Олена Бєсєдіна

Розмови з викладачами

Олена Бєсєдіна

Ph.D. Університет Бокконі, Викладач, Старший дослідник KSE

Ви є випускником магістерської програми KSE з економіки, а як починалась Ваша викладацька кар’єра тут?

Навчання на цій програмі суттєво змінило моє життя. Я хотіла бути економістом, хоча за своєю першою освітою, я є викладачем іноземних мов. Коли я повернулася в Україну в 2008 році після навчання та стажування в університетах США та Італії (Harvard Kennedy School, Georgetown University, Bocconi University) то знала, що KSE — це єдине місце, де я б хотіла викладати, якщо хочу викладати в Україні. Українська система в цілому не зовсім відповідала моїм стандартам та внутрішнім переконанням, тому для мене вибір програми в Україні був очевидним. В KSE немає бюрократизації навчального процесу, немає жорстких обмежень в тому, які підручники використовувати, і це дає свободу. Тут також негативно ставляться до списування та плагіату, що для мене дуже важливо. Тут немає корупції і навіть думки ні в кого не виникає про хабарі. Для мене це було одним з вирішальних критеріїв. Школу також відрізняє особливе ставлення до студентів. У нас менша програма і є можливість більш індивідуальної роботи зі студентами та більш відкритого діалогу, ніж в інших вузах, де є велика дистанція між викладачами і студентами.

Освітня система України зараз проходить трансформацію. Які зміни відбуваються в освітній системі школи економіки? Які нововведення?

Наша школа постійно змінюється, ми динамічно розвиваємося, запускається багато нових навчальних програм. Ми залишаємося консерваторами, щодо нашої дворічної програми з економічного аналізу, оскільки це одна з перших програм і ми намагаємося зберегти її в незмінному вигляді, хоча зміст курсів, звичайно ж, дещо змінюється. Ми також вводимо нові методи навчання, такі як онлайн-навчання, але філософія школи — орієнтація на західні стандарти в економічній науці, незмінна.

У вас є досвід навчання та роботи за кордоном — в США та Італії, як використовуєте свій досвід в роботі в Україні? У курсах, які викладаєте в школі?

Моє навчання в Америці та Італії надало мені змогу побачити різні стилі викладання. Для себе я винесла принцип — лекції мають бути інструментом навчання. Я намагаюся надавати детальний аналіз матеріалу студентам під час лекцій. В університеті Бокконі в мене навчалися бакалаври. Бакалаврів навчати набагато важче, ніж магістрів, тому я дуже люблю і ціную саме магістерську програму. Студенти магістерських програм — це дорослі люди, які свідомо обрали це навчання, в той час як спеціальність бакалаврату, це часто вибір батьків, і як результат, студенти часто не мають мотивації до навчання.

Що з іноземного досвіду на Ваш погляд варто застосовувати в економічних освітніх програмах в Україні?

В обох вузах, де я навчалася за кордоном, завжди використовувались дослідження і це те, що часто відсутнє в українських вузах, де навчання базується на підручниках і немає живого компоненту з науки. Я намагаюсь в курсах, які я викладаю, використовувати результати економічних досліджень. Також намагаюся робити курси більш інтерактивними, проводити розгляд кейсів.

Україна має перейти на програмне планування бюджету, коли бюджет не планується щорічно, а на 3–5 років, і це дозволило б більш ефективно використовувати фінансові ресурси.

Ви викладали для учасників програми Лідерство у державних фінансах, яку зараз проводить KSE, як ця програма може допомогти в економічній трансформації країни?

Я вважаю, що це дуже важлива програма. Зараз існує великий брак людей середньої ланки, які мають експертизу в галузі прийняття та розробки державних рішень, особливо рішень, пов’язаних з фінансовими ресурсами. Україна має перейти на програмне планування бюджету, коли бюджет не планується щорічно, а на 3–5 років, і це дозволило б більш ефективно використовувати фінансові ресурси. Але разом з цією програмою має бути реформа в секторі, мають бути гідні зарплатні для працівників сектору.

Яким бачите майбутнє економічної освіти в Україні? На яку освіту зараз є попит в Україні?

Завжди буде попит на освіту, яка підвищує ймовірність гідного працевлаштування після закінчення. В Україні певний час був шалений попит на юридичні та економічні спеціальності і при кожному університеті був юридичний та економічний факультет. В результаті, є багато людей, які мають дипломи, але не є фахівцями, і вони не є конкурентними на ринку. Тому, я думаю, що ті факультети, випускники яких не можуть знайти роботи, будуть закриватися і кількість університетів в цілому буде скорочуватися.

Як любите проводити вільний час?

Я дуже люблю спорт, вболіваю за київське «Динамо» з 12 років. Також уболіваю за італійський «Мілан». Коли я навчалася та працювала в Італії, то бувала на матчах «Мілану», тоді там ще грав наш Андрій Шевченко. Раніше грала в теніс, зараз інколи дивлюся тенісні турніри. Люблю дивитися фільми в оригіналі, якщо дозволяє рівень володіння мовою, тому зараз намагаюсь вивчити ще одну мову — іспанську. Завжди намагаюсь ходити на тижні італійських фільмів в Україні.

Ваші улюблені книги, що порадите прочитати?

Для тих, хто цікавиться економікою, є чудова книга, яка називається Freakonomics. Це підбірка досліджень на дуже нестандартні теми, яка водночас дуже просто написана. Що стосується мене — я намагаюся читати літературу різних жанрів, можу читати кілька книжок паралельно, наприклад зараз читаю Войновича, оповідання Чехова та історично-релігійну книгу однієї авторки з Польщі.

--

--