Selvbestemmelse over resultater

Kristin Wulff
Kantega
Published in
2 min readJun 17, 2020

Jeg har alltid følt at det manglet noe i Hackman sin modell over selvstyre, og jeg har vel heller ikke skjønt viktigheten av nivåene alltid. Men i forbindelse med en artikkel jeg har skrevet har jeg skjønt litt mer — tror jeg :-)

Hackman sin modell er slik:

Hackman, J. R. (1986). The psychology of self-management in organizations: American Psychological Association.

Og det jeg ikke forstod — før — var viktigheten av at de som er i et team har valgt hverandre. Nils Brede Moe i SINTEF har forklart meg det flere ganger og nå tror jeg det sitter: hvis du skal forplikte deg til å gjøre noe som både er vanskelig og skummelt er det viktig at du stoler på de du jobber sammen med. Dvs. at du føler deg trygg på at det kommer til å bli vanskelig, men med så gode folk både menneskelig og kunnskapsmessig kommer vi i mål.

Det som Hackman viser så godt er at vi må snakke om hva vi mener når vi sier selv-organiserende/selvbestemmelse/selvstyre/autonomi eller hva det er for begrep vi bruker. Hvor går grensene for hva teamet skal få lov til å bestemme, og hva er det noen utenfor som bestemmer?

For å gi teamet rom for kreativitet og for at de skal takle vanskelige oppgaver må man bevege seg så langt ut mot høyre i figuren som mulig. Og det er her jeg alltid har syntes at noe mangler: mellom self-designing teams og self-governing teams. Så nå har jeg lagt inn det trinnet som jeg synes mangler.

Utvidelsen av Hackman sin modell

Det trinnet som manglet er muligheten til å selv bestemme hva som skal lages — altså hva som skal bli resultatet av det man gjør. Ved å få lov til å bestemme det vil man få mye mer innovasjon. Se for eksempel boken til Josh Seiden som besøkte oss i 2018: https://www.amazon.com/Outcomes-Over-Output-customer-behavior/dp/1091173265

Poenget med utvidelsen av modellen er å skille beslutningsmyndigheten over hva som skal gjøres fra den store strategiske beslutningsmyndigheten. Det er alt for mange ledere og andre bestillere som fortsatt tror at de skal komme fram til hva som skal bli resultatet, i stedenfor å nøye seg med å sette retning. Ved å bestemme hva som skal gjøres og hva resultatet skal bli begrenser man folks kreativitet og man bruker tid på oppgaver som ikke gir nok effekt.

Fullt ut selvstyrte team — altså team som også setter strategisk retning er typisk grunder-bedrifter.

Trenger du ideer for hvordan du kan sette retning? Min kloke kollega Øyvind har laget en blogg for deg: https://medium.com/kantega/hvordan-lede-it-utvikling-uten-%C3%A5-detaljstyre-c579920a6a38

--

--