Mülakat Tavsiyeleri: 1- Mülakat’ta Stres

Bartu Demirkiran
kesisenyollardernegi
3 min readMay 9, 2019

Merhaba sevgili okur,

İş ararken girdiğimiz mülakatlarda kendinizi stresli hissediyor musunuz? O zaman yalnız değilsiniz! Birçok mülakat bile almış olsanız yeni gelen mülakat daha da zor olabilir. Eğer bir de kendi stresiniz buna ekleniyorsa bu mülakatı daha da zor bir hale getirebilir.

Yapılan bazı araştırmalara göre[1], belli seviyedeki stres sizin için iyi olabilir. Stresin bir kötü yanı da artmaya başladığında çok hızlı bir şekilde yükselmesi ve sizin için yarardan çok zarar getiriyor olabilecek olması. Bunu da göz önünde bulundurarak bu stresi normal seviyelerde tutmamız gerekiyor.
Bugün sizle bir çoğumuzun yaşadığı mülakat stresi ile başa çıkmak için yaptığım ve/veya duyduğum birkaç yöntemi paylaşmak istiyorum. Tabii ki, bunlar herkes için farklı etkiler gösterebilir. Benim bilmediğim ama sizin bildiğiniz yöntemler varsa onları da yorum olarak paylaşabilirsiniz.

Mülakatın çok öncesinde başlıyor aslında bu çalışmam. Şirketle mülakat hakkında konuşmaya başladığımda, her zaman hangi takımla mülakat yapacağımı ve mümkün olduğunca mülakatın neleri kapsayacağı hakkında sorular sormaya çalışıyorum. Sonrasında ise, bu edindiğim bilgileri daha öncesinden yürütmeye başladığım çalışma planıma dahil ediyorum. Örneğin, Yapay Zeka ile çalışan bir takıma girekeceksem cebir gibi alanlara bakıyorum.

Mülakat öncesindeki günü boş bırakıyorum. Yapmam gereken işler varsa, tabii ki, yapıyorum ama mülakat çalışmalarım ve soru çözümleri bu mülakat için sona eriyor. O gün tamamen rahatlama, beynimi sonraki gün alacağım mülakat için hazırlamaya başlıyorum. Rahatlama sırasında gözlerimi kapatıp, mutlu olduğum bir anımı düşünüyorum. Düşündüğüm anılar ve mutluluklar beni çok rahatlatıyor ve ertesi günkü mülakata daha olumlu bakmamı sağlıyor.

Eğer aynı gün içinde birden fazla mülakata giriyorsam ve aralarda susuyorsam veya başka benzer bir ihtiyacım oluyorsa bunu sormaktan çekinmiyorum. Unutmayın, mülakatı yapanlar da bizim gerçek performansınızı görmeyi istiyorlar ve başarısız olmamızı değil, aksine başarmamızı istiyorlar. Kim gerçek işini yapmak varken, başkaları ile görüşmeye devam etmek ve potansiyel olarak kendi işinin gecikmesini ister ki?

Her şeyden sonra mülakat sadece bir iş görüşmesi. Çok büyük bir kırmızı bayrak kaldırmadığımız sürece tekrar mülakata girebiliriz. Sadece saygılı ve elimizden geldiğince en iyi şekilde soruları cevaplamaya çalışalım. Mülakatı yapan kişinin işi bizi konfor alanımızdan çıkarmak, bilmediğiniz yerlerde nasıl çalışacağınızı görmeye çalışmak. Yani, bir bakıma potansiyel olarak bilmediğimiz alanda birlikte nasıl çalıştığımızı görmek. Bundan dolayı mülakatı sınavdan çok birlikte çalışma arkadaşlarınızı tanımaya çalışıyor gibi davranmak da yararlı oluyor.

Bonus: Birden gelen heycan ve düşünme yetimizin durması. Çok olmasa da bir kaç kere oldu. Bazılarında bu durumu düzeltemedim, bazılarında ise düzeltmeyi başardım. Düzeltmeyi başardığım zaman yaptıklarım ise şunlar:

  1. ‘Bir dakika düşünebilir miyim?’ diyip-ki genel de bu soruya evet derler- derin bir nefes almak.
  2. Soru hakkında sesli düşünmeye başlamak. Bu soru neleri kapsıyor? Edge case dediğimiz durumları da çözmeli gibisinden konuşuyorum. Genelde burada doğru yada yanlış düşündüğümü mülakatı yapan interviewer söylüyor.
  3. Eğer hala bir çözüm aklıma gelmediyse, ‘ben burada takıldım. Yardım edebilir misiniz?’ gibi bir soru soruyorum. Yardım ile çözmek, hiç çözememekten iyi olacaktır.

Bu da bizi bir yazımın daha sonuna getiriyor ama yazıdaki temel noktaları çıkaracak olursam;

  • Mülakat nasıl olacak ve kiminle(hangi takımla) olacak gibi soruları şirkete nazik bir şekilde sormak
  • Mülakattan bir gün öncemi boşa çıkarmak ve o gün sadece mülakat ile alakasız şeyler yapmak
  • Mülakat sırasında bir ihtiyacım doğuyorsa bunu sormak
  • En sonunda mülakatta başarısız olmak bir son değil :)

Yazımızı okuduğun için teşekkür ederim sevgili okur. Bir sonraki yazıda görüşmek üzere,Bartu

Kullanılan kaynaklar:

  1. https://hbr.org/2015/09/stress-can-be-a-good-thing-if-you-know-how-to-use-it

--

--