Sonic Pi ile Kod yazarak Müzik yapmak ?

Bölüm 1 : Sonic Pi Nedir ? Sonic Pi Kullanımı

nafi durmuş
Kodcular
4 min readApr 21, 2020

--

Yukarıdaki videodan Sonic Pi ile Stranger Things introsunu izleyebilirsiniz. Bu serinin sonunda bizlerde bu şekilde kod yazarak müzik yapabileceğiz.(inş)

Kısaca sizlere Sonic Pi ile tanışma hikayemden bahsedip devamında Sonic Pi kurulumu devamında da Sonic Pi ile kod yazarak müzik yapmaya başlayacağız. Bu yazı seri 4–5 bölümden oluşacaktır.

Sonic Pi ile nasıl tanıştım ?

3 yıl önce 2. kez katıldığım hacknbreak adındaki bir etkinlikte bir gece etkinliğinde kod yazarak müzik yapılabileceğinden bahsetmişlerdi. Bize güzel bir gösteri sergilerdir. Sonra biraz merak sardım fakat üzerine düşmemiştim. Şimdi karantina zamanı öğretici bir seri hazırlamaya karar verdim. Umarım beğenirsiniz. Bu seriye başlama sebeplerinden birisi de pek fazla Türkçe kaynak olmaması. Hatta ben Türkçe kaynak bile bulamadım. Hacknbreak nedir diye merak ederseniz aşağıdaki yazmış olduğum yazıya göz atabilirsiniz.

Sonic Pi nedir ?

Sam Aaron tarafından başlangıçta Raspberry Pi Vakfı ile işbirliği içinde Cambridge Üniversitesi Bilgisayar Laboratuarı’nda geliştirilen okullarda hem bilgisayar hem de müzik derslerini desteklemek için tasarlanmış Ruby tabanlı canlı bir kodlama ortamıdır.

Sonic Pi uygulamasında kullanacağımız Programlama Dili Ruby dir. Ruby nin söz diziminin kolay olduğunu yazının ilerleyen zamanlarda göreceksiniz. Yani programlama bilginiz yoksa bile kod yazarak müzik yapabilirsiniz.

Sonic Pi de kod yazarak müzik yapmak ilham vermesi adına aşağıdaki videoyu bırakıyorum. Devamından kurulumunu anlatıyorum.

Çok güzel bir çalışma olmuş.

Sonic Pi Nasıl İndirilir ?

Sonic Pi ; Raspberry Pi ,Windows ve Mac için sürümleri vardır. Linux için de var fakat bazı hataları var. Ben en son Linux’a kurmayı denediğimde uygulamadan ses çıkmıyordu.

Aşağıdaki linki bulunan web sitesinde sayfanın sonuna doğru indirme seçenekleri var . Kendinize uygun olanı seçiniz ve bilgisayarınıza kurunuz.

Linux için kurmak isterseniz ; (ben kurduğumda ses çıkmıyordu. belki bu yazıyı yazarken yeni versiyonunda düzeltmiş olabilirler)

Sonic Pi uygulamasını kurduğumuzu düşünerek şimdi uygulamayı tanıtmak istiyorum.

Uygulamayı açtığınızda aşağıdaki gibi arayüz ile karşılaşacaksınız. Ben arayüzü 8 parçaya ayırarak anlatmaya çalışacağım.

uygulama açılınca karşımıza ilk çıkan ekran

Uygulama tam olarak Türkçe değil. Bazı yerleri Türkçe bazı yerleri İngilizce

Burada direk işimize yarayacak bölümlerden bahsetmek istiyorum. Gerekirse diğer bölümlerin açıklamasını da yaparım. 2–3–4–8 numaralı bölümleri bilmede fayda var.

8- Kodumuzu yazdığımız alan

2- Kodumuzu çalıştırdığımız , durdurduğumuz , ses kaydı yaptığımız alan

3- Arayüz ile ilgili ayarları yapacağımız alan

4- 3 numarada prefs butonuna tıkladığımızda görünüyor. Arayüz ile ilgili ayarların devamı burada.(ekranı karanlık mod için burada editör sekmesini kullanınız.)

Uygulamanın arayüzünü tanıdık. İlk kodumuzu yazıp çıkan notayı dinleyelim.

play 60

Kod yazım alanına yukarıdaki kod parçasını yazdıktan sonra(8 numara) , 2 numaralı alandan run butonu ya da alt + R tuşlarına basarak kodu çalıştıralım.

Ben burada play 60 ı örnek olması için yazdım. Siz buradaki değeri (60) arttırıp azaltarak ses değişimindeki farkı anlatayabilirsiniz. Sırasıyla 60–75–100 yazarak deneyebilirsiniz.

Tek tek denedikten aşağıdaki bütün kodları aynı anda yazıp çalıştıralım.

play 72
play 75
play 79

Sonra sayıları değiştirerek kulağa hoş gelecek akorlar bulmaya çalışalım.

Şimdi sırada melodi yapmada. Meledi oluşturmak için sleep kodunu kullanacağız. Aşağıdaki kodu çalıştıralım.

play 72
sleep 1
play 75
sleep 1
play 79

sleep metodu aradaki boşluğu(iki play metodu arasındaki) ayarlamamıza yarıyor. Bu sayıyı arttırıp azaltarak farkı görebilirsiniz. Yukarıdaki örnekte 1 yerine 0.5 ve daha sonra 5 sayılarını yazarak tekrar deneyelim. Ve farkı görelim.

Yukardaki play metodunda sayı yerine direk nota da yazabilirsiniz.

play :C

Diğer bir örnek ;

play :C
sleep 0.5
play :D
sleep 0.5
play :E

Bu harflerin ne anlama geldiğini sorabilirsiniz. Bunu cevabı aşağıdaki görselde. Hepimizin bildiği düşündüğüm Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si (do major olarak geçiyor)ye karşılık gelen harflerdir.

kaynak

Yukarıdaki nota ve harf eşleştirmeleri evrenseldir. Her müzik aleti için geçerlidir. Bu aralar Ukulele çalmayı öğreniyorum o zaman karşılaşmıştım. Ukulele öğrenme maceramı merak ederseniz tıklayınız.

Aşağıdaki :(iki nokta)dan sonra harf ve harften sonra sayı yazarak oktav ı da belirleyebilirsiniz. (Oktav nedir ? : sekiz sesten oluşan ses dizisi, bir do sesiyle ondan sonraki do sesi arasındaki uzaklıktır )

play :C3
sleep 0.5
play :D3
sleep 0.5
play :E4

Yine yukarıdaki harfleri ve sayıları deneyerek farklı sesler çıkarabilirsiniz.

Sonic Pi ile kod yazarak müzik çalıyorum serisinin 1. bölümünü burada bitiriyorum. 2. Bölümü aşağıdan ulaşabilirsiniz.

bu yazıyı alkışlayarak bana destek olabilirsiniz.

Bana ulaşabileceğiniz iletişim adresleri,

nafidurmus.com| Twitter | Instagram | Facebook | Medium

Github| Linkedin | Youtube | Mail

Yararlandığım kaynaklar ;

ekran görseli

--

--