Python — Liste Fonksiyonları

MUSTAFA YILDIZ
Kodcular
4 min readJun 19, 2022

--

  1. Listenin Uzunluğu
  2. Aynı Verileri Sayma
  3. Belirtilen İndise Veri Ekleme
  4. İndise Göre Veri Silme
  5. Belirli Aralıktaki Verileri Seçme
  6. Listeyi Yok Etme
  7. Liste Verilerini Temizleme
  8. Aritmetik Değerli Verileri Toplama
  9. Liste Verilerini Sıralama
  10. Liste Verilerinin Konumlarını Ters Çevirme
  11. Listedeki Minimum Ve Maksimum Değerli Verileri Bulma
  12. Liste Kopyalama

1. Listenin Uzunluğu:

c = [“buzağı”, “pervane”]

Komut:

len()

Örnek:

a = len(c)
print(a)
çıktı: 2

len() komutu ile listenin uzunluğunu söylemesini istiyorum. Parantezler içine yazdığım veri ile hangi listenin olduğunu belirtiyorum.

2. Aynı Verileri Sayma:

d = [“elma”, 62, “portakal”, True, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]

Komut:

count()

Örnek:


a = d.count(45)
print(a)
çıktı: 7

d ile üstünde çalışmasını istediğim listenin adını söylüyorum. count() komutu ile saymasını emrediyorum. Bu ikisini . ile birbirine bağlıyorum. Parantezler içine yazdığım 45 verisi ile de neyi saymasını söylüyorum. Sonuçta d adındaki listede belirttiğim 45 verisinden 7 tane saymış oluyor. Bu komuta yalnızca aritmetik verisi verilebilir.

3. Belirtilen İndise Veri Ekleme:

d = [“elma”, 62, “portakal”, True, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]

Komut:

insert()

Örnek:


d.insert(3, “telefon”)
print(d)
çıktı: d = [“elma”, 62, “portakal”, True, “telefon”, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]

İlk parametrede kaçıncı indise; ikinci parametre de ise ne ekleneceğini verdim.

4. İndise Göre Veri Silme:

d = [“elma”, 62, “portakal”, True, “telefon”, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]

Komut:

pop()

Örnek:

d.pop(2)
print(d)
çıktı: d = [“elma”, 62, True, “telefon”, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]

Fonksiyona 2. indisteki veriyi verdim ve komutumu gerçekleştirdi. 2. indisteki portakal verisini sildi.

Not-0:

Eğer fonksiyona indis numarası verilmezse listenin son elemanını siler!

5. Belirli Aralıktaki Verileri Seçme:

d = [“elma”, 62, True, “telefon”, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]

Komut:

d[başlangıç:varış]

Liste veri yapısının tutulduğu değişkene köşeli parantezler konur. Bu parantezlerin içine bir başlangıç değeri bir de varış değeri verilir.

Örnek:

a = d[0:2]
print(a)
çıktı: [“elma”, 62]

a Değişkeni d liste veri yapısındaki belirtilen aralıkta olan verileri saklıyor.

Not-1:

Varış parametresindeki değer seçilen aralığa dahil değildir!

Not-2:

Eğer varış parametresi verilmezse aralığa başlangıç değerinden listenin sonuna kadar olan verilen seçilir!

Not-3:

a = d[::]

a değişkeni artık d adlı liste veri yapısındaki tüm verileri saklıyor.

Not-4:

d[başlangıç:varış:adım]

Örnekte ifade edildiği gibi adım sayısı değeri verilir. Bu değer, belirtilen aralık içinden adımlayarak değer seçer.

Örnek: 
d = [“elma”, 62, True, “telefon”, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]
b = d[0:5:2]
print(b)
çıktı: [‘elma’, True, ‘muz’]

Not-5:

d = [“elma”, 62, True, “telefon”, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]c = d[-10:-1:1]
print(c) ==> çıktı: [‘telefon’, ‘muz’, 99, 45, 45, 45, 45, 45, 45]

Tersten okunmak istenirse son elemanın indisi -1' dir.

6. Listeyi Yok Etme:

d = [“elma”, 62, True, “telefon”, “muz”, 99, 45, 45, 45, 45, 45,45, 45]

Komut:

del()

Örnek:

del(d)
print(d)

çıktı: NameError

d Değişkenini hafızadan kaldırdı. Yok etti.

7. Liste Verilerini Temizleme:

f = [“bilgisayar”, 0.999, False]

Komut:

clear()

Örnek:

clear(f)
print(f)
çıktı: []

Bu komut yalnızca liste içindeki verileri siler. Hafızadaki f değişkeni hala bir liste veri yapısı barındırıyor fakat liste boş bir liste.

8. Aritmetik Değerli Verileri Toplama:

g = [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9]

Komut:

sum()

Örnek:

a = sum(f)
print(a)
çıktı: 45

Komutun hangi listedeki verileri toplayacağını söyledim.

Not-6:

Bu komutun çalışabilmesi için verilerin hepsi aritmetik olması gerekir!

9. Liste Verilerini Sıralama:

h = [9, 8121, 7, 6, 445, 44, 3, 52, 12]j = [“a”, “q”, “e”, “y”, “b”]

Küçükten Büyüğe:

Komut:

sort()

Örnek:

h.sort()
print(h)
çıktı: [3, 6, 7, 9, 12, 44, 52, 445, 8121]
j.sort()
print(j)
çıktı: [‘a’, ‘b’, ‘e’, ‘q’, ‘y’]

Büyükten Küçüğe:

Örnek:

h.sort(reverse=True)
print(j)
çıktı: [8121, 445, 52, 44, 12, 9, 7, 6, 3]
j.sort(reverse=True)
print(j)
çıktı: [‘y’, ‘q’, ‘e’, ‘b’, ‘a’]

Not-7:

Aritmetik veriler yalnızca aritmetik verilerle sıralanabilir. Metin verileri yalnızca metin verileri ile sıralanabilir.

10. Liste Verilerinin Konumlarını Ters Çevirme:

k = [“hesaplamak”, 551, True]

Komut:

reverse()

Örnek:

k.reverse()
print(k)
çıktı: [True, 551, ‘hesaplamak’]

11. Listedeki Minimum ve Maksimum Değerli Verileri Bulma:

i = [12, 55, 789, 69]z = [“uzuv”, “beden”, “akıl”, “cevap”]

Minimum:

Komut:

min()

Örnek:

a = min(i)
print(a)
çıktı: 12
b = min(z)
print(b)
çıktı: akıl

min fonksiyonuyla i ve z listelerindeki en küçük değeri buluyorum. Bu değeri bir değişkende tutuyorum. Örnekte a değişkeninde en küçük sayı değerini, b değişkeninde alfabeye göre en öndeki değeri tutuyorum. Ardından bu değerleri print() komutuyla ekrana yazdırıyorum.

Maksimum:

Komut:

max()

Örnek:

q = max(i)
print(q)
çıktı: 789
w = max(z)
print(w)
çıktı: uzuv

12. Liste Kopyalama:

t = [“kitap”, 11, “araba”]p = [True]

Komut:

copy()

Örnek:

t = p.copy()
print(t, p)
çıktı: [True] [True]

Burada t listesine p listesinin verilerini kopyalamış oldum. Ben şimdi p listesinin herhangi bir verisini değiştirirsem t listesine hiçbir şey olmaz. Yani p listesini klonlamadım. Hafızada ikinci bir p listesi oluşturarak 3. bir liste yaratmadım. Yalnızca içindeki verilerinin aynısını t listesine yazdım.

p[0] = “bebek”
print(t, p)
çıktı: [True] [‘bebek’]

Ayrıca ;

t = list(p)
print(t, p)
çıktı: [True] [True]

yapabilirim.

--

--