Kemerlerinizi bağlayın, CS50’ e başlıyoruz!

Didem Sönmez Ekin
Kodluyoruz
Published in
4 min readAug 21, 2020

LinkedIn’deyim. Baş parmağım yine diğer tüm parmaklarım dinlenirken yoğun bir mesaide. O sürekli aşağı yukarı hareket ederken ben de akışımdaki gönderilere bakıyorum hızlıca. Birden Kodluyoruz’un bir gönderisine denk geliyorum ve hemen duruyorum. Yine bir eğitim bilgilendirmesi mi acaba diyorum. Bir bakıyorum ki, Harvard’dan bahsediyor, oranın bir eğitiminden, hem de bilgisayar bilimlerine giriş eğitimiymiş. “Hıh” diyorum içimden, Harvard kim ben kim, bilgisayar bilimleri diyor bir de diyorum, ben hayatta seçilmem. Sonra fark ediyorum ki herkese açık olacak bu eğitim diyor, Türkçeleştireceğiz eğitimi, kayıt olun ve takipte kalın diyor. Kalmaz mıyım diyorum içimden:)

Veeeee başlıyoruz:)

Nihayet Ağustos ayı geliyor ve eğitimler yükleniyor. Heyecanlıyım. Nasıl bir şey acaba Harvard’daki bir hocadan ders dinlemek diyorum, neyi — nasıl anlatıyorlar acaba? Bir heves başlıyorum dersi dinlemeye. Dersin hocası David J. Malan, dersin başında “ Önemli olanın 10. haftanın sonunda arkadaşınıza göre nereye geldiğiniz değil, 0. haftadaki halinize göre geldiğiniz yer olduğunu bilin.” diyor. Bir rahatlama geliyor üzerime. Çünkü herkesin bir standartta olması değil amacı, kendi iyileşmene bak diyor, ne kadar öğrendin, ne kadar geliştin? Motive oluyorum, önemli olan benim diyorum, benim katettiğim yol.

Dersi izlemeye başladığımda aklımdan ilk geçenlerden biri Malan’ın dersi ne kadar da hızlı anlattığı oluyor. Bazen videoyu durdurup tekrar dinliyorum, ne anlattığını tam olarak yakalayabilmek için. Belki de bu konu hakkında daha önce bilgisi olanlar için video çok da hızlı değildir. Aslında daha evvel pek çok defa bilgisayarların temelde 0 ve 1 ile çalıştığını duymama rağmen, bilgisayarların çalışma mantığını böyle örneklendirerek, açık, anlaşılır bir şekilde okumamış, dinlememiştim. Dolayısıyla bu anlatım benim çok ilgimi çekti, merak ettim, arka planda bu konuyu biraz daha araştırma fırsatım oldu ve dolayısıyla benim için çok öğretici oldu.

Derse başladığımızda benim de fellow’um olan Eslem, grubumuzdan bir öneride bulundu. Videoların Türkçeleştirilmesi eğitimin daha fazla insana ulaşması için çok değerliydi ancak yine de İngilizce olarak orijinal halinden dinlemek isteyenler için edX üzerinden bu eğitimin aynısını alabileceğimizi belirtti. Üstelik eğitimi edX üzerinden tamamlarsak Harvard sertifikası da alabileceğimizi ve hatta edX üzerinden mali yardıma başvurursak, sonucunda da başvurumuz kabul edilirse sertifika ücretinin USD 90’dan %90 indirimle USD 9’ a düşebileceğini belirtti. Ben de onun yönlendirmesi ile başvurdum ve indirim hakkını elde ettim. Bu vesileyle bir kere daha teşekkürler Eslem:) Eğer siz de bu indirimden faydalanmak isterseniz link; https://rb.gy/iu3v17

Biraz uygulama yapalım mı?

Malan’ın dersin ikinci yarısında anlattığı Scratch’i benim gibi hiç algoritma dersi almayanlar için çok faydalı buluyorum. Ben bu programı oğlum vesilesiyle daha evvel duymuş, biraz bakmış ve bir-iki basit örnek kendimce yapmaya çalışmıştım. Ancak dersin sonunda Scratch üzerinden verilen ödev vesilesiyle bu program ile daha çok haşır neşir olmak zorunda kaldım ve yapılan örnekleri görünce gerçekten şaşırdım. Çünkü aslında program çok basit gibi duruyorken yapılan bazı çalışmalar gayet ilgi çekici ve güzeldi, merak uyandırıyordu. Nasıl yazmışlar bunun kodunu dedirtiyordu ve örneğin kodlarına bakmaktan kendinizi alamıyordunuz.

Ben ödev olarak kısıtlı vaktimde aslında çok basit bir şey yaptım.Ekranda yukarıdan aşağıya doğru kayan balerinlere, hareket etme imkanı sizde olan bir topu değdirmemeye çalışıyorsunuz. Top değmediği sürece her saniyede bir puan kazanıyorsunuz. Top balerinlerden birine değerse ekranda “Game over” yazıyor ve oyun bitiyor. Bir an için yaptığımı beğenmedim ve o internette gördüğüm karmaşık şeylere özendim ve onlardan yapıp ödev listesine eklemek istedim. Bu tarz bir şeyi kopyala yapıştır ile değil, kendiniz hiç bir yere bakmadan yapmak isterseniz, toplam bilgi, birikiminizin ve ayırdığınız toplam zamanın daha fazla olması gerekiyor. “ Hadi, hemen, şimdi yapalım” demekle olmuyor:) Sonra canım sıkıldı yapamadığım için. Aniden Malan’ın daha dersin başında söylediği cümle yine aklıma geldi. “ Önemli olanın 10. haftanın sonunda arkadaşınıza göre nereye geldiğiniz değil, 0. haftadaki halinize göre geldiğiniz yer olduğunu bilin.” Ben 0. haftanın sonunda bilgisayarların çalışma mantığına ilişkin pek çok şey öğrenmiş, Scratch’ ile tekrar haşır neşir olmuş, yapılan bir çok örneğe bakmış, yazılan kodları merak edip incelemiş, dersin İngilizce ders notlarını okumuş, mali yardım da alarak dersleri edX üzeriden de takip etmem durumunda Harvard sertifikasını indirimli olarak elde etme fırsatı yakalamıştım. Benim için aslında bunlara ek olarak en çok mutlu olduğum nokta ise 7 yaşındaki oğlumun yazdığım Scratch oyununu oynayıp bundan zevk almasıydı. Sanırım bu, ikimiz için de geriye dönüp baktığımızda yüzümüzde gülümseme ile hatırlayacağımız bir anı olarak kalacak:) Teşekkürler Kodluyoruz:)

Peki sizin 0. Hafta sonunda kazanımlarınız ne? Size neler kattı bu haftaki eğitim?:)

Sevgiler,

Didem

--

--