Python— Sözlük Fonksiyonları

MUSTAFA YILDIZ
Kodcular
4 min readJun 28, 2022

--

Toplamda 10 fonksiyon vardır. Bunlar:

1. keys()2. values()3. items()4. get()5. clear()6. copy()7. pop()8. popitem()9. setdefault()10. update()
keys()

Sözlükteki tüm anahtarları getirir. Değerlerini getirmez. Parametre almaz.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}print(a.keys())çıktı: dict_keys([‘q’, True, 99])

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısından tüm anahtarları getirisin? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısından tüm anahtarları getirsin. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

dic_keys ifadesinden kurtulmak için: a.keys() komutunu list() fonksiyonu içinde yazıyorum. Sonuç: print(list(a.keys)) ==> çıktı: [‘q’, True, 99]

values()

Sözlükteki tüm değerleri getirir. Anahtarlarını getirmez. Parametre almaz.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}print(list(a.values()))çıktı: [212, 31, ‘asdf’]

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısından tüm değerleri getirisin? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısından tüm değerleri getirsin. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

dic_keys ifadesinden kurtulmak için: a.values() komutunu list() fonksiyonu içinde yazıyorum.

Photo by Shahadat Rahman on Unsplash
items()

Sözlükteki tüm anahtar ve değerleri getirir. Parametre almaz.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}print(list(a.items()))çıktı: [(‘q’, 212), (True, 31), (99, ‘asdf’)]

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısından tüm anahtarları ve değerlerini getirisin? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısından tüm anahtarları ve değerlerini getirsin. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

dic_keys ifadesinden kurtulmak için: a.items() komutunu list() fonksiyonu içinde yazıyorum.

get()

Sözlükte aranılan anahtarı değeriyle birlikte getirir. Değer aramaz. 2 parametre alır.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}print(a.get(True, “Aranılan anahtar sözlükte bulunmamaktadır.”))çıktı: 31

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısından aranılan anahtarı değeriyle getirisin? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısından aranılan anahtarı değeriyle getirsin. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

Bu fonksiyon iki parametre alır. 1. parametrede bulunmak istenen anahtar verisi girilir. 2. parametrede şayet aranan anahtar, sözlükte bulunmazsa kullanıcıya gösterilecek mesaj girilir. get(aranılan_anahtar, bulunmazsa gösterilecek mesaj)

clear()

Sözlükteki tüm anahtar ve değer verilerini temizler. Parametre almaz.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}a.clear()print(a)çıktı: {}

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısının verilerini temizlesin? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısının verilerini temizlesin. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

Sözlüğü ekrana yazdırdığımda içinin boşalmış olduğunu görüyorum.

Photo by Brett Jordan on Unsplash
copy()

Sözlükteki tüm verilerle bağımsız yeni bir sözlük oluşturur. Parametre almaz.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}b = a.copy()print(b)çıktı: {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısından bağımsız bir kopya sözlük oluştursun? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısından bağımsız bir kopya sözlük oluştursun. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

Hafızada ‘b’ adında ikinci bir bağımsız sözlük oluşturuldu. Oluşturulan bu sözlüğün verileri orijinal ‘a’ adındaki sözlüğün verileri ile aynı. Orijinal sözlükte yapılan herhangi bir değişim, kopya sözlüğü etkilemez. Bunun tersi de doğrudur.

pop()

Sözlükte belirtilen anahtarı değeriyle birlikte siler. Değer almaz. 1 parametre alır.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}a.pop(“q”)print(a)çıktı: {True: 31, 99: ‘asdf’}

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısından belirtilen anahtarı değeriyle birlikte silsin? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısından belirtilen anahtarı değeriyle birlikte silsin. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

Bu fonksiyon 1 parametre alır. Bu parametrede silinmesi istenen anahtar verisi girilir. Fonksiyon anahtarı bulduğunda değeriyle birlikte siler. pop(silinecek_anahtar)

popitem()

Sözlükteki son anahtarı değeriyle birlikte siler. Değer almaz. Parametre almaz.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}a.pop()print(a)çıktı: {“q”: 212, True: 31}

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısından son anahtarı değeriyle birlikte silsin? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısından son anahtarı değeriyle birlikte silsin. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

Photo by Jexo on Unsplash
setdefault()

Sözlükte aranılan anahtar yoksa ekleyecek, varsa değişiklik yapmayacak. Değer aramaz. 2 parametre alır.

Örnek:

a = {“q”: 212, True: 31, 99: “asdf”}a.setdefault(“x”, “y”)print(a)çıktı: {‘q’: 212, True: 31, 99: ‘asdf’, ‘x’: ‘y’}

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısında belirtilen anahtar var mı diye arasın? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısında belirtilen anahtar var mı diye arasın. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

Anahtar aranacak. Eğer belirtilen anahtar sözlükte var ise değişiklik yapılmayacak. Yok eğer belirtilen anahtar sözlükte yok ise sözlüğe eklenecek. setdefault(belirtilen_anahtar, değer)

update()

Sözlükte belirtilen anahtarın değerini değiştirir. 2 parametre alır.

Örnek:

a = {‘q’: 212, True: 31, 99: ‘asdf’, ‘x’: ‘y’}g = {True: 62}a.update(g)print(a){‘q’: 212, True: 62, 99: ‘asdf’, ‘x’: ‘y’}

Açıklama:

Fonksiyon hangi değişkendeki sözlük yapısından veri değiştirsin? Örneğimde, ‘a’ değişkenindeki sözlük yapısından veri değiştirsin. Bu değişkeni yazıyorum ardından fonksiyona . ile bağlıyorum.

Herhangi bir değişkende değerini değiştirmek istediğim anahtar ve değer ikilisini sözlük formatında yazıyorum. Burada g değişkeninde bunu yaptım. Ardından fonksiyona bu g değişkenini parametre olarak veriyorum. ‘a’ adındaki sözlüğü yazdırdığımda g değişkeninde belirttiğim anahtarın söylediğim değerde değiştiğini görüyorum.

--

--