Google Stajyeri, Miraç Vuslat Başaran ile röportaj

Hikmet Demir
kesisenyollardernegi
7 min readFeb 10, 2019

Geleceğin parlak yıldız adaylarından Miraç Vuslat Başaran ile çok keyifli ve bir o kadar da bilgilendirici bir sohbet gerçekleştirdik. Miraç, Bilkent Üniversitesi’nde bilgisayar mühendisliği okumakta ve aynı zaman da ekonomide yan dal yapmaktadır. Kendisi oldukça eğlenceli ve enerjik bir insan, biz röportajımız boyunca onunla olmaktan oldukça keyif aldık. Umarız siz de aynı keyfi bizimle paylaşırsınız. Merak edenler için Linkedin adresini buraya bırakıyoruz. Sözü fazla uzatmadan sizi Miraçla baş başa bırakalım.

-

Öncelikle okuyucularımızın senin özgeçmişinle ve nerede staj yaptığınla ilgili bilgi alabilmeleri için kendini kısaca tanıtmanı rica ediyoruz.

Merhaba, ben Miraç Vuslat Başaran. Bilkent Üniversitesi’nde Bilgisayar Mühendisliği okuyorum, bu son dönemim. Geçtiğimiz yaz Google’un Londra ofisinde Software Engineering Intern olarak staj yaptım.

-

Miraç seni biraz daha tanımamız adına kendinden, okulundan, okul dışı işlerinden ve önceki stajlarından bahsedebilir misin ? (Duyduk ki 2. sınıfta da Amerika’da staj yapmışsın!)

Tabi. Liseyi Ankara Atatürk Anadolu Lisesi’nde okudum. Bilkent’e 2014 yılında girdim, bir dönem hazırlık okuduktan sonra bölüme (Bilgisayar Mühendisliğine) başladım. İkinci sınıfta da İktisat Bölümünde yan dal yapmaya başladım. Bir aksilik olmazsa bu dönem ikisinden de mezun olacağım. Ayrıca 2017–2018 öğretim yılında da bir dönemliğine Swiss-European Mobility Programme (eski Erasmus) dahilinde ETH Zürich’te okudum. Bugüne kadar iki farklı staj yaptım: İlkinde araştırma stajı yapmak istemiştim, üç farklı üniversiteden/araştırma laboratuvarından (Amerika’da bulunan University of Maryland Cybersecurity Center, İsviçre’de bulunan EPFL ve Singapur’da bulunan Institute for Infocomm Research) kabul alıp University of Maryland Cybersecurity Center’I seçtim. İkincisinde de söylediğim gibi Google Londra’da staj yaptım. Şimdi de okulumun son dönemini okurken bir yandan da Bilkent Cyberpark bünyesindeki bir şirkette yarı zamanlı olarak “Data Scientist” pozisyonunda çalışıyorum.

Bu 3 farklı staj kabulünde senin Amerika’yı seçmeni sağlayan etken neydi?

Üç farklı faktör etkiledi kararımı: İlki, University of Maryland Cybersecurity Center’da staj yaparsam çalışacağım alanı (uygulamalı kriptografi) diğerlerinden daha ilgi çekici bulmamdı. İkincisi, yazılım alanında çalışan herkesin bir süre Amerika’da bulunması gerektiğini düşünmemdi. Üçüncüsü de yaz stajımı yaptıktan sonra İsviçre’ye zaten değişim öğrencisi olarak gidecektim, Amerika’ya gitmek için yakın gelecekte bir imkanım yoktu; ben de bu fırsatı değerlendirmek istedim.

Google staj hikayen nasıl başladı? Her şey nasıl gelişti? Binlerce CV arasından sıyrılmak zor olsa gerek.

Google Staj hikayem 2017 Eylül’de Barselona’da düzenlenen ACM Womencourage etkinliğine katılmamla başladı. Bilmeyenler için ACM (Association for Computing Machinery), Bilgisayar Mühendisleri, Bilgisayar Bilimcileri, Yazılım Mühendisleri ve benzeri alanlarda çalışanların uluslararası organizasyonu. Womencourage da ACM-W’nin düzenlediği “Bilişim Alanındaki Kadınlar” ile ilgili dünyadaki en büyük etkinliklerden biri. O zamanlar Bilkent Üniversitesi ACM Student Chapter’ına üyeydim, etkinliklerde ve kulübün yönetiminde aktif görev alıyordum. Kulüpteki arkadaşlarımızla birlikte Womencourage’a başvurduk ve kabul aldık. Başvuru sırasında etkinlikte bir kariyer fuarının düzenleneceği ve istersek CV’mizi önceden yükleyerek katılacak olan recruiterlarla paylaşabileceğimiz konusunda bilgilendirildik, ben de kabul ederek CV’mi yükledim. Aylar sonra, etkinlikten önce Google EMEA (Europe Middle East and Africa) için işe alımlarla ilgilenen bir recruiter’dan Google’un EMEA ofislerinden birinde staja başvurmak isteyip istemediğimi soran bir email aldım. Recruiterla konuştuk; benden istediği bilgileri, güncel CV’mi ve transkriptimi gönderdim, başvuru zamanı gelince de bireysel olarak başvurumu yaptım. Recruiter’ımın benim başvurumu onaylamasından olacak ki ilk aşamayı (yani CV/transkript taramasını) geçip Hangouts mülakatına çağrıldım. Dediğin gibi Google yılda milyonlarca başvuru alıyor. Bunların arasından sıyrılmak gerçekten zor. Çoğu zaman, referansınız yoksa ya da benim durumumda olduğu gibi bir recruiter tarafından iletişime geçilmediyse sizinle, ilk aşamayı geçmek yani binlerce CV arasından sıyrılmak en zor kısmı oluyor staj/iş başvurularının.

Teknik mülakatlara hazırlık için neler yaptın? Google’a başvuran birisini ne gibi teknik mülakatlar bekliyor? Mülakat sürecin nasıl geçti, yaptığın hazırlıklar sana faydalı oldu mu?

Google staj başvurularında iki, tam zamanlı iş başvurularında beş, stajdan tam zamanlı işe geçme başvurularında (intern to full time conversion) da iki adet teknik mülakat yapıyor. Yaptıkları mülakatlarla karar veremeyeceklerini düşünürlerse ekstra bir teknik mülakat yapmak isteyebiliyorlar. Benim durumumda da böyle oldu, toplamda üç teknik mülakata girdim staj başvurum sırasında. Mülakatlara hazırlanmak için bir iki ay gibi bir sürem vardı. Bu süre zarfında leetcode.com(http://leetcode.com/) ve Cracking the Coding Interview kitabı ile elimden geldiğince hazırlandım. Hazırlanmam mülakatlarda işime oldukça yaradı, yine de daha fazla hazırlanmam gerektiğini hissetmiştim. Mülakatlarda veri yapıları ve algoritmalar hakkında sorular soruyorlar. Soruları tam anlamıyla anlayıp çözümlerini seçtiğiniz bir programlama dili ile koda dökmeniz bekleniyor. Bu sırada da mülakat yapan kişiye sorduğu soruyu detaylandırmak için sorular sormanız, düşünce sürecinizi açıklamanız ve sesli düşünmeniz de sizin yararınıza oluyor.

Google nasıldı, ortam, insanlar, yaptığın projeler? Stajın nasıl geçti?

Google mükemmeldi! Ofis çok renkli ve aradığınız her şeyi bulabiliyorsunuz. Binanın içerisinde çok güzel bir spor salonu var, salondan ve verilen çeşitli spor derslerinden ücretsiz yararlanabiliyorsunuz. Ücretsiz masajlar, yemek dersleri, seminerler, TGIF (Thank Google It’s Friday) isimli Cuma eğlenceleri, yaz partileri, sinema gösterimleri ve çok daha fazlası… Tabi hafta içi her gün ücretsiz üç öğün yemek ve her katta bulunan mutfaklardaki çeşitli içecekler ve atıştırmalıklar da cabası. “Benefit”leri gerçekten anlatıldığı kadar güzel. Çalışanlar da en az ofis kadar güzel. Neredeyse hepsi oldukça akıllı, kültürlü, bilgili, deneyimli ve işlerinde iyi insanlar. Aynı zamanda hoşgörülü ve yardımseverler. Tam zamanlı çalışanlar arasından da stajyerler arasından da hâlâ görüştüğüm çok değerli arkadaşlar edindim. İş kısmına gelince, gizlilik nedeniyle çalıştığım projenin detaylarını anlatamayacağım. Ancak beni entelektüel olarak tatmin eden, zorlayıcı bir projem olduğunu söyleyebilirim. Özverili bir şekilde üç aydan uzun bir süre çalışarak projeyi tamamladım ve yaptığım proje şu anda kullanılıyor. Bu da bana gurur veriyor.

Google’da staj yapmanın, Google’da işe girmek konusundaki faydaları nelerdir? Bu konuda bize bir sürprizin olduğunu duyduk.

Google stajyerlerine, stajlarının ortasına doğru eğer bir sonraki sene okuldan mezun olmuş olmayacaklarsa tekrar Google’da staj yapmak isteyip istemediklerini; bir sonraki seneye kadar mezun olacaklarsa da Google’da tam zamanlı işe başvurmak isteyip istemediklerini soruyor. Tam zamanlı işe başvurursanız iki tane teknik mülakata girmeniz isteniyor, müdürleriniz sizin hakkınızda rapor hazırlıyorlar stajınızın sonunda, birlikte çalıştığınız başka insanlar varsa onlardan da referans isteyebiliyorsunuz. Bu raporlarla projenizle ilgili hazırladığını sunumlar, yazdığınız dökümanlar ve kodlar birleştirilerek bir başvuru paketi oluşturuluyor.
Ben de başvurumu yaptım, mülakatlara girdim ve uzun bir değerlendirme sonucunda iş teklifi aldım. Bir aksilik olmaz ise önümüzdeki Eylül’den itibaren Google Münich’te Software Engineer pozisyonunda çalışmaya başlayacağım. :)

Google’da staj yapma hayali olan arkadaşlarımıza neler önerirsin? CV’de teknik kısım ne kadar önemli, sosyal kısım ne kadar önemli? Teknik mülakatlara hazırlanmak ne kadar önemli?

Yazılım mühendisi veya benzeri pozisyonlarda çalışmak isteyenlere öncelikli önerim algoritmalar ve veri yapıları konusunda sağlam temel oluşturmaları. Tecrübelenmek ve CV’lerini güçlendirmek adına açık kaynak kodlu projelere destek olabilirler, kendi başlarına ya da grup hâlinde ufak projeler yapıp GitHub’a App Store’a vs. koyabilirler, üniversitedeki hocalarının araştırma projelerine katılabilirler, yazılım şirketlerinde part-time çalışabilirler, Hackathon’lara katılabilirler. Tabi not her şey demek değilse de CV’de güzel bir not ortalaması ya da algoritma ve veri yapılarıyla ilgili derslerde yüksek harf notlarıyla dolu bir transkript diğer CV’lerin arasından sıyrılmaya yardımcı oluyor. Sosyal kısım teknik kısım ayrımına gelirsek de, CV’deki sosyal kısmın önemi şirketten şirkete, recruiter’dan recruiter’a değişse de önemli olduğu bir gerçek. Bu konuda CV’ye konulabilecekler çok çeşitli olduğu için teknik alanda olduğu gibi spesifik örnekler ya da öneriler veremeyeceğim ancak hayatınızda dersler ve iş dışında da bir şeyler olduğunu gösterebilmeniz size değerlendirenler açışından olumlu bir işaret oluyor. Yurt dışındaki şirketlerin çoğu ve büyük şirketlerin (Facebook, Google, Amazon, Microsoft vs.) tamamı adayları teknik mülakata soktuğu için teknik mülakatlara hazırlanmak elzem. Bu konudaki kaynaklara internet üzerinden herkes erişebilir, kişiye sorumlu ve iradeli bir şekilde düzenli olarak çalışmak kalıyor. Mülakatlara hazırlanmaya başladığınızdaki seviyenize ve gireceğiniz mülakatların zorluğuna göre haftalarca ya da aylarca çalışmak gerekebiliyor. Google’daki Türk müdürüm bu konuyla alakalı “Teknik mülakatlar biraz ÖSS gibi, ÖSS’ye çalışıyormuşsun gibi hazırlan.” demişti. :)

İki kere yurt dışı staj deneyim olmuş, Sana bu deneyimler ne kattı? Türkiye’de staj yapmaya göre artıları neler oldu? Yurt dışında staj yapmayı önerir misin?

Exchange deneyimimi de sayarsak toplam üç kere yurt dışı yaşama deneyimim oldu. Bu deneyimlerin öncelikli olarak kişisel gelişimimi olumlu yönde etkilediğini düşünüyorum. Şunun altını çizme gereği hissediyorum: Alışık olmadığınız bir ülkede, şehirde, kültürde yaşamaya başlamak çok zor. Bunu ilk defa yapan insanlar ne kadar zor olduğuna şaşırıyor. Hayata sıfırdan başlıyorsunuz gibi oluyor bir bakıma. Özellikle Türkiye’de gençler ailelerine çok bağımlı büyüyorlar/yaşıyorlar. Yurt dışına staja/exchange’e gittiğinizde her şeyi kendiniz yapmak zorundasınız, kendi ayaklarınızın üzerinde durmalısınız. Her ülkenin kendine özgü bürokratik gariplikleri, hukuki ve sosyal kuralları var; bunlara uyum sağlamak zorundasınız. Ayrıca gittiğiniz yerde kimseyi tanımıyor oluyorsunuz, sıfırdan insanları tanıyarak arkadaşlıklar kurmaya çalışıyorsunuz. Tabi bu sırada farklı kültürlerle, geleneklerle, düşünce tarzlarıyla karşılaşıyorsunuz ve bu sizin ufkunuzu gerçekten çok genişletiyor. Ben de çok değerli deneyimler elde ettiğimi düşünüyorum. Aynı zamanda da dünyanın dört bir yanında bulunan çok değerli insanlarla arkadaşlıklar kurabildim. Neyse, kişisel kısmı geçersek kariyer anlamında da çok faydalı olduğunu düşünüyorum. Yurt dışında güzel şirketlerde, üniversitelerde stajyerlere gerçek sorumluluklar veriliyor; son teknoloji ürünlerle, library’lerle çalışma fırsatı sunuluyor. Mesleki anlamda çok şey öğrenip tecrübe edinebiliyorsunuz. Bugün yaptığım okul projelerinde de yarı zamanlı işimde de Google’da ve University of Maryland’da yaptığım stajlarda elde edindiğim tecrübelerin işime yaradığını hissedebiliyorum. Aynı zamanda prestijli üniversitelerde, şirketlerde staj yaparsanız tanınabilirlik açısından çok faydalı olabiliyor. Google gibi şirketlerle, ETH Zürich gibi üniversitelerle alakanız olması sizi yeni tanıyan insanlarda pozitif izlenim bırakabiliyor.

Türkiye’de staj yapmadım hiç, yalnızca arkadaşlarımdan duyduğum kadarıyla biliyorum. Anladığım kadarıyla en büyük fark yurt dışında yapılan stajların genellikle daha uzun olması ve yurt dışı stajlarında stajyerlerin çok daha fazla iş yapması. Türkiye’de yapılan stajlar büyük çoğunlukla bir aylık oluyor, yurt dışında üç Aydan az staj yaptırmıyorlar genelde. Daha uzun süre çalıştığınız için daha fazla şey öğrenebiliyorsunuz ve staj yaptığını şirket size gerçekten elle tutulur, kompleks projeler verebiliyor. 20–30 günlük bir staj oryantasyon, şirketin sistemine ve teknolojilerine alışmak darken bitebiliyor. Bu anlamda STEM (Science Technology Engineering and Mathematics) alanında okuyan arkadaşlara yurt dışında staj yapmalarını öneririm.

Eklemek istediklerin?

Hayır, ilginiz için teşekkür ederim.

--

--

Hikmet Demir
kesisenyollardernegi

Solutions Engineer at Facebook, Based in Dublin, Spreading Knowledge & Enabling People