Recruiter Olmak Üzerine Röportaj, Türkan Dilan Yüzmüş

Bartu Demirkiran
kesisenyollardernegi
4 min readMay 1, 2019

Feragat: Bu yazıda verilen tüm cevaplar Türkan hanımın düşüncelerini yansıtır. Cevaplar geçmişteki vey şu andaki iş verenini görüşlerini yansıtmazç

Merhaba sevgili okur,

Senin için bazı yazılarımızda da duymuş olduğun ‘Recruiter’ iş tanımını, nasıl olunduğu hakkında keyifli bir röportaj yaptık. Eğer sende işe alım yapan bir ‘Recruiter’ olmak istiyorsan bu yazımızda bir çok şey öğrenebileceğini düşünüyoruz. Daha fazla zamanını almadan seni sorularımız ve Türkan hanımın cevapları ile baş başa bırakıyorum. Okumadan önce, Türkan Yüzmüş kimdir diye merak ediyorsan, LinkedIn’ini buraya bırakıyorum.

Türkan hanım, okuyucularımız için kendinizi kısaca tanıtabilir misiniz?

1987 doğumluyum, çocukluğumu Almanya ve Türkiye’de geçirdikten sonra üniversite eğitimi için Hollanda’da Hanze University Groningen’de, International Communications and Business bölümünü okudum. Buradan 2011 yılında mezun olduktan sonra Almanya’da 3.5 sene Recruitment Consultant olarak çalıştım. Buradan sonra, kariyerime 2015'te İstanbul’da devam ettim. İstanbul’da IT, Otomotiv sektörlerinde İnsan Kaynakları uzmanı olarak deneyim kazandım. Şu an PwC Türkiye’de Advisory tarafında Kıdemli İnsan Kaynakları İş Ortağı olarak çalışıyorum. Recruiter ile başladığım kariyerime HR Generalist olarak devam ediyorum.

Tabii ki, Her pozisyon gibi recruiter’ın da görev tanımları mevcut ama siz resmi olmayan şekliyle recruiter pozisyonunu nasıl tanımlarsınız?

Recruiter pozisyonu şirketlerin en önemli rollerden birisi. Şirkete alınan personelin seçme ve yerleştirmesinden sorumludur. Recruitment çok kapsamlı bir iş olmakla birlikte ne yazık ki ülkemizde gereken önemi ve değeri görmediğini düşünüyorum. Şirketlerin İnsan Kaynakları bölümlerinde business unit’lerden işe alım ihtiyaçlarına göre başvuruları tarayan, longlist ve shortlist oluşturan, adaylar ile telefon ve yüz yüze mülakatları gerçekleştiren ve buna bağlı olarak raporlamasını yapan kişilerdir. Şirketlerin büyüklüğüne göre göre Talent Acquisition departmanlarında birden fazla recruiter bu görevlerinin sorumluluklarını yerine getirirler.

Recruiter olmak isteyen biri hangi bölümü veya bölümleri okumalı? Herhangi bir disiplinden gelen biri de recruiter olabilir mi?

Herhangi bir disiplinden gelen biri de recruiter olabilir. Niş sektörlerde (mesela IT, Pharma, Mühendislik gibi) işe alım yapılacak sektörlerde çalışmış veya eğitim almış kişilerin recruitment yapması daha faydalı olabilir. Adaylar ile görüşmelerde sektörel bilgileri ile aday elemesini daha sağlıklı bir şekilde yapabilirler.

Yine sizin gözünüzden ve tecrübenizden yola çıkarak, bir recruiter’ın işini iyi yapması için sahip olması gereken kişisel özellikler nelerdir?

Sosyal becerileri yüksek, iletişim kabiliyeti iyi, düzenli ve hızlı çalışabilen, sistematik ilerleyebilen kişiler bu meslekte daha başarılı olacaklardır.

Bildiğim kadarı ile Almanya’da da Recruiter olarak çalıştınız. Almanya ile Türkiye’de yaşadığınız mülakat süreçlerindeki farklılıkları açıklar mısınız?

3.5 sene Almanya’da İngiliz bir Danışmanlık şirketinde IT sektöründe IT Recruitment Consultant olarak çalıştım. Almanya’daki orta ölçekli şirketlerde işe alım projeleri yürütüyordum. Ülke olarak bir genelleme yapmayı doğru bulmuyorum. Şirketlerin büyüklüklerine, kültürlerine, iç süreçlerine göre mülakat süreci de değişkenlik gösteriyor.

Eğer geçmişe dönüp, işe başladığınız zamanki kendinize recruiter pozisyonu ile ilgili tavsiye verecek olsaydız, vereceğiniz tavsiye veya tavsiyeler neler olurdu?

İşe alım ihtiyacını detaylı bir şekilde anlamak önemlidir. Business unit’lerden gelen işe alım ihtiyaçlarını detaylı bir şekilde alıp, gerekirse işe alım yapılacak departman head’i ile pozisyonun içeriği ve işe alınmak isteyen adaydan beklentileri detaylı bir şekilde almak önemlidir. Aksi takdirde aday seçme kısmında hatalar yapıp zaman kaybına uğrayabiliyorsunuz. Kariyerimin başlangıcında buna daha çok dikkat etmek isterdim.

Her pozisyonun bir de zor yönü veya yönleri oluyor. Recruiter olduğunuz süreçte sizi en çok zorlayan kısım/kısımlar neler oldu?

İstanbul’da IT sektöründe outsource hizmeti sunan bir şirkette işe alım aktivitelerini yürütürken çok niş teknolojileri bilen kişileri işe almaya çalışıyordum. Şirket olarak öne çıkan bir yanınız olmayınca, niş teknolojiler üzerinde çalışan kişilerin dikkatini çekmek oldukça zordur. Benim kariyerimde en zor işe alım pozisyonlar bunlar olmuştur.

Bir recruiter’ın bilmesi gereken teknolojiler(Excel, MS Office vs..) var mı? Varsa nelerdir? İşe alım yapmanız gereken bir pozisyon olduğunda kullandığınız genel yöntemler neler oluyor?

Recruiter’ların öncelikle iyi bir ERP ile çalışmalarını öneririm. Başvuruları ve adayların CV’lerini bir database’da tutmalarını ve gerektiği zaman hızlıca ulaşabilecekleri bir platformda çalışmalarını tavsiye ederim. SAP, Oracle gibi büyük ERP’lerle de, daha küçük mobil veya online ERP/CRM programlarını da kullanabilirler. Çalıştıkları şirketlerin bütçe imkanlarına göre tercih edilmelidir. Sadece Excel üzerinden ilerlemeyi yararlı ve sağlıklı bulmuyorum.

Bunun haricinde MS Office programlarını da iyi bir şekilde bilemeleri önemlidir.

Bir recruiter olarak yeni bir recruiter’ı işe alacak olsaydınız, nelere dikkat ederdiniz?

Kariyerimde birden fazla junior recruiter işe aldım ve yetiştirdim. İşe alırken dikkat ettiğim özellikler, dikkatli ve sistematik çalışabilmesi, multi-tasking konusunda yetenekli olması, insanlar ile iletişim kurmaktan çekinmemesi ve organizasyonel becerilerinin iyi olmasına dikkat ederim.

Son olarak, insan kaynakları departmanı bildiğim kadarı ile başka rollere de sahip oluyor. Bir recruiter rolünü değiştirmek istediği zaman bu değişimi yapması kolay mı oluyor yoksa tekrardan ilk işi gibi çalışması mı gerekiyor?

İnsan Kaynakları departmanında recruiter dışında operations, employer branding, budget and reporting, learning and development gibi bir çok farklı alan mevcuttur. Recruiter olarak kariyerine başlayan kişiler 1–2 sene içerisinde İnsan Kaynaklarının diğer alanlarına da geçebilirler. Çalıştıkları şirketlerin İnsan Kaynakları yapılarına uygun ise bu mümkündür.

--

--