Teekonna algus on kuum

Kadri Kalmus
Karmaretk Birmas
Published in
3 min readSep 16, 2015

Mina olen Kadri, kuni novembrini teen vabatahtklikuna tööd Birma organisatsioonis Rural Development Foundation of Shan State, edaspidi edaspidi lühendatult RDFSS. Lühikest ülevaadet organisatsiooni tegemistest saab lugeda kodulehelt http://www.rdfss.com. Pikema on ülevaate saab huviline eelnevate vabatahlike postitustest.

Olen siin MTÜ Mondo poolt läbiviidava Eesti Arengukoostöö projekti raames ja minu ülesanne on tutvustada üldisi läbipaistva ja selge raamatupidamise põhimõtteid, mis vastavad rahvusvaheliste projektide aruandluse nõuetele ning koos sellega aitan korrastada organisatsiooni raamatupidamist. Veel tutvustan eelarvete koostamist ja nende täitmise jälgimist, rahavoogude planeerimist ja aitan koostada RDFSS finantsplaani 2016 aastaks. Igapäevaselt tegelen ma enamvähem samade tööülesannetega Eestimaa Looduse Fondis ja nüüd on mul võimalus oma teadmiste ja oskuste proovilepanekuks täiesti teises keskkonnas.

Minu teekond siia sai alguse Bangkoki Birma saatkonnast, kus käisin saamas viisat, mis võimaldaks siin pikemalt, kui 30 päeva viibida ja tööd teha. Viisa saamine osutus ettearvatust veidi keerulisemaks, kuna taotluse esitamisel selgus, et lisandunud on nõue küllakutsuva organisatsiooni registreeringu kinnitamiseks. Ja nii ma siis ootasin seda kinnituskirja Birmast oma meilile päris mitu päeva. Ja samal ajal kohanesin kuuma ilmaga (üle 30 kraadi pidevalt), liiklusega ja aasiapärase elu-oluga.

Viisa passi saanud lendasin Mandalaysse, mis tervitas sama kuuma ilmaga ja veel hullema liikluskaosega, kui Bangkokis. Kaosena tundub siinne liiklus muidugi esmapilgul võõrale, kohalikele on kõik selge ja sujuv.

Madalaysse jõudes helistasin vastavalt kokkuleppele Naw Khamile, RDFSS-i juhile, kes nagu selgus viibis just parasjagu paari tunni sõidu kaugusel asuvas Phyin Oo Lwinis ning oli valmis minuga samal päeval kohtuma. Eelnevatelt vabatahtlikelt saadud info põhjal teadsin, et tegu on väga hõivatud mehega, kelle ajaarvamine käib veidi teisiti, kui meie harjunud oleme, seega otsustasin kohale sõita ja temaga kohe kohtuda. Sõit kujunes päris meeleolukaks. Olles Bangkokis juba harjutanud mototaksodega liiklemist kasutasin siin sama liilusvahendit. Bangkokis kannavad kõik mototaksojuhid oranže veste, mille järgi neid on lihtne leida. Mandalays jõudsin ma vaevalt hakata mõtlema, et kuidas neid siin leida, kui juba küsitigi mu käest: Where are you going? Ja siin anti ka reisijale kiiver, mida Bangkokis ei tehtud! Soovisin sõita bussipeatusesse, et edasi sõita Pyin Oo Lwini, selle peale viis mototakso mind ühe väikese kastiga auto juurde, millele parasjagu laoti katusele tohutut laadungit kotte ja tünne. Selgus, et nad tõesti sõidavad kohe Pyin Oo Lwini poole ja kuna auto kastis olid ka pingid, tundus et sellega veetaksegi ka reisijaid. Ronisin siis kasti ja koos mõne kohalikuga, keda teepealt veel peale võeti ja kõrguva kaubakoormaga katusel, sõitsingi kohale. Ja me sõitsime mägedesse! Õnneks on siin enamus mäeküljel olevast teest ainult ühesuunaline, seega polnud seda hirmu, et kurvipeal keegi vastu tuleb. See-eest oli tegu, et mööda saada teed mööda ülesroomavatest suurtest veeoautodest. Kohale jõudes oli juba pime ja mul polnud õrna aimugi, kus ma olen. Probleemi lahendas järjekordne mototakso, mis nagu maa-alt välja ilmus ja kellele siis Naw Kham telefonitsi juhised andis, kuhu sõita.

Sõit Pyin Oo Lwini

Kohtusime Naw Khamiga hotellis, sõime õhtust, rääkisin oma tööplaanidest ja kuualsin ära Naw Kahmi ootused ning leppisime kokku kohtumise Hsipaws nädala lõpus.

Järgmise päeva veetsin Pyin Oo Lwinis, kus jalutasin imelises botaanikaaias. Tänu sellel, et see asub mägedes pole seal nii kuum ja ma tundsin, et see oli tõeliseks puhkuseks kogu sellest kuumast melust, mille sees viimase nädala olen veetnud.

Kui eelkirjutatu tekitas huvi ka ise midagi Myanmari heaks teha, kordan siin veelkord esimese vabatahtiku Kairi poolt tehtud soovitusi: 1) Panusta rahaliselt. Omades siin kordades suuremat väärtust kui Eestis, on iga euro teretulnud. Näiteks õpetaja keskmine kuupalk on Namlani lähistel ca 80000 kyati ehk 64 euri. Raha on võimalik kanda otse Mondole:
Saaja nimi: MTÜ Mondo
Arve nr: EE491010220099409013
Selgitus: Birma toetuseks (või tegelikult ükskõik mis selgitus, aga märksõna Birma tuleks ära mainida) 2) Kandideeri ise vabatahtlikuks Myanmaris. Jälgi www.mondo.org.ee või reliefweb.int ja otsi sealt .

--

--