Neuvoja rajan takaa

Miikka Leinonen
Kevytkerma
Published in
2 min readMar 27, 2023

Mies kävelee hautausmaalla rauhallisesti mietteissään.

Ulkoileva mies (pohtii itsekseen)
Mitäköhän kaikki nuo kuolleet mahtavat ajatella? Mitä he sanoisivat minulle, jos voisivat? Mitä elämänohjeita heillä olisi minulle? He varmaan osaisivat nyt nauttia elämästä, kun tietävät se merkitsee.

Mies istuu ajatuksissaan penkin päähän. Yhtäkkiä hän huomaan penkin toisessa päässä istuvan mustapukuisen keski-ikäisen miehen.

Ulkoileva mies
Herranjestas! Minä pelästyin!
Huh, en lainkaan huomannut teitä.

Mustapukuinen mies
Anteeksi. Ei ollut tarkoitus pelästyttää.

Ulkoileva mies
Vika oli minun, Olin niin ajatuksissani. Puuh!

Mustapukuinen mies
Siitä puheen ollen… Sinulla oli joitain kysymyksiä mielessä meille täällä asuville…

Ulkoileva mies pomppaa pystyyn kauhuissaan.

Mustapukuinen mies rauhoittelee häntä.

Mustapukuinen mies
Anteeksi jälleen! Tällaista asiaa ei ole helppo sanoa hermostumatta ihmisiä. Minä siis asun täällä… Mutta ei hätää. Sinulla oli joitain kysymyksiä?

Ulkoileva mies istuu varovaisesti takaisin penkin päätyyn kurkkien hermostuneesti ympärilleen.

Ulkoileva mies (kuiskaa)
Onko tämä ihan totta? Oletko sinä todella kuollut?

Mustapukuinen mies
Ikävä kyllä. Ja vielä kerran anteeksi. Ei ollut tarkoitus pelästyttää.
Sinulla oli minulle jokin kysymys, eikö niin? Nyt olisi ainutkertainen tilaisuus…

Ulkoileva mies (varovaisesti)
Mikä on elämän tarkoitus? Tai tuo on aika tyhmä kysymys… Mitä sinä kaipaat elävien maailmasta? Mikä elämässä on parasta? Mikä tekee elämästä elämisen arvoista?

Mustapukuinen mies miettii pitkään.

Mustapukuinen mies
Erittäin hyviä kysymyksiä. Mikä elämässä on parasta… Mitä minä kaipaan…
Minä kaipaan omaa aikaa. Kaipaan sitä, kun sai olla ihan omissa ajatuksissaan. Minusta parhaita hetkiä olivat ne, kun sai keskittyä rauhassa johonkin itselle tärkeään. Tehdä jotain merkityksellistä.
Kun sai esimerkiksi laittaan vessan oven lukkoon ja katsoa rauhassa Youtubesta videoita niin kauan, että jalat puutuivat.

Ulkoileva mies
Okei… Minkälaisia ohjeita antaisit minulle elämään? Minulla on tässä vähän kaikenlaista huolta päällä. Miten osaisin nauttia elämästä maksimaalisesti?

Mustapukuinen mies
Taas hyvä kysymys. Älä kersku omilla kokemuksillasi. Se on tärkeää. Älä ainakaan somessa. Äläkä vaan kysy neuvoa siellä somessa. Ihmiset haluavat auttaa, mutta ne neuvot ovat yleensä ihan paskoja. Ja jos meinaat rakentaa vaikka terassin, niin katso Youtubesta eniten tykkäyksiä saaneita videoita aiheesta. Ne ei ole yleensä niitä parhaita.

Ulkoileva mies
Jaa… Aika spesifejä juttuja. Noita täytyy vähän miettiä.

Mustapukuinen mies
Onko sinulla muita kysymyksiä?

Ulkoileva mies
Voinko minä tehdä sinun puolestasi jotain?
Voinko viedä vaikka terveisiä jollekin rakkaallesi?

Mustapukuinen mies
On yksi juttu, jossa voisit ehkä auttaa... Voisitko käydä katsomassa, olenko vielä Clash Of Clans rankinlistoilla? Minun pelaajanimeni oli ClashPekka12. Olin siinä aika hyvä. Ja käytin siihen aika paljon aikaa. Varmaan olen jo pudonnut sieltä listoilta, mutta olisi kiva tietää.

--

--

Miikka Leinonen
Kevytkerma

Author, keynote speaker and visual strategist. And a nice guy.