Sy tyllkjol

Dina Zuko (she/her)
Kreativ
Published in
3 min readMay 17, 2021

Jag ville sy en riktigt fluffig tyllkjol till gravidfotograferingen. Så den här kjolen består av en underkjol i “hård” tyll samt en kjol i mjuk tyll ovanpå så att det ser fint ut. Det går lika bra att skippa underkjolen om du vill det.

Kjolen går ner lite nedanför knäna.

Du behöver följande för att sy en fluffig tyllkjol:

  • 4–5 m hård tyll
  • 4–5 m mjuk tyll
  • Resårband eller kantband

Blanda gärna olika nyanser så får tyllkjolen mer djup.

Tyll i olika färger, kantband och resårband

Steg 1. Klipp tyget i ca 10cm breda remsor

Börja med antigen kjolen eller underkjolen, annars får du jättehögar med tygremsor och det kan vara svårt att se vad som hör till kjolen och vad som hör till underkjolen.

Klipp tyget i ca 10cm breda remsor som ska kunna vikas dubbelt. Tyget jag köpte var ca 130–140cm brett och då jag ville ha en kortare kjol kunde jag klippa på bredded. Då fick jag en kjollängd på ca 65cm. Vill man ha en längre kjol får man klippa på längden istället.

Tyll 10 cm bred

Steg 2. Dags att knyta

Ta ett kantband eller ett resårband och knyt fast remsorna. Jag valde ett kantband till kjolen och ett resårband till underkjolen. Knyt som på bilden nedan.

Beskrivning hur man knyter
Några tyllknutar på kantband

Om du har köpt tyll i olika färger eller nyanser så blanda remsorna så att fördelningen blir jämn. Här är den färdiga kjolen där jag har blandat två nyanser av gammalrosa samt vitt.

Tyllkjol blandade färger

Underkjolen blev helt vit, och där valde jag att knyta på ett resårband så att jag enkelt kunde ta på mig den.

Underkjol i hård tyll

Så, det var det. Blir en del klippa och knyta och man behöver inte vara så jätte noga. Blir väldigt snyggt ändå!

Gravidfoto, tyllkjol

--

--