Hvor mye programmering må alle lære seg? Eller: hvem skal gjøre hva med low code/no code?

Kristin Wulff
Kantega
Published in
2 min readJun 7, 2024

Jeg leste litt om Oracle Apex nå, det er et opplegg for low code/no code fra Oracle, sikkert tilsvarende Microsoft Power Apps. Low code/no code er en mulighet til å utvikle nyttige applikasjoner som kan effektivisere arbeidet vi gjør. Men hvem er det som bidrar inn — ihvertfall når det er low code?

Det får meg til å tenke på den gangen jeg jobbet for Trondheim energiverk med intranettet deres som ble laget på en Oracle plattform som var den tids low code. Utfordringen den gangen var at jeg ikke kunne nok programmering/koding til low code, så dermed måtte en utvikler være med på jobben. Etterhvert gikk jeg på PL/SQL-kurs, så jeg kunne ihvertfall hente opp data til rapportene selv. Men det falt helt sikkert mye relativt enkle oppgaver på utvikleren.

Grunnen til at jeg forteller dette er at vi står i samme situasjon nå — tror jeg. Det vil si at vi som ikke kan kode tenker at det er helt greit at vi ikke kan det, og at vi kan leie inn noen som kan gjøre den delen. Både til low code/no code-arbeid og til å programmere roboter.

Men da mister vi den effektivitetsgevinsten som vi skulle få ved at vi som ikke kan å kode klarer oss alene. I tillegg bruker vi utviklere som kunne laget mer avanserte ting til å gjøre ganske enkle ting for oss — og delvis oppgaver de ikke synes er spesielt artig.

Derfor må vi som ikke kan å kode gjøre en ordentlig innsats for å lære oss det nødvendige. Som kanskje er å kunne skrive litt kode — eller å kunne konfigurere Power Apps. Og organisasjonen vi jobber i må legge til rette for at vi får nødvendig kompetanseheving.

Hvor mye kode må man kunne for å være dyktig til å sette opp low code/no code-løsninger og RPA-er? Foto av: Chris Ried on Unsplash

Hvor mye kode må du kunne for å forbedre måten dere jobber på?

Slår jeg inn åpne dører nå, eller treffer jeg noen som har tenkt at “nei, det får noen andre ta seg av”?

Uansett: god helg :-)

--

--