Paha imitaattori

Miikka Leinonen
Kevytkerma
Published in
3 min readMar 27, 2023

Potilas astuu lääkärin huoneeseen.

Lääkäri
Peremmälle. Takin voi laittaa siihen naulaan. Minä olen Ulla Lajunen, teidän työterveyslääkäri.
Teillä on ilmeisesti jotain kurkkuun ja äänenkäyttöön liittyvää ongelmaa?

Potilas
Tavallaan. Tai noh…
En olen ihan varma onko se fyysistä vai pääkopan asioita. Ja vähän noloakin. Aika kauan mietin, kehtaanko tulla tänne asiasta kertomaan.

Lääkäri
Ei niin pientä vaivaa, ettei siitä kannata kertoa, jos se kerran vaivaa. No minkälaisesta asiasta on kysymys?

Potilas
Ongelma on aika erikoinen. Minä en nimittäin osaa imitoida.

Lääkäri
Jaahas… Tämä onkin ensimmäinen kerta, kun minä törmään tällaiseen tilanteeseen. Mutta kertokaas hieman pohjatietoja. Millaisissa paikoissa tämä ongelma ilmenee? Onko imitoiminen osa teidän työtänne?

Potilas
No ei todellakaan! Tai no tavallaan…
Minä huomasin, etten kykene puhumaan esimerkiksi lapsen äänellä tai esittämään jotain poliitikkoa. Tätä tapahtuu meillä työpaikalla aika paljon. Kahvitauoilla ja lounailla ihmiset kertovat kotiasioistaan tai sitten keskustellaan päivänpolitiikasta tai uutisista. Ja yllättävän usein ihmiset vähän siinä hassuttelevat ja puhuvat mukamas esimerkiksi lapsensa tai puolisonsa äänellä. Ja se on kaikkien mielestä hauskaa.
Mutta kun minä yritän, niin se ei naurata ketään ja ihmiset tuntuvat olevan vähän hämillään. Ja tämä on jäänyt vaivaamaan minua.

Lääkäri
Ymmärränkö oikein, että tämä johtaa siis sosiaalisesti kiusallisiin tilanteisiin?

Potilas
Kyllä! Ja minä en tiedä, onko kysymyksessä se, että minä olen huono imitoimaan, vai että minun äänen tuottamisessa on fysiologisesti jotain vialla.

Lääkäri
Meillä on täällä talossa aloittanut juuri äänenhuoltoon erikoistunut terapeutti. Että tämä fyysinen puoli saadaan varmasti helposti selvitettyä.

Mutta voihan se olla, että tähän liittyy muitakin kuin vain mekaanisia asioita. Miten koet tämän vaikuttavan kykyysi hoitaa työtehtäviä tai olla osa työpaikan porukkaa?

Potilas
No tässä tulee ehkä se asia, jonka takia minä päätin tulla käymään täällä. Meidän osastolla on jostain syystä sellainen tapa, että pomoja pilkataan selän takana. Ja usein heidän puhetapaansa imitoidaan heistä tehdään pilaa.
Ja minä luulen, että tämä on koko konsernissa aika tavallista. Ja minä en pääse näihin juttuihin ollenkaan mukaan. Luulen, että se on yksi syy, miksi en ole saanut uusia tehtäviä, vaikka kollegat etenevät urallaan. En oikein keksi mitään muuta syytä, kuin että minä en osaa imitoida. Minä en niin kuin pääse sisäpiiriin.

Lääkäri
Jos sallit, niin tehdään tässä ihan pieni koe, niin näen paremmin, mistä on kyse.

Lääkäri tarttuu puhelimeen.

Lääkäri (puhelimeen)
Hei Jaana, ehtisitkö piipahtamaan huoneessani nopsasti, jos sinulla ei ole mitään akuuttia päällä.

Lääkäri potilaalle
Pyysin esinaistani käväisemään täällä. Hänellä on aika tunnistettava ääni. Jos kokeilisimme hieman matkia häntä.

Esinainen saapuu hetken kuluttua ja esittäytyy potilaalle.

Esinainen
Pirjo Näkki, osaston ylilääkäri. Mitenkäs voin olla avuksi?

Lääkäri viittoilee potilasta aloittamaan.

Potilas (ylilääkäriä imitoiden)
Minä olen Pirjo Näkki ja minulla pitkä valkoinen takki, koska olen muita tärkeämpi. Ja minulla on komentava nasaali ääni, joka irrottaa maalin seinistä! Skriik!

Lääkäri (potilaalle)
Sehän meni erittäin hienosti. Tunnistin heti. Minä en näe tässä mitään ongelmaa.

Esinainen
Anteeksi, mistä on kysymys!?! Ulla, tämä vaikuttaa nyt aika erikoiselta tilanteelta. Voitko avata vähän?

Potilas (innostuneesti ylilääkäriä imitoiden)
Mistä on kysymys? Mistä on kysymys!?! Ulla! Ulla! Minä ole ulalla! Auta mua! Minun hiki ja haisen aivan sipulilta!

Lääkäri
Todella hyvä!

Esinainen (huutaa lääkärille)
Ulla! Tämä saa olla viimeinen kerta! Minä vien tämän takuulla eteenpäin! Tämä ei jää tähän! Tätä paskaa on jatkunut jo kaksi vuotta! Minä kirjoitan tästä raportin! Sinä olet niin pieni ihminen! Saatanan saatana!

Esinainen poistuu ja paukauttaa oven kiinni.

--

--

Miikka Leinonen
Kevytkerma

Author, keynote speaker and visual strategist. And a nice guy.