Hvordan er det å jobbe i en startup rett fra universitetet?

Marte Tronstad
Lexolve by LAWBOTICS
4 min readDec 7, 2017

Les om mine erfaringer …

Jeg ble ferdig utdannet jurist i juni i år, og stilte meg selv dette spørsmålet: Skal jeg finne meg en trygg og sikker jobb, som garanterer inntekt, sånn som ”alle andre” gjør, eller skal jeg ta sjansen og prøve noe helt annet, og gjøre det jeg egentlig har lyst til?

Jeg valgte sistnevnte, og begynte å jobbe i Lawbotics — en startup som forsøker å automatisere juridiske prosesser.

Jeg oppdaget min interesse for teknologi da jeg skrev masteroppgaven min i London og var med i en studentgruppe som fokuserte på FinTech (finansiell teknologi). Mens jeg tok siste semester av jusstudiet, hørte jeg om en advokat fra Wiersholm som nettopp hadde startet et legal tech-selskap. Jeg tenkte at dette må jeg bli med på, så jeg tok kontakt med henne og spurte om jeg kunne bli med på reisen. Det ble noen kaffekopper, og jeg fikk være med på et par prosjekter. Det føltes nesten for godt til å være sant da selskapet fikk finansiering og jeg fikk jobb.

Her er et par ting jeg har lært så langt — ting jeg både hadde forventet å lære, og ting jeg ikke hadde den største anelse om da jeg plutselig befant meg i gründerverden.

Du aner ikke hva du driver med og du er konstant usikker

Man skulle kanskje tro at fem år ved universitetet og en mastergrad prepper deg for det meste i arbeidslivet. Det fant jeg fort ut at det ikke gjør.

Spørsmål som ”hvordan oppfører jeg meg i et kundemøte”, ”hvordan spør jeg sjefen, som er superbusy, om ting jeg føler jeg burde vite, men ikke vet” eller ”hva søren betyr hard-koding?” surret rundt i hodet mitt.

Etter én uke på jobb publiserte Dagens Næringsliv en artikkel om Lawbotics, med dette bildet. Her står jeg bak CEO og gründer Merete Nygaard

Som ny i Lawbotics var det først litt uklart hva som skulle være mine oppgaver og ansvarsområder. Dette gjorde at jeg følte meg mye usikker på jobb i begynnelsen. I tillegg var det så utrolig mye jeg ikke hadde peiling på. Nye ord og begreper jeg aldri før hadde hørt. Mitt utgangspunkt var jo juss, og plutselig skulle jussen spleises med teknologi, software og programmering. Å bygge et selskap fra bunnen av krever også mye kunnskap om business, strategi og om å bygge produkter på en ”lean” måte (startupverdens mest brukte buzz-ord…).

Her var det bare å sette seg inn i nye ting.

Du må ta på deg mange ulike hatter

I en startup er det deg og dine få kolleger som sammen utgjør selskapet dere bygger. Dette krever at alle hele tiden er fleksible og kan gjøre flere ulike oppgaver. I Lawbotics er jeg alt mulig. I løpet av en dag kan jeg ha på meg en selger-hatt, en kommunikasjons-hatt, en foredragsholder-hatt, en jurist-hatt, eller en produktutvikler-hatt.

Med så mange ulike roller er det viktig å være ydmyk — skal du gjøre noe du aldri har gjort før, må du først lære deg det, og dermed være ydmyk på at dette ikke nødvendigvis er noe du mestrer med én gang.

Jeg er takknemlig for å være en del av et team som lar meg bruke tid på å lære nye ting (en fordel ved å ikke føre timer som skal faktureres).

Du må gjøre mye skremmende greier

Jeg opplever stadig å være utenfor komfortsonen. I en startup må du hele tiden selge ideen din til andre selskaper, investorer, media, og potensielle kunder.

Som ganske nyansatt fikk jeg i oppgave å pitche (dvs. å fortelle om noe på en engasjerende måte) Lawbotics foran 300 mennesker — på engelsk. Jeg var kjempenervøs før jeg gikk på scenen, men følte etterpå at ”wow, dette var skummelt, men herlighet så mye jeg lærte og vokste nå!”.

I gründerverden blir man stadig invitert på ulike arrangement hvor man får hilse på nye mennesker, og man må beherske small talk. Dette er også noe som krever trening, og at man kaster seg uti det.

Men min erfaring er at det er utenfor komfortsonen ”the magic happens”: Jeg har i løpet av min korte tid i arbeidslivet fått møte enormt mange spennende mennesker som virkelig har inspirert meg.

Du kan ikke skylde på noen andre om du gjør feil

En startup har som regel få personer som sammen har mange store arbeidsoppgaver. Det du gjør eller ikke gjør blir synlig.

I Lawbotics kjører vi konseptet ”daily standup”, som er en daglig, kort samtale med alle i selskapet. Hver enkelt forteller hva de har gjort, hva de jobber med, trenger hjelp til, etc. Dette gjør at vi har transparente arbeidsrutiner.

Som helt ny syntes jeg daily standup var skummelt. Jeg var redd for å si noe feil, eller at de andre skulle oppdage at jeg hadde gjort noe feil. Men mitt tips er: innrøm feil når du gjør dem. Alle gjør feil, bare sørg for å lære av dem.

Det beste valget jeg har tatt

Det er selvfølgelig risikabelt å jobbe i en startup — man vet jo aldri om selskapet vil få suksess eller ikke. Men so what — hva er egentlig det verste som kan skje? At jeg må finne meg en ny jobb?

Man får så utrolig mye igjen av å være med å bygge opp et selskap — hver dag bringer nye spennende utfordringer, nye spennende relasjoner, nye muligheter til å lære nye ting, nye sjanser til å gå ut av komfortsonen.

Og viktigst av alt — Man får være med å bygge opp noe som kan skape verdi for samfunnet, og man er med på å skape og forme fremtiden.

Jeg er takknemlig for og stolt av å jobbe i Lawbotics, og jeg kunne ikke anbefalt gründerlivet mer.

--

--