Xubuntu (20.04) İnceleme

Ali Yatarkalkmaz
Kodcular
Published in
8 min readMay 2, 2020

Bloğumu düzenli takip edenlerinde bileceği gibi normalde yeni çıkan ve sık

kullanılan dağıtımları inceliyorum. Ubuntu’nun 20.04 sürümünün çıkması ile de yine Ubuntu 20.04 sürümünü inceleyecektim. Fakat incelemeye değer çok da büyük değişiklikler olmadığı için Ubuntu 20.04 yenilikler adlı bir yazı yazarak sadece yeniliklerden bahsettim. Sonra da blogumda Lubuntu, Kubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Kylin gibi Ubuntu’nun bir çok varyasyonunu da incelediğim için Xubuntu’da eksik kalmasın dedim ve bu sefer Xubuntu (20.04) sürümünü incelemeye karar verdim. Fakat şimdiden şunu söyleyeyim zaman kısıtlığı olduğu için oyun testlerinde sadece Ets2 ve Cs:go’yu deneme fırsatı buldum.

Konuyu çok uzattım daha fazla uzatmadan hemen incelemeye geçiyorum geçmeden önce başlığa eklemeyi unuttuğum bir noktaya da hemen değineyim Ubuntu’nun tüm 20.04 sürümleri LTS(yani uzun süreli destek sürümleridir.) Bu da bu sürümlerin 2 yıl boyunca güncelleneceği anlamına gelmektedir.

20.04 İle Gelen Yenilikler ve Sorunlar;

20.04 sürümü ile gelen yenilikler için yukarıda da belirtiğim Ubuntu 20.04 yenilikler adlı yazıyı okuyabilirsiniz. Xubuntu’da da aynı yenilikler

bulunuyor. Sorunlar kısmında ise Yükleyici ile ilgili sorunlar, grafik sorunları ve kullanıcı değişiminde iki kere şifre istemesi gibi problemler bulunuyor. Bu çözümler ve ayrıntıları için Xubuntunun Wiki sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

İlk İzlenim:

İlk izlenim kısmında bu sefer bir farklılık yapacağım ve kurulum aşamasından da bahsedeceğim. Kurulumu zaten bildiğimiz Ubuntu kurulumu. Bilmeyenler için diğer işletim sistemlerine göre (Windows’a göre 😀 ) çok daha kolay. Fakat eski sürümlerde “üçüncü parti uygulamaları yükleyin seçeneği hep İngilizce olurdu bu sürümde burası Türkçe’ye

dönmüş 🙂 Küçük bir detay olsa da hoşuma gitmedi dersem yalan olur.

Xubuntu adından da anlaşılabileceği gibi Xfce masaüstü ortamını kullanan bir dağıtım. Bu nedenle özellikle daha önce Xfce kulananlar hiç yabancılık çekmeyecektir. Bunun yanında ilk kez Xfce kullanacak ya da ilk kez bir Linux dağıtımı kullanacak biri de alışma da bir problem yaşamayacaktır. Yine ilk izlenimim de gayet akıcı çalışması da dikkatimi çekti. İlk izlenim konusunda yani benden geçer not aldığını söylemem mümkün.

Performans ve Sürücü Desteği:

Perfomans konusunda ilk başta da belirtiğim gibi kısıtlı zamandan dolayı özellikle oyun testlerine çok zaman ayıramadım. Ama gerek günlük

kullanım testlerimde gerekse de Ets2 ve Cs:Go ile yaptığım testlerde bir sorun ile karşılaşmadım. Gayet akıcı ve stabil bir şekilde kullanılabiliyor. Tabii ki dosyalar arası geçişte, programlar arası geçişte donma kasma gibi bir problem de olmuyor. (Kendi bilgisayarımda ve VirtualBox üzerinde farklı konfigürasyonlar ile denemelerimin sonucunda)

Sürücü desteği konusunda da tabii ki kolay kolay sorun yaşamıyorsunuz. Zaten artık yazılarımda sürücü desteği konusuna girmemeyi bile düşünüyorum. Linux bu konuda gayet iyi çalışıyor ve çoğu aygıtı hiç bir sürücü kurmadna tak çalıştır mantığı ile kullanıma hazır hale getiriyor.

Görsellik ve Özelleştirme:

Görsellik kısmında ilk büyük gelişme tabii ki karanlık arayüz oluyor. Ubuntu’ya 20.04 ile artık karanlık arayüz seçeneği geliyor ve bundan

Xubuntu’da yararlanıyor. Bunun dışında Xfce ortamını kullandığı için Xfce beğenenler bunu da beğenecektir. Benim fikrimi soracak olursanız ben Xfce sevenlerdenim. Bu nedenle Xubuntuyu da beğendim. Sizin de kendi görüşünüz olabilmesi için gerek yazı içinde gerek yazı sonunda bir çok resim kullanmaya çalıştım. (Üzerlerine tıklayarak resimleri büyütebilirsiniz.)

Özelleştirme seçenekleri olarak ise temel ayarları ve Xfce ile gelen özelleştirme seçeneklerini sunuyor. Çok fazla ince ayrıntıya veren kendine ait bir yazılım vb. ise bulunmuyor.

Türkçe Dil Desteği:

Türkçe dil desteği konusunda gayet iyi. Günlük kullanımda sıkıntı yaratacak bir sorun yok. Fakat yine de inceleme yaptığım için ben en ufak soruna takıldım. Kurulum sırasında üçüncü parti yazılımları kurun

seçeneği Türkçeye çevrilmiş olsa da yine de çevrilmeyen kısımlar yok değil. Yine günlük kullanımda çok etkilemese de bir kaç uygulamada da çevrilmeyen kısımlar mevcut. Ama bir kez daha söyleyeyim bunlar günlük kullanımı etkilemiyor. Sürekli sözlük açayım burada ne diyor diye bakmanıza filan asla gerek kalmıyor.

Yüklü Gelen Uygulamalar:

Bu kısımda da günlük kullanım için gerekli olan yazılımları fazlası ile sunuyor. Çoklu ortam yazılımlarından ofis yazılımlarına kadar bir çok program kurulu olarak geliyor. Hatta öyle ki günlük kullanım için kullanacak bir insan hiç bir program kurmadan Xubuntu’yu kurup yoluna devam edebilir. Hiç bir programın da eksikliğini çekmez. Bu konuda da bu

nedenle geçer not alıyor. İnternet tarayıcısı olarak da Firefox kullanılmaya devam ediyor.

Sonuç 4 / 5:

Şimdi gelelim sonuca. Ee o kadar anlattın anlattın kötü bir şey de görmedik nereye gitti bu 1 puan? diyebilirsiniz. Hemen cevap vereyim 0.7 puanı bilinen hatalar olmasına ve bu hataların bazılarının günlük hayatı da etkilemesine (tabii ki sonuç olarak hiç bir şey bilmeyen kurup kullanan insanları düşünerek yazıyorum yazılarımı. Linux kullanmasını bilenler bu nedenle bana kızabilir. Fakat yazılarımı yazarken sadece bir şekilde kurup kullanmaya başlayan bir kişiyi düşünerek yazıyorum), 0.3 puanı ise çevrilmeyen kısımlardan kırdım. Yine birader günlük kullanımı etkilemiyor deidn. Altını çize çize sorun oluşturmuyor dedin derdin ne niye kırdın bu puanı ? diyebilirsiniz. Haklısınız da ama yine de kusursuz olması varken neden böyle hatalar olsun ki? Sonuçta İngilizceyi hiç bilmeyen biri bir kısmı tahmin edere kullanmak zorunda kalıyorsa bu benim için eksidir.

Xubuntu (20.04) İnceleme

29 Nisan 2020

Bloğumu düzenli takip edenlerinde bileceği gibi normalde yeni çıkan ve sık

kullanılan dağıtımları inceliyorum. Ubuntu’nun 20.04 sürümünün çıkması ile de yine Ubuntu 20.04 sürümünü inceleyecektim. Fakat incelemeye değer çok da büyük değişiklikler olmadığı için Ubuntu 20.04 yenilikler adlı bir yazı yazarak sadece yeniliklerden bahsettim. Sonra da blogumda Lubuntu, Kubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Kylin gibi Ubuntu’nun bir çok varyasyonunu da incelediğim için Xubuntu’da eksik kalmasın dedim ve bu sefer Xubuntu (20.04) sürümünü incelemeye karar verdim. Fakat şimdiden şunu söyleyeyim zaman kısıtlığı olduğu için oyun testlerinde sadece Ets2 ve Cs:go’yu deneme fırsatı buldum.

Konuyu çok uzattım daha fazla uzatmadan hemen incelemeye geçiyorum geçmeden önce başlığa eklemeyi unuttuğum bir noktaya da hemen değineyim Ubuntu’nun tüm 20.04 sürümleri LTS(yani uzun süreli destek sürümleridir.) Bu da bu sürümlerin 2 yıl boyunca güncelleneceği anlamına gelmektedir.

20.04 İle Gelen Yenilikler ve Sorunlar;

20.04 sürümü ile gelen yenilikler için yukarıda da belirtiğim Ubuntu 20.04 yenilikler adlı yazıyı okuyabilirsiniz. Xubuntu’da da aynı yenilikler

bulunuyor. Sorunlar kısmında ise Yükleyici ile ilgili sorunlar, grafik sorunları ve kullanıcı değişiminde iki kere şifre istemesi gibi problemler bulunuyor. Bu çözümler ve ayrıntıları için Xubuntunun Wiki sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

İlk İzlenim:

İlk izlenim kısmında bu sefer bir farklılık yapacağım ve kurulum aşamasından da bahsedeceğim. Kurulumu zaten bildiğimiz Ubuntu kurulumu. Bilmeyenler için diğer işletim sistemlerine göre (Windows’a göre 😀 ) çok daha kolay. Fakat eski sürümlerde “üçüncü parti uygulamaları yükleyin seçeneği hep İngilizce olurdu bu sürümde burası Türkçe’ye

dönmüş 🙂 Küçük bir detay olsa da hoşuma gitmedi dersem yalan olur.

Xubuntu adından da anlaşılabileceği gibi Xfce masaüstü ortamını kullanan bir dağıtım. Bu nedenle özellikle daha önce Xfce kulananlar hiç yabancılık çekmeyecektir. Bunun yanında ilk kez Xfce kullanacak ya da ilk kez bir Linux dağıtımı kullanacak biri de alışma da bir problem yaşamayacaktır. Yine ilk izlenimim de gayet akıcı çalışması da dikkatimi çekti. İlk izlenim konusunda yani benden geçer not aldığını söylemem mümkün.

Performans ve Sürücü Desteği:

Perfomans konusunda ilk başta da belirtiğim gibi kısıtlı zamandan dolayı özellikle oyun testlerine çok zaman ayıramadım. Ama gerek günlük

kullanım testlerimde gerekse de Ets2 ve Cs:Go ile yaptığım testlerde bir sorun ile karşılaşmadım. Gayet akıcı ve stabil bir şekilde kullanılabiliyor. Tabii ki dosyalar arası geçişte, programlar arası geçişte donma kasma gibi bir problem de olmuyor. (Kendi bilgisayarımda ve VirtualBox üzerinde farklı konfigürasyonlar ile denemelerimin sonucunda)

Sürücü desteği konusunda da tabii ki kolay kolay sorun yaşamıyorsunuz. Zaten artık yazılarımda sürücü desteği konusuna girmemeyi bile düşünüyorum. Linux bu konuda gayet iyi çalışıyor ve çoğu aygıtı hiç bir sürücü kurmadna tak çalıştır mantığı ile kullanıma hazır hale getiriyor.

Görsellik ve Özelleştirme:

Görsellik kısmında ilk büyük gelişme tabii ki karanlık arayüz oluyor. Ubuntu’ya 20.04 ile artık karanlık arayüz seçeneği geliyor ve bundan

Xubuntu’da yararlanıyor. Bunun dışında Xfce ortamını kullandığı için Xfce beğenenler bunu da beğenecektir. Benim fikrimi soracak olursanız ben Xfce sevenlerdenim. Bu nedenle Xubuntuyu da beğendim. Sizin de kendi görüşünüz olabilmesi için gerek yazı içinde gerek yazı sonunda bir çok resim kullanmaya çalıştım. (Üzerlerine tıklayarak resimleri büyütebilirsiniz.)

Özelleştirme seçenekleri olarak ise temel ayarları ve Xfce ile gelen özelleştirme seçeneklerini sunuyor. Çok fazla ince ayrıntıya veren kendine ait bir yazılım vb. ise bulunmuyor.

Türkçe Dil Desteği:

Türkçe dil desteği konusunda gayet iyi. Günlük kullanımda sıkıntı yaratacak bir sorun yok. Fakat yine de inceleme yaptığım için ben en ufak soruna takıldım. Kurulum sırasında üçüncü parti yazılımları kurun

seçeneği Türkçeye çevrilmiş olsa da yine de çevrilmeyen kısımlar yok değil. Yine günlük kullanımda çok etkilemese de bir kaç uygulamada da çevrilmeyen kısımlar mevcut. Ama bir kez daha söyleyeyim bunlar günlük kullanımı etkilemiyor. Sürekli sözlük açayım burada ne diyor diye bakmanıza filan asla gerek kalmıyor.

Yüklü Gelen Uygulamalar:

Bu kısımda da günlük kullanım için gerekli olan yazılımları fazlası ile sunuyor. Çoklu ortam yazılımlarından ofis yazılımlarına kadar bir çok program kurulu olarak geliyor. Hatta öyle ki günlük kullanım için kullanacak bir insan hiç bir program kurmadan Xubuntu’yu kurup yoluna devam edebilir. Hiç bir programın da eksikliğini çekmez. Bu konuda da bu

nedenle geçer not alıyor. İnternet tarayıcısı olarak da Firefox kullanılmaya devam ediyor.

Sonuç 4 / 5:

Şimdi gelelim sonuca. Ee o kadar anlattın anlattın kötü bir şey de görmedik nereye gitti bu 1 puan? diyebilirsiniz. Hemen cevap vereyim 0.7 puanı bilinen hatalar olmasına ve bu hataların bazılarının günlük hayatı da etkilemesine (tabii ki sonuç olarak hiç bir şey bilmeyen kurup kullanan insanları düşünerek yazıyorum yazılarımı. Linux kullanmasını bilenler bu nedenle bana kızabilir. Fakat yazılarımı yazarken sadece bir şekilde kurup kullanmaya başlayan bir kişiyi düşünerek yazıyorum), 0.3 puanı ise çevrilmeyen kısımlardan kırdım. Yine birader günlük kullanımı etkilemiyor deidn. Altını çize çize sorun oluşturmuyor dedin derdin ne niye kırdın bu puanı ? diyebilirsiniz. Haklısınız da ama yine de kusursuz olması varken neden böyle hatalar olsun ki? Sonuçta İngilizceyi hiç bilmeyen biri bir kısmı tahmin edere kullanmak zorunda kalıyorsa bu benim için eksidir.

Yazının kaynağını ve Xubuntu ile ilgili daha fazla görseli görmek için bloguma beklerim; https://www.aliyatarkalkmaz.com.tr/xubuntu-20-04-inceleme/

--

--

Ali Yatarkalkmaz
Kodcular

https://ali.net.tr sürekli yeni bilgiler edinmeyi, edindiği bilgileri de blogunda paylaşmayı seven biriyim :)