, maar ik ging niet bij de pakken neerzitten en stuurde een sollicitatie naar Kaliber, een creatief, digitaal bureau in hartje Utrecht. Sinds kort bieden zij de Kaliber Academie aan: een uniek trainingsprogramma waarmee je als beginnende front-ender je kennis kunt uitbreiden op basis van echte cases.

Hoe kom ik aan de fascinatie voor front-end?

Mijn fascinatie voor computers ontstond al op de basisschool. Ik was zo iemand die de hele dag games speelde, tot je ogen ervan gingen hangen. Bestond buiten spelen toen al? Ja, dat bestond, maar ik deed het alleen als het écht moest.

Tijdens mijn middelbare schoolperiode wist ik een lange tijd niet wat ik wilde. Tot ik op internet de opleiding CMD (Communication and Multimedia Design) voorbij zag komen. Dít is wat ik wil, riep iets bij mij van binnen! Zo gezegd, zo gedaan: een dag voor de deadline schreef ik me in voor de opleiding CMD.

Zodra ik de boeken thuis opgestuurd kreeg, vloog het verpakkingsmateriaal door de lucht. Het was nog hartje zomer, maar wanneer mijn vrienden op het strand lagen, zat ik liever met mijn gloednieuwe studieboeken achter de laptop. Toen de eerste schooldag eindelijk was aangebroken, zagen mijn boeken eruit alsof ze al vijf jaar intensief gebruikt waren.

Ik begon vol goede moed en enthousiasme aan de opleiding. Binnen de opleiding zijn er verschillende keuzerichtingen zoals visual design of front-end development. En weer had ik moeite met de juiste keuze maken. Uiteindelijk heb ik toch de knoop doorgehakt en werd het met volle overtuiging front-end development. Bij front-end heb ik echt het gevoel dat ik er helemaal in op ga; ik rust niet voordat ik tot op de bodem heb uitgezocht waarom iets werkt zoals het werkt. En na vier jaar hard zwoegen haalde ik eindelijk mijn diploma.

Hoe ben ik binnen gerold bij Kaliber?

Na mijn studie ben ik aan de slag gegaan als digital designer bij Intertoys. Nu hoor ik je denken, je had toch gekozen voor front-end development? Ja dat klopt, maar als net afgestudeerde leek mij dit een mooi opstapje naar een volwassen baan.

Niets was minder waar, want na vijf maanden werken ging Intertoys failliet. Ondanks het feit dat ik werkte als digital designer, bleef front-end knagen, en besteedde ik er veel vrije tijd aan. Ik heb lang gezocht naar een baan, maar hield het solliciteren op een gegeven moment voor gezien. Tot ik op een dag op de website van Kaliber de vacature van creative developer voorbij zag komen. Kaliber sprak mij erg aan door de drive om nieuwe dingen te ontdekken en leren, waar Tommy (het logo) van Kaliber voor staat. Een jongetje dat uit nieuwsgierigheid grijpt naar het nog onbereikbare voor hem.

Vol goede moed stuurde ik een mail waarin ik mijn fascinatie voor front-end omschreef. Al gauw kreeg ik een reactie met de vraag of ik een opdracht wilde maken. Mijn enthousiasme steeg weer naar een hoogtepunt, want natuurlijk wilde ik die opdracht maken! Na wat research op internet kwam de Sherlock Holmes in mij naar boven en bracht mij, diep in de nacht, naar een eindproduct waarmee ik tevreden was. Een navigatie voor een website die zich verschillend gedraagt naarmate de gebruiker scrollt of niet.

Nadat ik de opdracht ingeleverd had, kreeg ik al gauw een mail terug met de vraag of ik langs wilde komen. Dit laat ik niet aan mij voorbij gaan dacht ik, en het liefst pakte ik de eerste de beste trein naar Utrecht om kennis te maken. Een paar dagen later was het zover. Vol spanning en zenuwen ben ik naar binnen gegaan om mijzelf voor te stellen. Enige tijd later stond ik weer buiten, met een last van mijn schouders, want wát ging het gesprek goed.

Na ook een tweede gesprek te hebben gevoerd kreeg ik dan eindelijk het verlossende telefoontje dat ik aangenomen was. Ik sprong een gat in de lucht! Het was me toch mooi gelukt om van mijn hobby mijn werk te maken.

Een steile leercurve

Het begin van de eerste werkweek stond vooral in het teken van introductie en de start van de Academie, het front-end trainingsprogramma van Kaliber. De eerste maanden neem je hier een volle dag per week deel aan en leren de lead developers je de kneepjes van het vak. In de daaropvolgende weken kreeg ik steeds meer cases en opdrachten toegereikt. Af en toe zaten er pittige opdrachten tussen waar ik lichtelijk van in paniek raakte. Gelukkig waren daar de redders in nood, de front-end developers van Kaliber. Met hun enorme rugzak aan ervaring hebben zij genoeg kennis om mij te helpen en uitleg te geven.

Veel dingen tijdens de Academie waren nieuw voor mij: het werken met React, GitHub en npm, bijvoorbeeld. Hier ben ik in de eerste weken dan ook een aantal keer de mist mee ingegaan. Een perfectionist als ik, vond dat best lastig. En toen we hoorden dat door de coronacrisis thuiswerken ‘het nieuwe normaal’ werd, zonk mij de moed een beetje in de schoenen. Zou het wel goed gaan, als er geen andere front-ender bij mij in de buurt is?

Gelukkig waren mijn zorgen onterecht, want overleggen en hulp krijgen via Google Meet gaat prima. En met Visual Studio Live Share kun je je scherm delen en samen live code schrijven. Er viel een last van mijn schouders en ik ging weer vol goede moed met de Academie verder.

De tijd vloog voorbij en de opdrachten werden uitdagender en moeilijker, met steeds meer behoefte aan hulp en uitleg. Dat zorgde er soms voor dat ik ging twijfelen aan mezelf, maar met hulp en complimentjes van mijn collega’s, waaide dat weer over en ging ik zelfverzekerd verder met de Academie.

Het tofste aan de Academie is dat je iedere week weer nieuwe dingen leert, die samengevoegd leiden tot een een complete website met de belangrijkste features. Nu mijn skills zich langzamerhand ontwikkelen, is het tijd voor het ‘echte’ werk: mooie dingen maken voor opdrachtgevers! Wat natuurlijk eigenlijk het allerleukst is, want hierbij krijg je echt het gevoel dat je ergens aan bijdraagt.

Hoe ziet mijn toekomst eruit?

Ik heb het bij Kaliber erg naar mijn zin en hoop ik dat het werk voor opdrachtgevers beetje bij beetje opgebouwd wordt. De drive om nieuwe dingen te leren is enorm groot bij mij. Nu vraag je je misschien af welk project ik graag zou willen doen voor Kaliber? Daar weet ik wel een antwoord op: een website creëren voor een groot festival en dan het liefst voor een festival als AOA of Awakenings. Waarom? Omdat festivals bezoeken mijn andere grote hobby is, naast front-end development. En uiteraard werk ik zolang de toekomst voort duurt bij het allerleukste bedrijf in Utrecht, namelijk Kaliber Interactive.

Foto gemaakt door Shahadat Rahman van Unsplash

--

--

Melissa Bos
Kaliber Interactive
0 Followers
Editor for

Front end developer at Kaliber Interactive